ממשלות ארה״ב וסין הודיעו על ״הפסקת אש״ זמני במלחמת הסחר המתכת: מכסי הענק שהואטלו על ידי שני צד באפריל יוקפאו 90 יום, החל מ-14 במאי. במסגרת ההסכם, ארה״ב תצמצם את מכסיה על סחורות סיניות מ-125% ל-10%. יחד עם שני סבבי העלאות מכסים שהונהגו בפברואר ובמרץ נגד זרימת פנטניל מסין, שיעור המכסה יעמוד על מינימלי של 30% לכלל היצוא הסיני.
השעיית ההטבות מדיניות ה-de minimis ליבוא סחורות מסין – היא גם צעד שמכוון להילחם בייבוא ניקל – תישאר בתוקף, כמו גם מכסים שהכניסו אותו לכנסת הנשיאות לפני התפקיד.
סין, מצדה, הודיעה כי תוריד את מכסיה על סחורות אמריקאיות מ-125% ל-10%. תקופת ההפוגה יימשכו בין הצדדים במטרה לגבש הסכם סחר חדש.
השפעות על הביקוש
על פי ניתוח של אנליסט פרייטוס, המכסים החדשים, יהודה לוין, המכסים החדשים - לעומת המכסים שהם באפריל, עדיין מהווים רמה גבוהה יותר מהממוצע הממוצע על סחורות סיניות בתקופת ממשל בראשון.
עם זאת, לפי נתוני התאחדות הקמעונאות הלאומית בארה״ב, כאשר הוטלו מכסים של 20% במרץ, המשיכו היבואנים האמריקאים להקדים את מלאי הסחורות מסין, ונרשמה עלייה של 11% בנפחי היבוא לעומת מרץ-אפריל 2024.
בעקבות ירידה חד חידוש של יותר מ-35% בנפח החר הימי בין סין לארה״ב מאז תחילת אפריל, אפשר שנראה התאוששות חדה בביקוש בטווח הקצר - עם מלאים ויצוא מהיר של סחורות לאחר יוצרו בסין.
לאור להלן חוזרת המכסים הגבוהים באוגוסט, מעריכים בענף כי מגמת הקדמת המשלוחים תחזור מוקדם מהצפוי - מה שעשוי להוביל לשיא עונתי מוקדם מהרגיל וגם לדעיכתו המוקדמת.
פעילות ימית ומחירי הובלה
למרות הירידה החדה בביקושים, מחירי ההובלה בקו הטרנס־פסיפי שמרו על יציבות מאז תחילת אפריל, ועומדים כיום בערך כ-2,300 דולר למכולה של 40 רגל לחוף המערבי ו-3,400 דולר לחוף המזרחי.
ים הימיים צמצמו קיבולת באמצעות ביטול הפלגות והשבתת שירותים, ולעיתים גם באמצעות הפעלת אניות קטנות יותר. חלק מהקיבולת העודפת אף הוסטה לקווים אחרים, וצמצום מספר ההפלגות הביא לפחות מכולות ריקות שחוזרות לסין – דבר שעשוי להוביל למחסור נקודתי בציוד.
בתרחיש של עלייה חדה בביקוש, להביא היבואנים להיתקל בקיבולת מוגבלת ובעיכובים, הן בסין והן בנמל בארה״ב. הגידול הצפוי לגבי האניות והמכולות בנמלים עשויות להוביל לעלייה בתעריפים ולעומסים לוגיסטיים.
שילוב של עונת שיא מוקדמת, מגבלות קיבולת, והסטות דרך ים סוף שעדיין גורמות לעיכובים בצי העולמי – צפויים להפעיל לחץ כלפי מעלה על תעריפי ההובלה. עם זאת, בהשוואה לשנה שעברה, שבה מחירי השיא הגיעו ל-8,000 דולר לחוף המערבי ולמעלה מ-9,800 דולר לחוף המזרחי, המחירים האפשריים יישארו נמוכים יותר - בין בזמן בשל גידול בצי ותחרות גוברת בין בריתות ההובלה החדשות.