סמן V וריטס והמשלוח בדרך

הסכם אזור סחר חופשי בין ישראל ואוקראינה נכנס לתוקף

הסכם אזור סחר חופשי בין ישראל ואוקראינה נכנס לתוקף

ההסכם לאזור סחר חופשי בין ישראל ואוקראינה נכנס לתוקף בתאריך 1 בינואר 2021. ההסכם נחתם על ידי שר הכלכלה והתעשייה לשעבר אלי כהן ומקבילו האוקראיני בשנה שעברה ועבר תהליך אשרור בשתי המדינות. היקף הסחר בין המדינות עמד בשנת 2019 על כ-857 מיליון דולר
12.01.21 / 16:57
הסכם אזור סחר חופשי בין ישראל ואוקראינה נכנס לתוקף
12.01.21
הסכם אזור סחר חופשי בין ישראל ואוקראינה נכנס לתוקף
ההסכם לאזור סחר חופשי בין ישראל ואוקראינה נכנס לתוקף בתאריך 1 בינואר 2021. ההסכם נחתם על ידי שר הכלכלה והתעשייה לשעבר אלי כהן ומקבילו האוקראיני בשנה שעברה ועבר תהליך אשרור בשתי המדינות.

ההסכם כולל הפחתות מכסים הן על יצוא ישראלי לאוקראינה והן על יבוא מוצרים לישראל, וישפר את הגישה ההדדית בתחום הסחורות של שתי המדינות. את המשא ומתן על ההסכם הוביל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה, בשיתוף משרדי החוץ, החקלאות והמשפטים וכן מינהל המכס.

עם כניסתו של ההסכם לתוקף, מגוון מוצרים מישראל יקבלו פטור ממכס בייצוא לאוקראינה. בין המוצרים ניתן למנות בין היתר מוצרי פלסטיק וגומי, מכונות, ציוד רפואי, כימיקלים ופירות וירקות כגון תמרים, אבוקדו, אפרסמון ומוצרי פירות. כמו כן, צפוי ההסכם להוריד את המכסים על מוצרים אשר מיובאים מאוקראינה בהם: חיטה ומוצרי חקלאות שונים, דגים, מזון מעובד, שמנים מסוגים שונים, ברזל, פלדה וחומרי גלם נוספים המיועדים לתעשייה ובכך לסייע בהפחתת יוקר המחייה בישראל. הורדת המכסים על מוצרי חקלאות ומזון מעובד צפויה להוביל להגדלת הייבוא ובכך להוות בשורה חשובה לצרכן הישראלי.

אוקראינה הינה שותפת סחר חשובה לישראל. על פי נתוני משרד הכלכלה והתעשייה, הייצוא מישראל לאוקראינה בשנת 2019 הסתכם בכ- 162 מיליון דולר, והיקף הסחר כולו בשנת 2019 עמד על כ- 857 מיליון דולר. הסכם הסחר הינו בעל חשיבות רבה ליחסי המדינות. כניסתו לתוקף תקדם את היחסים הכלכליים הבילטראליים וצפויה להגדיל את היקף הסחר בין המדינות.

ענפי יצוא הסחורות העיקריים מישראל לאוקראינה הם כימיקלים (63%), פלסטיק וגומי (10%) ומכונות (8%). ענפי יבוא הסחורות העיקריים מאוקראינה לישראל הם תוצרת חקלאית ומוצרי מזון (74%), מתכות בסיס (16%) ומכונות (4%).

שר הכלכלה והתעשייה עמיר פרץ ציין: ״מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה יוזם ומנהל מו״מ על הסכמי סחר חדשים של מדינת ישראל במטרה לקדם את התעשייה המקומית בשווקי העולם תוך הענקת יתרון תחרותי ליצרנים ישראלים, הוזלת הייבוא לישראל והפחתת יוקר המחיה וכן עוסק בתחזוקה שוטפת של הסכמים אלה ובכך מטפל בחסמי סחר בייצוא עבור החברות הישראליות. הסכם הסחר משקף, בין היתר, את מדיניות המשרד לסייע בגיוון הייצוא ובפתיחת שווקים חדשים לתעשייה הישראלית ובכך לסייע לחיזוק הייצוא והכלכלה הישראלית בתקופה מאתגרת זו. גידול והרחבת הייצוא הם חלק ממנועי הצמיחה המשמעותיים של הכלכלה הישראלית אשר יסייעו ביציאה ממשבר הקורונה.

כיום, כ- 70% מהסחר הבינלאומי של מדינת ישראל מתבצע במסגרת הסכמי סחר חופשי. אוקראינה הינה ידידה טובה של ישראל והידוק היחסים הכלכליים עמה הוא צעד מתבקש. חתימת הסכם הסחר החופשי בין ישראל לאוקראינה יפתח בפני היצוא הישראלי הזדמנויות נוספות בשוק זה וכן יהווה דריסת רגל ליצואנים הישראליים בשוק המזרח אירופי״.