סמן V וריטס והמשלוח בדרך

משרד התחבורה מקדם הטמעת טכוגרף דיגיטלי בכל המשאיות והאוטובוסים החדשים

משרד התחבורה מקדם הטמעת טכוגרף דיגיטלי בכל המשאיות והאוטובוסים החדשים

משרד התחבורה גיבש תכנית מקיפה להטמעת טכוגרף דיגיטלי, הרושם את פעילות הרכב ברציפות, בכל המשאיות והאוטובוסים החדשים המיובאים לישראל. השרה רגב: בשורה חשובה לנהגים המקצועיים במשאיות ובאוטובוסים, הנוהגים ברכב כבד ונמצאים שעות ארוכות על הכביש
17.02.21 / 15:00
משרד התחבורה מקדם הטמעת טכוגרף דיגיטלי בכל המשאיות והאוטובוסים החדשים
17.02.21
משרד התחבורה מקדם הטמעת טכוגרף דיגיטלי בכל המשאיות והאוטובוסים החדשים

צעד חשוב להגברת בטיחותם של משאיות, אוטובוסים וכלל משתמשי הדרך. משרד התחבורה גיבש תכנית מקיפה להטמעת טכוגרף דיגיטלי, הרושם את פעילות הרכב ברציפות, בכל המשאיות והאוטובוסים החדשים המיובאים לישראל. ועדת הכלכלה של הכנסת אישרה לאחרונה תקנות חדשות, שהוגשו על ידי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, תא"ל (במיל') מירי רגב.

הטכוגרף הדיגיטלי רושם ומשדר בזמן אמת את נתוני הנסיעה והעצירה של הרכב, למרכז פיקוח של בעל הרכב או למאגר נתונים. המידע נשמר באופן מאובטח שאינו מאפשר שינויים, ויכול לשמש לבקרה, מעקב ואכיפה. הטכוגרף הדיגיטלי יחליף את המכשירים האנלוגיים המיושנים, שחייבו הצטיידות ואחסנה של דיסקיות שעליהן נרשמו הנתונים. הטכוגרף הדיגיטלי מאפשר שמירה ו"נעילה" של נתוני הנסיעה, גם במקרה שהרכב מחליף בעלים.

משרד התחבורה גיבש תכנית מקיפה להטמעת הטכוגרף הדיגיטלי במשאיות ובאוטובוסים, הכוללת מסמך חתימה על אמנה בין ישראל לאיחוד האירופי, כמתחייב מהתקינה האירופית, ותיקוני חקיקה לאכיפה באמצעים דיגיטליים.

התקנות, המתבססות על התקינה האירופית, יתרמו לייעול ושדרוג הפיקוח על נהגים מקצועיים, מכוני רישוי וחברות המחזיקות בציי רכב. בנוסף, נערך המשרד לקביעת דרישות למכללות להכשרת נהגים מקצועיים, גופי הפיקוח ומעבדות לתיקון וכיול מכשירי טכוגרף.

התקינה נועדה ליצור מערך אחיד של פיקוח, בקרה ואכיפה על נהגים מקצועיים בכלי רכב כבדים, באמצעות הטמעת השימוש בטכוגרף דיגיטלי. מערך הפיקוח נועד לוודא כי הנהגים והמעסיקים מקפידים על דרישות החוק, בכל הנוגע לשעות העבודה והמנוחה. צעד זה חיוני במיוחד, עקב מקרים רבים שבהם הנהגים נאלצו לעבוד שעות ארוכות ללא הפסקות מנוחה מספיקות, כנדרש בחוק.

רפורמת הבטיחות מתבססת על מערכת חדשנית של משרד התחבורה, המייצרת צופן ומנפיקה כרטיסים חכמים להפעלת הטכוגרף הדיגיטלי, המחליף את הטכוגרף האנלוגי הקיים. בנוסף, המערכת מאפשרת את התאמת חישוב שעות הנסיעה והמנוחה לחוק הישראלי, ונותנת מענה לדיווח מקוון עבור מעבדות לתיקון וכיול הציוד.

משרד התחבורה הכין מכרז לייצור כרטיסים חכמים ומוצפנים, לשימוש הנהגים, טכנאי שירות, גורמי משטרה וקציני בטיחות, וגיבש תכנית להדרכת עובדים לטיפול ותחזוקה בכרטיסים אלה ובטכוגרף הדיגיטלי. 

שרת התחבורה ציינה כי הטכוגרף הדיגיטלי עומד לייצר בקרב הנהגים המקצועיים תרבות חדשה של הקפדה ושמירה על שעות העבודה והמנוחה כנדרש בחוק, ויקדם תחרות הוגנת בין המובילים. "לאחר שנים שנושא הטכוגרף הדיגיטל סבל מחסנים רבים, הצלחנו להתגבר על ההתנגדויות ולקדם העברת תקנות שיביאו לשיפור משמעותי בבטיחות בדרכים ויסייע להציל חיים בכבישים. זו בשורה גדולה לנהגים המקצועיים במשאיות ובאוטובוסים, הנוהגים ברכב כבד ונמצאים שעות ארוכות על הכביש. הטכוגרף הדיגיטלי יסייע לצמצם את מעורבותם של כלי הרכב הכבדים בתאונות דרכים, ישפר את תנאי העסקתם של הנהגים, ויגביר את בטיחותם של כלל משתמשי הדרך", הוסיפה השרה רגב.

לדברי השרה רגב, הטכוגרף הדיגיטלי יאפשר לנהגים, למעסיקיהם ולגורמי האכיפה לצפות בשקיפות מלאה בנתוני הנסיעות שבוצעו, ויספק כלי אפקטיבי ואמין לבקרה ופיקוח על זמן הנהיגה המותר על פי החוק ועל היקף שעות הנהיגה שבוצעו בפועל. הטכוגרף הדיגיטלי יאפשר אכיפה יעילה על שעות עבודה ומנוחה, במסגרת מחויבותה של השרה רגב לחיזוק מעמד הנהגים, שיפור תנאי עבודתם ושמירה על זכויותיהם – ומצד שני, שמירה על נהגים עירניים ועל כבישים בטוחים.