סמן V וריטס והמשלוח בדרך

ארבע חברות ספנות גדולות: עוצרות הפלגות בים האדום

ארבע חברות ספנות גדולות: עוצרות הפלגות בים האדום

בעקבות הודעתה של חברת מארסק כי בכוונתה לעצור את תנועת האניות שלה בים האדום הצטרפו אתמול והיום שלוש חברות נוספות שהודיעו כי לא יפליגו בים האדום עד להודעה חדשה. החברות הן MSC משוויץ, האפאג לויד מגרמניה ו-CMA CGM מצרפת
17.12.23 / 15:27
ארבע חברות ספנות גדולות: עוצרות הפלגות בים האדום
17.12.23
ארבע חברות ספנות גדולות: עוצרות הפלגות בים האדום

ארבע חברות ספנות הגדולות: עוצרות הפלגות בים האדום

 

בעקבות הודעתה של חברת מארסק כי בכוונתה לעצור את תנועת האניות שלה בים האדום הצטרפו אתמול והיום שלוש חברות נוספות שהודיעו כי לא יפליגו בים האדום עד להודעה חדשה. החברות הן MSC משוויץ, האפאג לויד מגרמניה ו-CMA CGM מצרפת

 

בהודעת CMA CGM נמסר כי ״קבוצת CMA CGM מודאגת מאוד מההתקפות האחרונות על ספינות מסחריות המתרחשות באזור הים האדום. במהלך הימים האחרונים אנו נוקטים באמצעי מניעה מתגברים כדי להבטיח את בטיחות כלי השיט שלנו והצוותים שלהם מנווטים במים אלה. המצב הולך ומתדרדר והדאגה לבטיחות גוברת. משכך החלטנו להורות לכל אוניות המכולות של CMA CGM באזור האמורות לעבור בים האדום להגיע לאזורים בטוחים ולהשהות את מסעם במים בטוחים בתוקף מיידי עד להודעה חדשה. CMA CGM נוקטת בכל הצעדים הדרושים כדי לשמור על שירותי התחבורה שלה עבור לקוחותיה״. 

 

חברת MSC הודיעה גם היא כאמור היא תשהה הפלגות בים האדום, וזאת לאחר שהאנייה MSC PLATINUM III הותקפה שלשום בים האדום. 

 

״בשל תקרית זו וכדי להגן על חייהם ובטיחותם של יורדי הים שלנו, עד שמעבר הים האדום יהיה בטוח, ספינות MSC לא יעברו את תעלת סואץ לכיוון מזרח ומערב. כבר עכשיו, חלק מהשירותים ינותבו לעבור דרך כף התקווה הטובה במקום זאת״.

 

חברת MSC הסבירה כי המסלול החדש ישפיע על לוחות הזמנים של ההפלגה במספר ימים עבור כלי שיט שהוזמנו למעבר סואץ. ״אנו מבקשים את הבנתכם בנסיבות החמורות הללו״, ציינה ההודעה. 

 

הודעה זו באה בעקבות ההודעה על הפסקת ההפלגות בים האדום ובאב אל-מנדב על ידי ענקיות הספנות האפאג-לויד ומארסק, בעקבות סדרת התקפות על כלי השיט שלהן על ידי חמושים חות'ים הנתמכים על ידי איראן מתימן.

 

על פי דיווחים, קיימת הסלמה של אירועים באזור באב אל-מנדב. המשחתת הבריטית HMS Diamond יירטה היום בהצלחה אחד מהכטב״מים ששיגרו החות'ים. כמו כן, פיקוד מרכז של צבא ארה"ב אישר כי הבוקר (שבת)  המשחתת האמריקאית Carney יירטה בהצלחה 14 כטב״מים ששוגרו על ידי החות׳ים. היום החות׳ים הודיעו על שיגור משמעותי לעבר העיר אילת. נציין כי מוקדם יותר היום במצרים מערכות ההגנה האווירית זיהו עצם מעופף בלתי מזוהה בשמיים ליד חוף דהב בסיני, למרגלות הים האדום ויירטו אותו בהצלחה. לא נמסרו פרטים נוספים, אך החשד הוא שמדובר בשיגור מצד החות׳ים אל עבר מטרה בישראל. 

 

פיקוד מרכז של צבא ארה"ב עשה אתמול ׳סדר׳ בשלל האירועים שהתרחשו ביממה האחרונה, ופרסם כך: 

 

״בסביבות השעה 07:00, 15 בדצמבר (שעון צנעא), יצרו כוחות החות'ים קשר עם כלי השיט  MSC ALANYA, אנייה תחת דגל ליבריה שהפליגה צפונה בחלקו הדרומי של הים האדום ואיימו לתקוף אותו. החות'ים הורו לכלי השיט להסתובב ולהמשיך דרומה. למרות שלא היו ספינות אמריקאיות באזור, כוחות ארה״ב שמרו על קשר ישיר עם כלי השיט, וה-ALANYA המשיכה צפונה. לפי ההערכות, הוא האנייה הפליגה לדרכה בשלום בשלב זה. בסביבות השעה 09:00, 15 בדצמבר (שעון צנעא), כטב״ם ששוגר משטח של החות'ים פגע בכלי השיט המנועי AL JASRAH, המסומן בדגל ליבריה, בעת שהפליג דרומה בים האדום. ה-AL JASRAH שידר מיד אות מצוקה שאמר שהצוות נלחם בשריפה שנגרמה מהתקיפה. השריפה כובתה מאז והצוות קבע כי אין צורך בסיוע נוסף. לאחר מכן, בערך בשעה 1300, 15 בדצמבר (שעון צנעא), שיגרו הכוחות החות'ים שני טילים בליסטיים לעבר נתיבי השיט הבינלאומיים במצר באב אל-מנדב. אחד הטילים הללו פגע ב-MV PALATIUM 3 שתחת דגל ליבריה, ששידר קריאת Mayday ודיווח כי כלי השיט בוער. USS מייסון הגיב לבקשה זו. הטיל השני כנראה לא פגע באף אנייה. לא דווח על פציעות על ידי אף אחת משלוש הספינות שהותקפו, אך סבב התקיפות האחרון הזה הוא עוד הדגמה לסיכון הגדול לספנות הבינלאומית שנגרמה מפעולות החות'ים הללו.