סמן V וריטס והמשלוח בדרך

ענף הספנות מהסס לחזור לים סוף חרף הודעת החות׳ים על הפסקת אש

ענף הספנות מהסס לחזור לים סוף חרף הודעת החות׳ים על הפסקת אש

החות׳ים הודיעו על עצירת המתקפות והסרת ״המצור הימי״ על נמלי ישראל, אך מומחי הספנות מזהירים מפני חזרה מהירה מדי לנתיבי הים האדום. גורמי ביטחון וביטוח ימי דורשים ערבויות משמעותיות לפני חידוש הפלגות דרך באב אל־מנדב
13.11.25 / 15:35
ענף הספנות מהסס לחזור לים סוף חרף הודעת החות׳ים על הפסקת אש
13.11.25
ענף הספנות מהסס לחזור לים סוף חרף הודעת החות׳ים על הפסקת אש

אתמול הודיעו החות׳ים רשמית כי הם מפסיקים את המתקפות הימיות על ישראל ומסירים את ה״מצור הימי״ שהטילו על נמלי ישראל. ההודעה פורסמה במכתב ששלח יוסף חסן אל־מדאני, ראש המטה החדש של החות'ים, לזרוע הצבאית של חמאס גדודי עז אל־דין אל־קסאם. אל־מדאני נכנס לתפקיד לאחר שמוחמד אל־גמרי נהרג בתקיפות ישראליות. יחד עם זאת מומחים העוקבים אחר משבר הספנות בים סוף ממליצים על זהירות ניכרת בכל הנוגע לחזרה מהירה לנתיבי הסחר באזור המזרח התיכון. 

 

גל התקיפות של החות׳ים, שגרם למותם של לפחות תשעה אנשי צוות ולהטבעת ארבע אניות, אילץ את הסחר העולמי לעקוף את כף התקווה הטובה במשך כשנתיים מהלך שהאריך משמעותית את המרחקים הימיים והביא לעלייה בתעריפי ההובלה. 

 

על אף ההצהרה על הפסקת המתקפות, אל־מדאני הדגיש כי אם הלחימה בעזה תימשך, החות'ים ישקלו לחדש את פעילותם, לרבות תקיפת נתיבי שיט אזוריים. 

 

יועץ הספנות לארס ינסן, שמסקר את המשבר בים סוף זה 724 ימים ברציפות, הזכיר כי החות'ים כבר שמרו על הפסקת אש בתחילת השנה, אך חידשו את פעולותיהם כאשר הלחימה בעזה התעצמה. לדבריו, ״בהתבסס על ההתפתחויות הקודמות, מוקדם מדי לפרש את הודעת החות׳ים כסימן לחזרה מיידית של קווי הספנות לאזור״. 

 

בבנק השוודי SEB העריכו היום כי ״בהתחשב באי־הוודאות המתמשכת בים סוף ובמצר באב אל־מנדב, אין לצפות לשיפור מיידי בתנועת הסחר הימי באזור״. 

 

פיטר סאנד, אנליסט בכיר בפלטפורמת ניתוח השוק Xeneta, הוסיף: ״הפרטים אינם ברורים, ולא ניתן לבסס את ביטחון הצוותים, האניות והמטענים על מילת כבוד של מיליציה. חברות הספנות והמבוטחים דורשים ערובות מוצקות בהרבה״. 

 

חברת האבטחה הימית Ambrey דיווחה כי בתקופה האחרונה נרשמה עלייה קלה במעברים דרך מצר באב אל־מנדב. שתי חברות יווניות חידשו את המעברים, וחברות נוספות משדרות את נתיבי ה־AIS שלהן לאחר תקופה שבה הסתירו אותם.

 

Ambrey התבקשה לעדכן מדיניות הימנעות ממעבר במצר, והמליצה לחלק מהחברות כי רמת הסיכון חזרה להיות נסבלת מבחינתן. 

 

לפי נתוני Clarksons Research, המעקפים סביב כף התקווה הטובה ממשיכים לתמוך בביקוש להעברת מטען במונחי טון־מייל: אניות מכולה מובילות עם עלייה של 10.7%, אחריהן מובילי רכב (6.8%), מובילי גז טבעי נוזלי (5.4%), מכליות כימיקלים (1.8%), אוניות מטען יבש (1.1%), מכליות נפט גולמי (0.8%) ומכליות מוצרי נפט (פחות מ־0.5%). 

 

חזרה רחבת היקף לנתיבי הים האדום עלולה לצמצם את הביקוש לפעילות צי האניות, בעיקר במגזר המכולות, ולגרום לירידה חדה בתעריפי ההובלה אלא אם כן החברות יפעלו לצמצום היצע, באמצעות השבתת אוניות, האטת מהירות, ביטול הפלגות והשבת אניות לגריטה. 

 

סאנד מ־Xeneta ציין כי מחירי ההובלה מהמזרח הרחוק לאירופה, הים התיכון ולחוף המזרחי של ארה״ב שלושה נתיבים העוברים לרוב דרך הים האדום ירדו ביותר מ־50% מאז תחילת השנה. לדבריו, ״חברות הספנות כבר גולשות לאזור הפסדי, ותעריפי ההובלה צפויים לרדת בכ־25% נוספים עד 2026, גם אם המצב בים סוף לא ישתנה״.  

 

בניתוח האחרון של Alphaliner נכתב כי חזרה גדולה לנתיבי סואץ ים סוף אינה צפויה בקרוב, שכן הדבר ידרוש שינויי רשת משמעותיים מצד החברות הגדולות והבריתות שבין קווי המזרח מערב. "חברות הספנות יזהרו מלהחליף נתיבים עד שיוכלו להיות בטוחות כי ההפלגות דרך הים האדום בטוחות ויציבות לאורך זמן, ולא רק בשבועות הקרובים״, נכתב. 

 

לפי נתוני SEB, תנועת הספנות המסחרית במפרץ עדן ירדה ב־47% לעומת התקופה המקבילה ב־2023, אך עלתה ב־7% לעומת 2024. בנתוני תעלת סואץ נרשמה ירידה של 53% לעומת 2023 וירידה נוספת של 7% לעומת השנה שעברה.