סמן V וריטס והמשלוח בדרך

נטענה המכולה הראשונה בנמל המפרץ

נטענה המכולה הראשונה בנמל המפרץ

בטקס מרשים ששודר במקביל במטה חברת SIPG בשנחאי נכחו ראשי משרד התחבורה, חנ״י וחברת SIPG. בנמל, המאפשר טיפול באניות בנפח 18,000, יעבדו עובדים ישראלים שהוכשרו על ידי חברת SIPG. שרת התחבורה מרב מיכאלי: היום אנו מחזקים את יכולותינו האזוריות בתחום הסחר הימי
19.09.21 / 15:34
נטענה המכולה הראשונה בנמל המפרץ
19.09.21
נטענה המכולה הראשונה בנמל המפרץ

בטקס רב רושם שכלל שידור ישיר למשרדי SIPG בשנחאי נחנך היום אחה״צ (רביעי) נמל המפרץ החדש בחיפה, וזאת  לאחר 15 שנים של תכנון ובנייה. בטקס אותו הנחתה מירי נבו בלוויית מתורגמנית בשפה הסינית, נכחו עשרות  מוזמנים בהם בכירות ובכירי משרד התחבורה, חברת נמלי ישראל וחברת SIPG הבינלאומית שתפעיל את הנמל הפרטי עם זיכיון שניתן לה ל-25 שנה.

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ מרב מיכאלי בירכה את באי הטקס באמצעות מסר מצולם בווידאו ממקום שהותה בארה״ב. השרה אמרה כי ״אנו חייבות להכיר תודה לכל מי שהגו את החזון, התמודדו עם המהמורות והאתגרים לאורך הדרך, והצליחו לנווט ולהביא אותנו אל הרגע הזה. כעת אנו מתחילים בהרפתקה חדשה – קיום ההבטחה הגלומה בנמל המפרץ, ובקרוב בנמל הדרום, להאצת הפיתוח הכלכלי של ישראל, לגידול בייצוא ובסחר, ולצמצום פערים חברתיים והורדת מחירים״.

מיכאלי ציינה כי יש שלושה אנשים להם יש להודות במיוחד: ישראל כץ, שר התחבורה לשעבר שדחף את רעיון הנמלים החדשים לידי מציאות, שלמה ברימן, מנכ״ל חנ״י בעשור האחרון שדחף גם הוא את פרויקט הנמלים החדשים, ויגאל מאור, מנהל רספ״ן. היא הזכירה כי ברגעים אלו נמצאות בנמל חיפה רבתי שתי אניות ענק: אנייה בנפח של 14,000 TEU ואנייה בנפח של 15,500 TEU

מיכאלי הוסיפה כי ״היום אנו מחזקים את יכולותינו האזוריות בתחום הסחר הימי, ואני בטוחה כי נוכל למנף הזדמנות זו לא רק לשגשוג מקומי, אלא גם למימוש הזדמנויות ולתרומה אמיתית לשכנותינו במזרח התיכון, ממזרח, מדרום ומצפון. כולי תקווה כי בקרוב הנמלים ישרתו לא רק בפיתוח הכלכלי ומקומות תעסוקה, אלא יהפכו גם לנקיים יותר, כמוקד פנאי, תרבות ובילוי, המסב גאווה והנאה לכלל תושבות ותושבים חיפה והקריות, כמקובל בערי הנמל המובילות בעולם״.

עוזי יצחקי, יו"ר חברת נמלי ישראל: "פתיחת נמל המפרץ היום היא רגע היסטורי למדינת ישראל ובשורה אדירה למשק והציבור בישראל. מדובר באחד מפרויקטי התשתית הגדולים והמורכבים שהוקמו בישראל, אותו ליוויתי עוד בשלב התוכניות והמכרזים כמנכ"ל משרד התחבורה. פתיחתו של  נמל המפרץ היום, ובהמשך השנה גם של נמל הדרום, תוביל לתחרות, לשיפור וייעול השירות בענף הנמלים בישראל ותציב את נמלי ישראל בשורה הראשונה והמתקדמת באגן המזרחי של הים התיכון ובעולם הנמלים".

יצחק בלומנטל, מנכ״ל חברת נמלי ישראל: ״נמל המפרץ שמתחיל לפעול היום הוא אחד ממיזמי התשתיות החשובים ביותר לעתידה של מדינת ישראל. מדובר בנמל טכנולוגי מודרני שפתיחתו תחולל מהפכה במשק ותשפיע על כולנו, החל מהתעשיינים ועד הצרכן הישראלי בהפחתת יוקר המחייה. תוך 6 שנים בלבד הצליחה חברת נמלי ישראל להוביל ולקדם מיזם תשתיות אדיר ממדים שיביא לתחרות בענף הנמלים שכל המשק מחכה לה. פתיחת הנמל מאיצה את תהליך הרפורמה בנמלים והעמקת התחרות גם לתחום אניות המכולה, דבר אשר יביא לשיפור והתייעלות ברמת השירות בנמלים בישראל, תסייע במתן מענה לצרכי המשק, תבטיח את המוכנות של ישראל לקליטת אניות הענק ותאפשר לישראל להיערך לשינויים שקורים בתעשיית הסחר הימי״.

מי האו צ׳יאנג, מנכ״ל SIPG ישראל: ״פתיחת נמל המפרץ תביא בשורה של ממש למשק הישראלי אך גם לעיר חיפה ולאזור כולו. חברת SIPG ישראל גייסה בחודשים האחרונים עשרות עובדות ועובדים ממטרופולין חיפה והאזור. אנו בטוחים שנמל המפרץ ו-SIPG ישראל יציבו את ישראל כמדינת נמל מובילה לאזור כולו״.

בסיום הטקס הוטענה בטקס מיוחד המכולה הראשונה בנמל על אניית קוסקו שעוגנת בנמל. על הכפתור שהוביל לטעינת המכולה לחצו ביחד ח״כ ישראל כץ, עוזי יצחקי, יצחק בלומנטל, שלמה ברימן, יונה יהב, ראש עיריית חיפה לשעבר, וח״כ מירי רגב. יחד עם זאת נציין כי נכון להיום - ולמשך החודשיים הקרובים לפחות - המכולות שנטענות בנמל המפרץ הינן מכולות ריקות בלבד, וזאת בשל המתנה לאישורים שטרם התקבלו אשר יאפשרו את פעילות היבוא והיצוא הימי.  

נמל המפרץ החדש שנחנך היום הוא אחד ממיזמי התשתית הגדולים שהוקמו בישראל. בנמל הושקעו למעלה מ-5.5 מיליארד שקלים בתשתית ובציוד הפעלה, מהמתקדמים ביותר בעולם. הנמל משתרע על שטח של כ-840 דונם בתוך הים, והוא נפתח לפעילות לאחר שש שנות הקמה.

פתיחת הנמל תאפשר לראשונה לאניות ענק, הנושאות 18 אלף מכולות ויותר לעגון בישראל ותקצר את משך הפריקה והטעינה שלהן. מדובר באניות באורך של 400 מטר וברוחב של 62 מטר. לטובת אניות אלה, נבנו לראשונה רציפים באורך של כ-800 מטרים ובעומק של כ-17.3 מטר מתחת לפני הים.