שיחות סחר בין סין לארה״ב מתקיים בימים אלו במדרכים, אך בשוק נרשמת אקט ישירה להארכתסים: הפצת הנציבות הלאומית לקמעונאות ( NRF ) בארה״ב צופה ירידה חדה ביבוא הימי לארה״ב בהמשך השנה, אך הארכת המכס בגובה 30% על יבוא מסין תומכת. בנפח יבוא גבוה מהצפוי בחודש ספטמבר.
מחירי ההובלה הימית בקו האוקיינוס השקט למערב ארה״ב מעט בשבוע האחרון והגיעו ל-2,309 דולר למכולה בת 40 רגל, עלייה של 34% לעומת סוף אוגוסט. העליות מיוחסות להעלאות מחיר יזומות, ביקושים לקראת "שבוע הזהב" בסין, ולבטלגות ( blank sailings ) – כאשר ישנה הערכה כי גם הארכת המכס תרמה לעליית הביקוש.
נראה כי המו״מ בין סין לארה״ב מעורר ספקות לגבי לכניסת דמי הנמל החדשים ( USTR port call fees ) לאניות ומפעילים מסין – חברות הספנות כבר משנות פריסת אניות כדי לצמצם חשיפה. שינויים אלה תורמים ללחץ גבוה כלפי מעלה במחירי ההובלה, גם אם חלק מהמשקיעים סבורים שמגמת המחירים תרד בהמשך החודש.
חברות הספנות מתכננות העלאות מחירים נוספים בשנייה השנייה של ספטמבר, אך מג הביקוש מלמדות שייתכן והמחירים יתמתנו.
מחירי ההובלה בקווים בין אסיה לאירופה עלו ב-2% בשבוע האחרון ל-2,585 דולר למכולה, בעוד שמחירי ההובלה לאגן התיכון ירדו ב-4% ל-2,833 דולר למכולה. מתחילת השבוע נרשמה ירידה של כ-200 דולר למכולה בשני הקווים – סימן לסיום עונת השיא. למרות הגידול בנפח ההובלה לעומת אשתקד, המחירים נמוכים תועלת ב-3,000 דולר למכולה בספטמבר האחרון – המשקפים את השפעת תוספת הקב בענף.
מדד ה- Freightos Baltic Index (FBX) - מחירי הובלה עיקריים: מחירי אסיה-מערב ארה״ב ( FBX01 Weekly ) עלו ב-7% ל-2,309 דולר למכולה בת 40 רגל .
מחירי אסיה-צפון אירופה ( FBX11 Weekly ) עלו ב-2% ל-2,585 דולר למכולה. מחירי אסיה-אגן התיכון ( FBX13 Weekly ) ירדו ב-4% ל-2,833 דולר למכולה.
גורמים בענף מציינים כי הארכת המכסים ל-90 יום לא יצרה גל יבוא חד, אך תרמה להאטה בקצב הירידה בביקושים. יבואנים מיהרו להסחורות לפני כיכי יעד של אפריל, יולי ואוגוסט, על חשבון עוצמת היבוא במחצית השנייה של השנה – ומדד ה- NRF מעריך ירידה שנתית של 10% בנפחי היבוא לחציון השני של 2025, עם אירידות חדות במיוחד באוקטובר (13%-) ובנובמבר-דצמבר (20%-) לעומת אשתקד.
עם זאת, ההערכה הנוכחית לספטמבר היא עלייה של 16% לעומת התחזית הראשונית – מה שמלמד על השפעת המכסים על היקפי היבוא.
לסיכום, שוק ההובלה הימית מושפע באופן מיידי מההלכים במישור הסחר הגלובלי, כאשר צעדי מיסוי, מו״מ מתמשך בין סין לארה״ב והתאמות תפעוליות מצד חברות הספנות, מכתיבים תנודתיות גבוהה במחירי ההובלה ובנפחי הסחורות.