מזרח אסיה, אפריקה וזרמי הסחר בין דרום לדרום מובילים את הצמיחה הגלובלית, למרות שיבושים גיאו־פוליטיים ושינויי שרשראות אספקה. הסחר מתרחב בהיקפים לא במחירים ומנתב מחדש את המפות המסחריות והימיות.
הסחר העולמי נמצא בדרכו לשבור שיא של 35 טריליון דולר השנה, כאשר מזרח אסיה, אפריקה ונתיבי דרום - דרום מניעים את העליות, גם בזמן שפיצול גיאו־פוליטי מחדש את שרשראות האספקה כך לפי עדכון סוף השנה של UNCTAD, גוף מחקר הסחר והפיתוח של האו״ם.
לפי תחזית הארגון, הסחר צפוי לצמוח ב־7% בשנת 2025, ולהוסיף 2.2 טריליון דולר לערכו. באופן משמעותי, ההתרחבות בסוף השנה מונעת מעלייה בהיקפים ולא מעלייה במחירים, מה שמסמן היפוך מהמגמה האינפלציונית שאפיינה את תחילת השנה.
נתוני UNCTAD מצביעים על עלייה של כמעט 2% בסחר הסחורות ו־4% בסחר השירותים ברבעון השלישי, כאשר המומנטום מתמתן אך עדיין חיובי גם לתוך הרבעון הרביעי. האינפלציה בסחר נמצאת בירידה, וצפוי שמחירי הסחורות הסחירות ירדו ברבעון האחרון.
מזרח אסיה ממשיכה להיות מנוע הצמיחה המרכזי, עם עלייה של 9% ביצוא בשנה האחרונה, הנתמכת בזינוק של 10% במסחר בתוך האזור. אפריקה רשמה גם היא מומנטום חזק, עם עלייה של 10% ביבוא ו־6% ביצוא.
המגזר התעשייתי נותר עמוד השדרה של הסחר הגלובלי, בהובלת האלקטרוניקה שהתרחבה ב־14% בעקבות ביקוש מונע בינה מלאכותית. גם החקלאות רשמה התאוששות חדה ברבעון השלישי, בעוד שמטעני האנרגיה והרכב נחלשו: זרמי הנפט הגולמי ירדו, ייצוא ה־LNG התכווץ, והסחר העולמי בכלי רכב קטן ב־4% בשנה האחרונה. עם זאת, הרקע רחוק מלהיות יציב.
ב־UNCTAD התריעו כי תהליכי friendshoring ו־nearshoring התגברו שוב ב־2025, והאיצו את שינוי נתיבי הסחר שהחלו בתקופת המגפה. חוסר האיזון בסחר נותר גבוה, ושרשראות אספקה מתלכדות מחדש סביב שותפים מיושרים פוליטית.
לקראת 2026, בארגון צופים צמיחה חלשה יותר, בשל האטה בפעילות הכלכלית העולמית, גידול בנטלי החוב, עלויות לוגיסטיקה גבוהות ואי־ודאות מתמשכת.
עבור ענף הספנות, הנתונים מאשרים את מה שחברות הספנות הרגישו לאורך השנה: הסחר העולמי לא רק התאושש הוא שינה מסלול. עליית חלקן של מזרח אסיה ואפריקה, חזרת היקפים גבוהים בשווקים מתעוררים וצמיחה עקבית בנתיב דרום – דרום: כולם מציירים מחדש את המפה המסחרית של הספנות העולמית עם כניסת הענף ל־2026.
״תבניות הסחר המסורתיות נכתבות מחדש כאשר סין מפנה יצוא משווקים אמריקאים המושפעים ממכסים לעבר אירופה, אפריקה ונתיבי אינטרה-אסיה, בעוד ששווקים מתפתחים בהובלת הודו, הפיליפינים ומזרח אפריקה מאיצים את עלייתם״, מציין דו״ח חדש של פלטפורמת המעקב האמריקאית Vizion.
בעקבות חסמי המכס בארה״ב, יצרני היצוא הסינים ביצעו לדברי Vizion ״תמרון גיאוגרפי מרשים״ במהלך 2025. נתוני החברה מצביעים על ירידה של 12% בהזמנות מטענים מסין לארה״ב לעומת 2024, בעוד שההזמנות לאירופה עלו ב־15%, לאפריקה זינקו ב-25%, ולמדינות ASEAN עלו ב־8%.





