סמן V וריטס והמשלוח בדרך

המעסיקים הגדולים: נדרש שת״פ כדי להוציא את המשק מהמשבר

המעסיקים הגדולים: נדרש שת״פ כדי להוציא את המשק מהמשבר

שלחו לכל ראשי המפלגות במשק את ״תכנית 100 הימים״, ליישום על ידי הממשלה החדשה שתקום ב-100 הימים הראשונים לקיומה, לשם הוצאת המשק מהמשבר באמצעות עסקת חבילה של הממשלה, המעסיקים וההסתדרות
03.03.21 / 12:10
המעסיקים הגדולים: נדרש שת״פ כדי להוציא את המשק מהמשבר
03.03.21
המעסיקים הגדולים: נדרש שת״פ כדי להוציא את המשק מהמשבר

נשיאות המעסיקים והעסקים, ארגון הגג של המעסיקים בישראל המורכב מהתאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, לשכת רואי החשבון והתאחדות חקלאי ישראל - שלחה הבוקר לכל ראשי המפלגות במשק את ״תכנית 100 הימים״, ליישום על ידי הממשלה החדשה שתקום ב-100 הימים הראשונים לקיומה, לשם הוצאת המשק מהמשבר שיצרה מגפת הקורונה, באמצעות עסקת חבילה של הממשלה, המעסיקים וההסתדרות.

במסגרת ״עסקת החבילה״ שמתארת התכנית, כל אחד מהצדדים יעניק מיכולותיו על מנת להחזיר את המשק למגמת צמיחה: המדינה תייצר תמריצים וסביבה עסקית מתאימה להחזרת עובדים לתעסוקה ולהעלאת הצמיחה במשק, המעסיקים יבצעו השקעות על מנת שיוכלו לקלוט עובדים חדשים ולהעניק להם הכשרות מקצועיות במסגרת החברה, בשיתוף המדינה, וההסתדרות תעודד עובדים לחזור למעגל העבודה ולבצע הכשרות מקצועיות בהתאם לצרכי המשק, כך שיוכלו לפתח קריירה גם בתחומים אשר חדשים להם. זאת תוך הגמשת יחסי העבודה והתאמתם לעידן הנוכחי. את פירות עסקת החבילה ירגיש כל אזרח ישראלי. עד כה בוצעו בישראל עסקאות חבילה שכאלה פעמיים בהיסטוריה - במהלך תכנית הייצוב בשנות ה-80 וב-2009 בעת משבר הסאב פריים העולמי.

התוצאה של השקעות שלושת הגופים תהיה חזרה של המשק למסלול של צמיחה - הגדלת התעסוקה באמצעות החזרת מאות אלפים לשוק העבודה, הגדלת הביקושים למשרות חדשות, העלאת הפריון באמצעות תעסוקה איכותית ושכר גבוה, צמצום היקף הרגולציה והבירוקרטיה במיליארדי שקלים לעסקים והמשך הפעילות העסקית באופן מסודר עד למיגור הקורונה.

יו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר: ״אנחנו באחד המשברים החמורים ביותר שידענו ועל שלושת הגופים המרכזיים במשק - עובדים, מעסיקים וממשלה לפעול יחד ולשתף פעולה. מטרת תכנית 100 הימים היא ליצור צמיחה של ממש במשק על ידי הקלת רגולציה, תמיכה ממשלתית במקומות הנדרשים, הגדלת ביקושים מקומיים והורדת יוקר הייצור, בין היתר על ידי פיתוח מדינה שלא תהיה סטארט אפ ניישן, אלא סקייל אפ ניישן. המשמעות של כך היא שלא רק יהיו פה סטארטאפים שיימכרו לחו״ל ויפסיקו לפעול בארץ, אלא שיהיו פה סטארטאפים חדשניים שגם ייצרו את מה שהם יפתחו בארץ וייצאו מפה לכל העולם. התוכנית שבנינו יוצרת את התשתית לכך, על ידי עידוד העלאת הפריון, הגדלת כושר התחרותיות והפחתת הרגולציה והבירוקרטיה במשק. בישראל יש כוח אדם מהאיכותיים בעולם ויכולות טכנולוגיות יוצאות דופן, כל שעלינו לעשות הוא למנף זאת ולהעניק לעסקים את הכלים לפיתוח וייצור מקומי״.

