סמן V וריטס והמשלוח בדרך

משרד התחבורה: הנפקת שטר מטען תתאפשר באמצעות מערכת לניהול ציי רכב

משרד התחבורה: הנפקת שטר מטען תתאפשר באמצעות מערכת לניהול ציי רכב

בעקבות פניית מועצת המובילים, משרד התחבורה יאפשר לחברות ההובלה להשתמש במערכות ניהול ציי בהן משתמשות כיום חברות ההובלה להנפקת שטר מטען דיגיטלי. דוד כוכבא, מנכ״ל מועצת המובילים: נפעל לוודא שמודל שטר המטען שיוחלט יהיה פשוט, מאוזן ומשרת את כלל חברות ההובלה
11.12.25 / 16:14
משרד התחבורה: הנפקת שטר מטען תתאפשר באמצעות מערכת לניהול ציי רכב
11.12.25
משרד התחבורה: הנפקת שטר מטען תתאפשר באמצעות מערכת לניהול ציי רכב

כזכור, מועצת המובילים פנתה למשרד התחבורה בנושא טיוטת התקנות החדשות המחייבות שימוש בשטר מטען דיגיטלי. בפנייה הודגש הצורך לאמץ מודל דומה לזה הנהוג באירופה - מודל שבו הפלטפורמות מנוהלות בידי במערכות ניהול ציי של החברות תחת פיקוח המדינה, ולא באמצעות מערכת ממשלתית בלבד.

 

למרות שרוב החברות בענף מוגדרות כקטנות, הן מפעילות רק כ־25% מסך המשאיות בישראל, בעוד שהחברות הגדולות מפעילות את מרבית צי הרכב. לכן, יש חשיבות רבה לכך שהפתרון שיוחל יותאם למאפייני ולצרכי החברות הגדולות, המהוות את עיקר הפעילות בענף.

 

מועצת המובילים הבהירה כי היא תומכת באפשרות לשימוש במערכות ניהול ציי המשמשות את החברות כיום בהתאם למודל האירופי, במקביל לאפשרות להשתמש במערכת הממשלתית - על פי בחירת החברה. החשש היה כי הסתמכות על מערכת ממשלתית אחת בלבד עלולה ליצור עומסים, תקלות ועיכובים, כפי שקיים בתהליכי הנפקת רישיונות מוביל ורישיונות חומ״ס, וזאת כל עוד לא הוגדרו במלואם הפרמטרים שיוזנו למערכת והיקף התלות בה.

 

בהמשך לפנייה התקיימה השבוע פגישה מקצועית עם דלית רגב, מנהלת אגף פיקוח ובקרת רכב וארגונים במשרד התחבורה, צוות משותף של משרד התחבורה ונתיבי ישראל, גבי בן-הרוש יו״ר מועצת המובילים ודוד כוכבא מנכ״ל מועצת המובילים. בפגישה נענה משרד התחבורה לבקשת המועצה והודיע כי יאפשר לחברות ההובלה שבידן מערכת לניהול ציי רכב, להמשיך ולהשתמש באותן מערכות להנפקת שטר המטען, ובלבד שיאותה מערכת תכלול את כל שדות החובה הנדרשים על ידי משרד התחבורה. המשרד יתממשק למערכות אלה תוך שמירה מלאה על נתונים רגישים ועל סודיות מסחרית.

 

לדברי דוד כוכבא, מנכ״ל מועצת המובילים: ״השימוש במערכות הקיימות כבר בחלק מחברות ההובלה יאפשר עדכונים בזמן אמת, חתימה אלקטרונית מאובטחת ושילוב מיטבי עם מערכות הניהול הלוגיסטיות של חברות ההובלה, תוך שהן מתממשקות למערכות משרד התחבורה. כך תימנע תלות מוחלטת במערכת ממשלתית אחת, ויימנעו עיכובים מיותרים. אנו נפעל לוודא שמודל שטר המטען שיוחלט יהיה פשוט, מאוזן ומשרת את כלל חברות ההובלה בישראל״.