סמן V וריטס והמשלוח בדרך

״אין מקום להעלאת ריבית נוספת״

״אין מקום להעלאת ריבית נוספת״

״חלק גדול מכושר הקנייה של הציבור ומשלמי המשכנתאות מופנה כיום להחזר חובות במקום לצריכה. תהיה זו שגיאה חמורה לחשוב שיש להעלות את הריבית נוכח היחלשות השקל וייקור מוצרי היבוא״
04.09.23 / 08:30
 ״אין מקום להעלאת ריבית נוספת״
04.09.23
״אין מקום להעלאת ריבית נוספת״

נוכח החלטת בנק ישראל האמורה להתפרסם מחר (ב׳), לעניין העלאת הריבית במשק, אומר אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר כי אין שום מקום לעלות מדרגה נוספת בשיעור ריבית בנק ישראל העומדת כיום על 4.75%.

 

העלאת ריבית פועלת בעיקר על צד הביקושים ואין שום ספק כי רמת הביקושים, של כלל הציבור, הצטמצמה מאוד. הצריכה הפרטית צמחה בשנה האחרונה ברמת שפל של 1.1%. העלאה המסיבית בחובות משלמי המשכנתאות ומשקי הבית, צמצמה גם היא את רמת הביקושים. בחודש יולי עמדה רמת האינפלציה השנתית על לא יותר מאשר 3.5%. יתר על כן, חלק גדול מיכולת הקנייה של הציבור ומשלמי המשכנתאות מוסט כיום להחזר חובות במקום לצריכה.

 

 לין ״תהיה זו שגיאה חמורה לחשוב שיש להעלות את הריבית נוכח היחלשות השקל וייקור מוצרי היבוא. לא נאבקים בפיחות המטבע המקומי דרך העלאת ריבית. עצם הייקור של מוצרי היבוא, גם הוא מצמצם את רמת הצריכה״.

 

 ״באופן מיוחד יש להדגיש כי בנק ישראל לא השכיל, עד לרגע זה, להתמודד עם התוצאות הפוגעניות של העלאת הריבית גם במגזר העסקי, גם בקרב מקבלי המשכנתאות וגם בקרב משקי הבית. העלאת ריבית נוספת, תחמיר מאוד את המצב״.