סמן V וריטס והמשלוח בדרך

נגיף הקורונה- משבר בענף השילוח הבינלאומי, סכנה לכלכלה העולמית

נגיף הקורונה- משבר בענף השילוח הבינלאומי, סכנה לכלכלה העולמית

האטה משמעותית בענף כמו בענפים אחרים, הגורם לצמצומים ופיטורים, חברת אל על בתהליך של פיטורי 1000 עובדים, עליית מחירים משמעותית באוויר ובים, ביטולי הפלגות גורמים למחסור במכולות, פגישת חירום בנק ישראל ומשרד האוצר.
04.03.20 / 09:48
נגיף הקורונה- משבר בענף השילוח הבינלאומי, סכנה לכלכלה העולמית
04.03.20
נגיף הקורונה- משבר בענף השילוח הבינלאומי, סכנה לכלכלה העולמית

כעוס עולמי בענף השילוח ושרשרת אספקה העולמית, המצב מחמיר מיום ליום וחברות רבות נוקטות בצימצומים ופיטורים.

בנק ישראל ומשרד האוצר בפגישת חרום להשלכות הכלכליות של התפרצות נגיף הקורונה, מעקב ודריכות אחר התפתחות לכל תרחיש אפשרי לשמירה על הכלכלה הישראלית .

על פי התחזית הכלכלית האחרונה של ארגון המדינות המפותחות ה-OECD, נגיף הקורונה Covid-19 מציג בפני הכלכלה העולמית את הסכנה הגדולה ביותר שלה מאז המשבר הפיננסי.

על פי הדיווחים, נגיף Covid 19 מתפשט מסין לאזורים אחרים וגורם לסבל אנושי ולשיבושים בכלכלה. הדבר מעלה דאגה לשלום הציבור, ומגביר את הסיכויים להגבלות רחבות יותר על תנועת אנשים, סחורות ושירותים, וגורם לצניחה בביטחון של העסקים והצרכנים ומאט את הייצור.

תחזית הביניים האחרונה מציגה שני תרחישים: התרחיש הטוב ביותר לפיו התפרצות הנגיף נעצרת ומוכלת, כמו גם תרחיש ״דומינו״ לפיו הנגיף ממשיך להתפרץ ולהדביק אנשים במהירות.

בנוגע לשני התרחישים, ה- OECD קורא לממשלות לפעול באופן מיידי כדי להגביל את התפשטות נגיף הקורונה ולהגן על אנשים ועסקים מפני השפעותיו והבטיח את המשך הביקושים בכלכלה.

גם על פי התרחיש הטוב ביותר של התפרצויות מוגבלות במדינות שמחוץ לסין, צפויה האטה חדה בצמיחה העולמית במחצית הראשונה של 2020 בשל פגיעה בשרשראות האספקה ​​ובסחורות, התיירות יורדת והביטחון מתערער. על פי הנתונים מסתמן כי הצמיחה הכלכלית העולמית יורדת ל-2.4% עבור 2020 כולה, בהשוואה לצמיחה חלשה במהלך 2019 של 2.9%. בשנת 2021 הצמיחה צפויה לעלות ולהגיע לצמיחה צנועה של 3.3%.

תחזיות הצמיחה עבור סין עודכנו כלפי מטה בחדות עד מתחת ל-5% השנה לאחר צמיחה של 6.1% בשנת 2019.

אולם אחוז הידבקות נרחב יותר באזור אסיה-פסיפיק וכלכלות במדינות מתקדמות - כפי שקרה בסין - עשוי לצמצם את הצמיחה העולמית לנתון נמוך עד 1.5% השנה - חצי מהתחזית השנתית הקודמת שפרסם ארגון ה-OECD בנובמבר האחרון. אמצעי הכלה ואובדן אמון יפגעו בייצור ובבזבוז ויביאו מדינות מסוימות למיתון, כולל יפן ואזור האירו.

הכלכלן הראשי של ה-OECD, לורנס בון, אמר עם הצגת התחזית המעודכנת בפריז כי ״סיכוני נגיף הקורונה מהווים מכה נוספת לכלכלה העולמית שכבר סבלה מהיחלשות עקב מתחי סחר ופוליטיקה. הממשלות צריכות לפעול באופן מיידי בכדי להכיל את המגיפה, לתמוך במערכת הבריאות, להגן על אנשים, להעמיק את הביקוש ולספק קו הצלה כלכלי למשקי בית ולעסקים שנפגעים יותר מכל״.

תעשיית הספנות מתמודדת עם מחסור חריף במכולות בנמלי אירופה וצפון אמריקה – מצב שאף עלול להחמיר בשבועות הקרובים.

פלטפורמת Container xChange, שהושקה בשנת 2018, מפרסמת מדד זמינות של מכולות אשר צופה את הביקוש וההיצע בתחום המכולות עבור הנמלים הגדולים. לפי הנתונים בשלושת השבועות הקרובים, בשנחאי יש 47% יותר מכולות בנמל לעומת השבוע המקביל אשתקד, ואילו בנמל המבורג יש 33% פחות מכולות לעומת השבוע המקביל אשתקד. על פי החברה, המצב גרוע עוד יותר במיקומים אמריקאים מרכזיים כמו לוס אנג׳לס ושיקגו.

למרות סימנים ברורים כי נמלי סין שבים בהדרגה לרמת הפעילות הרגילה, מספר המכולות הממתינות להיטען בנמלי סין ממשיך לטפס.

חוסר איזון בציוד במיקום מכולות ריקות הוא בעיה ידועה בענף הספנות אשר עולה למגזר 20 מיליארד דולר מדי שנה - נתון שעשוי להיות גבוה בהרבה בשנת 2020.

על פי נתונים מאת חברת Container xChange פלטפורמת מיקום מקוון מחדש של מכולות, נראה כי בשל נגיף הקורונה ומספר השיא של ביטולי הפלגות, הופר האיזון של הציוד בנדרש לשם הפלגות אניות מכולה. כעת מקומות האחסון בסין עמוסים לעייפה במכולות, בעוד שציוד העמסה חיוני זה חסר מאד בשאר נמלי העולם.