סמן V וריטס והמשלוח בדרך

מעבר במסלול הירוק שלא כדין

מעבר במסלול הירוק שלא כדין

המערער חזר מחו״ל לישראל כשהוא נשא מטען ובו 238 פאקטים של סיגריות, החייבים במכס ובמס קניה, לא הצהיר על הטובין הללו ואף ניסה להתחמק מתשלום מסים בסך כולל של כ-54,000 שקל. בית המשפט דחה את הערעור
28.06.23 / 15:39
מעבר במסלול הירוק שלא כדין
28.06.23
מעבר במסלול הירוק שלא כדין

נדחה ערעור על גזר דין, לפיו הורשע המערער בביצוע עבירה של מעבר ב״מסלול הירוק״, ונגזרו עליו 4 חודשי מאסר על תנאי וקנס בסך 50,000 שקל או 90 ימי מאסר תמורתו. המערער חזר מחו״ל לישראל כשהוא נשא מטען ובו 238 פאקטים של סיגריות, החייבים במכס ובמס קניה, לא הצהיר על הטובין הללו ואף ניסה להתחמק מתשלום מסים בסך כולל של כ-54,000 שקל.

 

המערער טען כי שגה בית משפט השלום בקביעת הקנס, מכיוון שלא התחשב במצבו הכלכלי. לטענתו, אילו בית המשפט היה מתייחס למצבו הכלכלי, היה מטיל עליו קנס בסכום נמוך יותר מזה שניתן בפועל. כמו כן, טען כי בית המשפט לא לקח בחשבון שהיה מדובר במעידה חד פעמית, ואף לא התחשב במצבו הנפשי.

 

לאחר שבית המשפט המחוזי עיין בגזר הדין שניתן על ידי בית המשפט השלום, שמע את טיעוני המערער והמשיבה, הוחלט כי אין מקום להתערב בגזר הדין. בית המשפט קבע כי מדובר בעבירה כלכלית שהמערער ביצע למטרת רווח כספי, ובנסיבות אלו יש להטיל קנס. הקנס שיוטל במקרה כזה, ראוי שישקף את היקף העבירה כמו גם את סכום המס ממנו המערער ניסה להתחמק.

 

כמו כן, התייחס בית המשפט לטענת המערער באשר למצבו הכלכלי והעיר כי מדובר במי שטס לחו״ל 28 פעמים ב-10 שנים האחרונות, כמו גם במי שרכש טובין אותם ניסה להבריח ללא תשלום המס הנדרש. די בכך כדי להגיע למסקנה כי לא טעה בית המשפט השלום בהטילו את גובה המס אשר הטיל.

 

לאחר החלטת המחוזי, הוגשה בקשת רשות ערעור לבית המשפט העליון, שם הוחלט כי גם בהשתת קנס בהליך פלילי שבא חלף הליך מנהלי, יש לקבוע מתחם עונש הולם. בית המשפט העליון הוסיף וקבע כי במסגרת זו ראוי שתחתית מתחם העונש תעמוד על שיעורי הקנס המנהלי, ולא פחות מכך. במקרה הנדון, נקבע שהקנס שהושת על המבקש אינו חורג מהקנס הראוי. על כן, בקשת ערעור זו נדחתה גם היא, וגזר הדין נותר על כנו.

 

[עפ״ג 66055-05-22 (נבו 19.09.2022). בשם המערער – עו״ד סלביק רודנקו, בשם המשיבה – עו״ד אמילי כהן

רע״פ 7286/22 (נבו 23.02.2023) בשם המערער – עו״ד סלביק רודנקו, בשם המשיבה – עו״ד יורם הירשברג]

 

הסקירה לעיל הינה בבחינת תמצית. המידע הכלול בה נמסר למטרות אינפורמטיביות בלבד ואין במידע כדי להוות ייעוץ משפטי. לקבלת פרטים נוספים, אנא פנו לעו״ד גיל נדל - ראש תחום יבוא, יצוא וסחר בינלאומי במחלקת מיסים ותגמול בכירים. בדוא"ל  Gill.Nadel@goldfarb.com ו/או בטלפון 03-6089979.