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו״ד אוריאל לין: ״זוהי תכנית האמת שתצעיד את המשק לתנופת צמיחה מחודשת ותצמצם את ממדי האבטלה. על השרים הכלכליים המכהנים, אלה שיכהנו בממשלה החדשה וראשי המפלגות, להפנים תכנית זו ולשקוד על ביצועה מתוך אחריות לאומית״.

אבשלום (אבו) וילן, מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל: מדובר בתוכנית שתסייע למשק הישראלי לא רק להתאושש מנזקי הקורונה, אלא גם להעלות את המשק לפסי צמיחה חדשים. מאז ומעולם הייתה החקלאות הישראלית מנוע צמיחה משמעותי, שהוכיח את עצמו בתקופת הקורונה. החקלאות הישראלית הוכיחה כי היא מסוגלת לספק את רוב צרכי המשק, ולהעניק ביטחון תזונתי לתושבי ישראל. אך לא לעולם חוסן. אם מדינת ישראל לא תתעשת ותבחן, מחדש, את מדיניות הייבוא הפרועה – החקלאות הישראלית תיפגע ללא תקנה. יש כבר ענפי גידול שנכחדו מהחקלאות הישראלית, והרבה הגלל התנהלות הממשלה והרגולציה. לא ייתכן שחקלאי ישראלי יצטרך להתמודד מול חקלאי טורקי. חייבים להכניס דם חדש לענף ולהראות לדור הצעיר שגם למדינת ישראל איכפת מהחקלאים שלה. אם אנחנו באמת רוצים לסייע לחקלאות ולמשק הישראלי – חובה על המדינה לקדם לאלתר את הקמת השוק הסיטונאי שיסייע לחקלאים למכור את מרכולתם בצורה טובה יותר שתסייע גם להוריד את יוקר המחייה. לקח נוסף מהקורונה הוא קידום פרויקט הגדלת היקף המים המוזרמים לנגב, בכ-100 מיליון קוב, וזאת על ידי הזרמת מי שיטפונות ומי קולחין מטוהרים. דבר זה יסייע בהגדלת עצמאותה של ישראל בכל הקשור לביטחון המזון״.

נשיאת לשכת רואי חשבון, רו״ח איריס שטרק: ״יש לפעול לטובת האצת תהליכי היציאה מהמשבר והשיקום של עסקים שנפגעו. במטרה לעודד חזרה של מובטלים ועובדים בחל"ת למעגל התעסוקה לפני יוני 21, יש לתת תמריצים למעסיקים על קליטת עובדים תוך השתתפות בעלויות והקטנת עלויות בטוח לאומי מעסיק, וכן לאפשר תקציבים לעסקים שיופנו להכשרות פנימיות, במטרה למצות את ההכשרות בהתאם לצרכים של כל חברה ועסק.   

יש להקל על בירוקרטיה ונטל רגולטורי, הן בתהליכי פתיחת עסקים ובכלל זה לאפשר לעסקים חדשים לפעול מול גורם מרכזי אחד למתן כל האישורים הנדרשים,  והן בהקלות והטבות, בכלל זה בתחומי המיסוי דוגמת איחוד שנות המס 2019 ו 2020 בשל המשבר, הנחות נוספות בתעריפי ארנונה והרחבת תנאי הזכאות לכך, הרחבת השירותים באזורי תעשייה על מנת לעודד עסקים לחזור לפעילות מלאה, תוך סיוע בשיווק ליצירת רשת עסקית חזקה.

במקביל יש לעודד האצת הצמיחה באמצעות השקעות ומענקים, לשפור הציוד שיובילו לעלייה בפריון העבודה, וכן לתת הקלות על השקעות בטכנולוגיה ובציוד מתקדם, בכלל זה בהארכת תקופת ההכרה בפחת מואץ לשנה נוספת עד ליוני 22 , להקצות תקציב לחדשנות וכן לאמץ עבודה היברידית וגמישה המאפשרת כלים גם לעבוד מהבית, זאת תוך הכרה בהוצאות גם לשכירים, וכן למעסיקים המשתתפים בהוצאות העובדים מהבית״.