סמן V וריטס והמשלוח בדרך

פרסום דוח ה- OECD

פרסום דוח ה- OECD

אוריאל לין: אין התמודדות עם עלויות הנמלים המוטלות על היבוא שהיקפו מתקרב כבר ל-400 מיליארד ש״ח בשנה, אין הפחתה אמיתית של עול הרגולציה ואין התמודדות עם שיטת המיסוי המטילה מס בלתי פוסק על רכיב ההתייקרות
28.08.23 / 07:47
 פרסום דוח ה- OECD
28.08.23
פרסום דוח ה- OECD

איגוד לשכות המסחר, תןקפים את מדיניות ממשלת ישראל בעקבות נתוני ה-OECD שפורסמו היום ואומר כי הממשלה לא אימצה תוכנית מסודרת, מבוססת ניסיון מעשי כפי שהוגשה לה על ידי איגוד לשכות המסחר, בחודש מאי.

 

באיגוד  קוראים לאמץ את תכנית האיגוד להורדת יוקר המחיה, תוכנית אותה הגיש האיגוד לראש הממשלה נתניהו, המשמש גם כיו"ר הוועדה למאבק ביוקר המחייה.

 

התוכנית של איגוד לשכות המסחר שהוגשה לראש הממשלה נתניהו, כללה תשעה סעיפים שונים. אך כאמור, על פי לין, שום סעיף מתוכנית זו לא בוצע.

 

בתכנית של איגוד לשכות המסחר הצביעו על היעילות של נמלי הים, כשהבעיה המרכזית היום קשורה בפריקת מטען כללי ומטעני צובר ובאי ניצול מלא של כלל רציפי הים. על פי הדוח, יש להבטיח ניצול מלא של רציפי הים 7 ו-8 בחיפה ו-27 ו-28 באשדוד. וכן יש להעניק אישורים לנמלי הים החדשים ולנצל באופן מלא של כל רציפי הים ללא הגבלות מיותרות תוך תחרות חופשית בין הנמלים תבטיח הוזלה של מוצרים. 

 

סעיף נוסף מתייחס לצורך בנטרול המיסים אותם גובה רשות המס על ההתייקרות ומעבר למיסוי כלל היבוא על פי שיטת FOB. על כך לין אמר: ״קשה מאוד להילחם ביוקר המחייה כאשר המדינה עצמה מטילה מיסים על רכיב ההתייקרות במוצרים ובשירותים״.

 

באיגוד לשכות המסחר ממליצים לעבור לשיטת האמריקאית, כלומר, הטלת מיסוי על מוצרי היבוא לפי עלות המוצר לאחר טעינתו על האנייה בנמל המוצא (FOB).


סעיפים נוספים בתכנית מתייחסים לעומס הרגולציה המושת על המגזר העסקי, ועל שיעור המכס המוטל על מוצרי מזון.

 

סעיף נוסף קובע את הצורך בשינוי שיטת האכיפה בתחום היבוא, מאחר ועדיין מגוון מאד רחב של מוצרים נדרש לאישור רגולטורי לצורך היבוא.

 

גם מס הארנונה נכלל בתכנית איגוד לשכות המסחר והוא מהווה לטענת כלכלני האיגוד, את אחת ההוצאות המרכזיות של כלל משקי הבית וכלל העסקים בישראל.

 

גם נושא הטיפול במונופולים המוחלטים שבבעלות המדינה וההשפעה שלהם על יוקר המחיה, הוצג בתכנית, כשהכוונה ביא לחברות כגון חברת החשמל, רשות שדות תעופה,  מכון התקנים, רכבת ישראל, רשויות מקומיות, נמל אשדוד.

 

ולבסוף, באיגוד לשכות המסחר קובעים שהעלאת הריבית הבנקאית כשלעצמה מעלה את יוקר המחייה ולכן, יש לקבוע שהיא מוצתה כמהלך לבלימת האינפלציה. 

 

אוריאל לין סיכם ואמר: ״אין להתפלא על כך שיוקר המחייה בישראל גבוה יותר מכל 40 המדינות החברות ב-OECD. מדינת ישראל אינה נאבקת באמת ביוקר המחייה. היא לא אימצה את תוכנית איגוד לשכות המסחר. היא ממשיכה לכוון את חיציה ליבואנים בעוד שהיבואנים הם אלה שמייצרים פה את תחרות האמת״.