סמן V וריטס והמשלוח בדרך

הגיע הזמן לבחון ביסודיות את מדיניות בנק ישראל

הגיע הזמן לבחון ביסודיות את מדיניות בנק ישראל

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בביקורת חריפה על נגיד בנק ישראל: ״הנגיד צריך להסביר בבירור את המדיניות אותה הוא מנהל הפוגעת במגזר העסקי, במשקי הבית ובנוטלי המשכנתאות״
24.08.23 / 09:43
הגיע הזמן לבחון ביסודיות את מדיניות בנק ישראל
24.08.23
הגיע הזמן לבחון ביסודיות את מדיניות בנק ישראל

 איגוד לשכות המסחר, יוצא היום בביקורת חריפה על נגיד בנק ישראל והמדיניות המוניטרית אותה הוא מנהל. עיקר הביקורת של לין נעוצה בכך שהנגיד מפר את האיזון בין המערכת הבנקאית למגזר העסקי. במחצית הראשונה של השנה הגיעו רווחי הבנקים ל-13.6 מיליארד שקל בעוד עמלות המגזר העסקי עלו משמעותית. 

 

 ״הגיע הזמן לבחון ביסודיות את מדיניות בנק ישראל. מדוע הוא מאפשר לבנקים להגדיל רווחים על חשבון המגזר העסקי ומשקי הבית, מדוע אינו מתמודד עם הפגיעה הקשה בנוטלי המשכנתאות, שחובותיהם עלו פלאים עד למצב בו חלקים נרחבים מהזוגות הצעירים אינם מסוגלים עוד לרכוש דירה בישראל״.  

 

 נגיד בנק ישראל חוטא בכך שהוא פועל רק בתחום העלאת הריבית. ״הריבית האפקטיבית כיום היא למעלה מ- 7% ונגיד בנק ישראל אפילו רומז על אפשרות של העלאה נוספת בעתיד. הנגיד היה צריך לערוך רביזיה מחודשת בעמלות הבנקים כדי להוריד את העלויות המושתות על המגזר העסקי. הנגיד היה צריך לאפשר שוני מבני ופריסה מחדש של פרעון חובות נוטלי המשכנתאות כדי להקל על ציבור הצעירות והצעירים ואף למתן העלות ריבית למשקי הבית. בפועל הנגיד לא שולל השגת מטרות אלה אך מסתפק בשיחות נעימות במקום הפעלת סמכויותיו״.