סמן V וריטס והמשלוח בדרך

בעקבות פניית המל״ל: אתרי הנמלים בישראל הורידו מידע על צפי הגעת אניות

בעקבות פניית המל״ל: אתרי הנמלים בישראל הורידו מידע על צפי הגעת אניות

הרקע לבקשה החריגה של מל״ל הוא תקיפת המכלית הנורבגית STRIDNA שלשום על ידי החות׳ים שהיתה אמורה להגיע לנמל אשדוד. מזכ״ל ה-IMO: שילוח מסחרי לעולם לא צריך להיות להיות קורבן נלווה של סכסוכים גיאופוליטיים
14.12.23 / 08:17
בעקבות פניית המל״ל: אתרי הנמלים בישראל הורידו מידע על צפי הגעת אניות
14.12.23
בעקבות פניית המל״ל: אתרי הנמלים בישראל הורידו מידע על צפי הגעת אניות

פרסומים בעיתונות ישראלית מגלים כי המל״ל (המטה לביטחון לאומי) פנה אתמול באופן דחוף לרספ״ן, חנ״י ולחברות הנמלים בישראל בבקשה להסיר מאתרי האינטרנט של הנמלים את המידע אודות צפי הגעת הספינות אליהם. ״ככל שיובהר בעתיד כי הדבר מייצר בעיה שלא נלקחה בחשבון, ניתן באופן מיידי להחזיר את המצב לקדמותו״, צוין במכתב. עוד נכתב כי ידוע כי ״מידע אודות אניות מכולות זמין גם בפלטפורמות אחרות״, אך ההנחה היא כי מל״ל ביקש להקשות על קבלת מידע על תנועת האניות לישראל. נציין כי חברות הנמלים נענו לדרישת המל״ל וכי באתרי חברת נמל חיפה, נמל אשדוד וחנ״י לא ניתן לראות את צפי הגעת האניות לנמלים (ר׳ צילומים). 

 

הרקע לבקשה החריגה של מל״ל הוא תקיפת המכלית הנורבגית STRIDNA שלשום על ידי החות׳ים כ־60 מייל ימי צפונית למיצר באב אל־מנדב, באמצעות טיל שיוט. צבא ארה״ב אישר את התקיפה וציין כי למכלית נגרם נזק, אך לא היו נפגעים.

 

ככל הידוע, לפי אתר חברת נמל אשדוד ניתן היה לראות כי המכלית היתה אמורה להיכנס לנמל ב-4 בינואר, וייתכן כי זו היתה הסיבה לתקיפה של המורדים החו׳תים אשר הכריזו בתחילת השבוע כי לא רק אניות הקשורות לבעלות או ניהול או תפעול ישראלי יותקפו - אלא גם כל אניות שיעדן הוא נמל בישראל. 

 

בעלי המכלית, חברת Mowinckel Chemical Tankers מנורבגיה, ציינה כי המכלית הייתה בדרך לאיטליה עם מטען של דלק ביולוגי. מספר שעות לאחר התקרית הודתה החברה כי המכלית אכן היתה אמורה לבצע פקידה מהירה בנמל ישראלי וציינה כי ״בהמלצת יועצי האבטחה שלנו, הוחלט לעצור מידע זה עד שהספינה והצוות שלה יהיו במים בטוחים״. 

 

נציין כי קיטאק לים, מזכ״ל ארגון הספנות הבינ״ל של האו״ם, ה-IMO, התייחס אתמול סוף סוף למשבר המתהווה בסחר הימי בים האדום. המזכ״ל היוצא של הארגון התייחס למתרחש בים האדום ואמר: ״שילוח מסחרי לעולם לא צריך להיות להיות קורבן נלווה של סכסוכים גיאופוליטיים״. לים הוסיף כי הוא דחק במדינות החברות לעבוד יחד כדי להבטיח "ניווט גלובלי בטוח וללא הפרעות״. 

 

גם היום (רביעי) ישנם דיווחים על שלושה ניסיונות של תקיפת אניות באזור באב אל מנדב וחופי תימן. כרגע לא ידוע על נזקים או נפגעים.