סמן V וריטס והמשלוח בדרך

התמודדות מול הקורונה

התמודדות מול הקורונה

קבוצת וריטס והענף השילוח כולו נמצאים בעיצומה של תקופה מאתגרת כאשר כל יום אנו מגלים וממציאים את עצמנו מחדש. הקורונה השפיעה על כולנו בכל מקום, זהו מאבק עולמי שמביא אתו חוסר יציבות אדיר ושינויים בלתי צפויים, המשק מתחיל לעבור הקלות בסגר ופתיחה הדרגתית של המשק
26.11.20 / 21:50
התמודדות מול הקורונה
26.11.20
התמודדות מול הקורונה

קבוצת וריטס והענף השילוח כולו נמצאים בעיצומה של תקופה מאתגרת כאשר כל יום אנו מגלים וממציאים את עצמנו מחדש. הקורונה השפיעה על כולנו בכל מקום, זהו מאבק עולמי שמביא אתו חוסר יציבות אדיר ושינויים בלתי צפויים, המשק מתחיל לעבור הקלות בסגר ופתיחה הדרגתית של המשק.

ענף הספנות                                                                                      תוך מספר חודשים ענף הספנות עובר עליות מחיר כתוצאה מחוסר בציוד במחירים שלא היו להם תקדים, מתאריך 1.12.20 חברת ONE תיגבה היטל שיא עונה "תוספת של 475 דולר ל-TEU + 500 דולר CMA-CGM  תוספת של 500 דולר ל-TEU לים התיכון , קוסקו שיפנג 300 דולר ועוד. אנו מגיעים למצב שחברות הספנות מציעות למכולה 40 רגל במחיר 4,100 דולר ובקרוב יעבור אף את מחיר 5,000 דולר למכולה. אני שומע מלקוחות "וריטס"  על הודעות של עליית מחיר במוצרי היבוא וזאת עוד לפני ראש השנה בסין שבהם תהיה קפיצה נוספת וחוסר אפשרות להזמנת מקום.

חברות התעופה                                                                              סקטור התעופה שהיה בבעיה עוד לפני משבר הקורונה עומד בפני פשיטות רגל של חברות תעופה נוספות, בשנת 2018 בלבד פשטו רגל 56 חברות תעופה ובשנת 2019 עמד על 46 חברות תעופה. שנת 2020 עם כל הסיוע הממשלתי פשטו רגל 43 חברות.

מצב המשק                                                                                    השקל מזנק לשיא כל הזמנים למרות הסגר והאבטלה למרות הדרדרות במצב הכלכלי בישראל, הדולר צונח ויש לו עוד לאן לרדת, עד תחילת המשבר הדולר שמר במשך תקופה ארוכה מאוד על יציבות מול סל המטבעות העולמי עד שינוי המטבע האמריקאי כיוון, במקום להתחזק איבד הדולר מערכו בחצי שנה מול רוב המטבעות בעולם.

כלכלת סין                                                                                      צמיחה ברבעון השלישי ב-4.9% מול כל העולם שמתמודד בקורונה, הנתון מחזיר את סין למסלול הצמיחה לפני הקורונה, זאת לאחר שהמגפה פגעה בה והחזירה את הכלכלה שלה  בשלבים, סגירה כללית של כל הפעילות מסוף ינואר עד סוף מרץ, מאפריל פתיחה מחדש של המפעלים ובכך הצליחה להגדיל את חלקה ביצוא העולמי, כולל ציוד רפואי ומסכות פנים וכן ציוד מחשבים לעבודה מהבית.

ארה"ב                                                                                            החוב הממשלתי הגיע לרמתו הגבוהה ביותר, בקצב הנוכחי החוב צפוי לעבור את התמ"ג ובכך תצטרף ארה"ב ליוון, איטליה ויפן שנטל החוב שלהם עולה על גודל הכלכלה שלהם .

ישראל                                                                                             בארץ הסגר העסקי חנק את כלכלת ישראל, לא נמצאה האפשרות להמשיך לקיים חיים עסקיים לצד הקורונה, במגבלות ובזהירות נדרשת. המשבר השפיע באופן חסר תקדים על כוח העבודה, שיעור אבטלה שהגיע לשפל היסטורי ושיעורים גבוהים, קיימת בעיה של החזרת עובדים למעגל העבודה בשל דמי אבטלה עד חודש יוני. חובות המדינה נושקים ל-80% תוצר, הגירעון בתקציב הגיע ליותר מ-102 מיליארד שקל, הפתרון הקל האם בנק ישראל יתחיל להדפיס מיליארדי שקלים ופיזור כסף שיגרום לאינפלציה דוהרת ללא שליטה ?, התחזית הכלכלית הפסימית לשנה הבאה: 14% אבטלה 1% צמיחה, שנה קשה אבל טובה יותר משנה קודמת, המיתון במשק צפוי להימשך כולל סגרים נוספים, ולכך נוסיף לכל הבעיות גם בעיות פסיכולוגיות.

 

שבת שלום, סוף שבוע נפלא ונעים

משה יחזקאל  CPLM/ יו"ר

moshey@veritas.co.il