סמן V וריטס והמשלוח בדרך

ועדת הכלכלה דנה בסחבת ביישום חוק ״שוטף פלוס 30״

ועדת הכלכלה דנה בסחבת ביישום חוק ״שוטף פלוס 30״

יו״ר ועדת הכלכלה מרגי נזף במשרדי האוצר, הכלכלה והבריאות על הסחבת ביישום החוק: ״הכשלים ביישום החוק מגיעים לכדי זלזול בכנסת״. אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר: ״אם יגיע גל שני של קורונה ליבואני הציוד הרפואי לא יהיה כסף לשלם״
18.06.20 / 12:20
ועדת הכלכלה דנה בסחבת ביישום חוק ״שוטף פלוס 30״
18.06.20
ועדת הכלכלה דנה בסחבת ביישום חוק ״שוטף פלוס 30״

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ יעקב מרגי, קיימה היום דיון מעקב אחר יישום חוק מוסר תשלומים לספקים, שאושר בוועדה לפני למעלה משלוש שנים וקבע כי ימי האשראי של ספקים מול המגזר הציבורי לא יעלו על שוטף פלוס 30. במהלך הדיון נשמעו טענות קשות מצד השלטון המקומי ואיגוד לשכות המסחר על תת יישום של החוק, שאף הזהיר כי אם יהיה גל שני של קורונה לא יהיה כסף לרכישת ציוד רפואי. היו"ר מרגי מתח ביקורת קשה על משרדי האוצר, הכלכלה והבריאות על סחבת ביישום החוק, והודיע כי אם התקנות ליישומו לא יוגשו לוועדה עד אוגוסט הוועדה תתקן בעצמה את החוק.

מאז אושר ונכנס לתוקף קיימה הוועדה מספר ישיבות מעקב, בהן עלו בעיות שונות ביישום. בין היתר עלה נושא החלת החוק על מערכת הבריאות, שהוחרגה ממנו אך התחייבה להגיש, תוך 3 חודשים לאחר אישורו, מתווה לעמידה בכללים שקבע. הבוקר ביקש היו״ר מרגי לקבל תמונת מצב וסגן החשב הכללי באוצר, עוזי שר, אמר כי נעשו לא מעט מהלכים ובזמן משבר הקורונה ניתנו הנחיות לצמצם את ימי האשראי. ״בקטע של התשלומים אנחנו לא רואים בעיות״, אמר שר.

נציג משרד הבריאות, ליאור ברק, אמר כי כדי להחיל את החוק על מערכת הבריאות ישנה עלות חד פעמית של 3.6 מיליארד שקל. הוא הוסיף: ״יש לנו מספר מתווים חלקיים אפשריים, ולכל מתווה יש לו עלות משלו. אנחנו פועלים למצוא מקור תקציבי״. ברק ציין משרד הבריאות התחייב להביא תקנות עד 2 באוגוסט ומתכוון לעמוד בכך. רפרנט בריאות באגף התקציבים באוצר, רועי קהאן, טען כי העלות המוערכת להחלת החוק במלואו על מערכת הבריאות היא כ-2.5 מיליארד שקל.

סגן נשיא איגוד לשכות המסחר, אמיר שני, אמר כי בעקבות משבר הקורונה משרד הבריאות קיבל חצי מיליארד שקל להעברה לספקים, אך הכסף התאיין ולא הגיע לקופות. הוא הוסיף כי קופות החולים משלמות לבתי החולים שוטף פלוס 93, ויש בתי חולים שמקבלים גם תשלום שוטף פלוס 6 ו-9 חודשים ואפילו שוטף פלוס שנה. ״אם יגיע סיבוב נוסף של קורונה ליבואני הציוד הרפואי לא יהיה כסף לשלם״, 

נשיא לה״ב, רועי כהן, אמר כי כדי להקדים תשלומים זקוקות קופות החולים ל-180 מיליון שקל בלבד, וכי אי העמידה בחוק זה ביזוי של משרד הבריאות.

היועץ המשפטי של הוועדה, עו״ד איתי עצמון, אמר כי ממה שנשמע בוועדה עולה שהממשלה מתייחסת לחוק כאל המלצה. ״זו לא המלצה, זה חוק של מדינת ישראל״, אמר עו״ד עצמון והזכיר כי המועדים ליישום נקבעו בתיאום עם נציגי הממשלה. ״שיקול תקציבי הוא לא שיקול להתעלמות מהוראות החוק״, אמר.

היו״ר מרגי סיכם בביקורת קשה, ואמר כי ״הוועדה מצאה שיש כשלים ביישום חוק מוסר תשלומים, שנחקק במרץ 2017, שמגיע לכדי זלזול בכבודה של הכנסת. הוועדה רואה בחומרה ואף נוזפת במשרד האוצר, משרד הכלכלה ומשרד הבריאות, על הזלזול המתמשך בכנסת. חוק שחוקק במרץ 2017 לא מיושם, נסחב תוך התעלמות מוחלטת מהחלטות הכנסת ודרישות הכנסת. הוועדה תשיב למשרדים אלו באותה מידה. כל נושא שיגיע, עד לתיקון המצב, ויהיה חשוב לשרים ייגרר ולא יטופל עד שהתקנות יושלמו ועד שהחקיקה תיושם במלואה. במידה והתקנות לא יגיעו לאישור הוועדה עד תחילת אוגוסט – חברי הוועדה יתקנו את החוק כך שלא נידרש להסדרה בתקנות. החטא הקדמון היה הסכמה להחרגות ולתקנות. הוועדה תקיים ישיבת מעקב תוך חודש״.