סמן V וריטס והמשלוח בדרך

הערכה: הסיכון הביטחוני בים האדום גובר

הערכה: הסיכון הביטחוני בים האדום גובר

חברת אמברי הידועה כחברת אבטחה ימית מובילה ציינה בדו״ח האחרון שלה כי האיומים בים האדום, במפרץ עדן, בים הערבי, במפרץ עומאן ובאוקיינוס ההודי הולכים וגדלים בצורה משמעותית. החברה ממליצה לשקול נקודות מעבר בהן אנשי אבטחה חמושים יעלו לאבטח אניות
05.02.24 / 09:55
הערכה: הסיכון הביטחוני בים האדום גובר
05.02.24
הערכה: הסיכון הביטחוני בים האדום גובר

המצב הביטחוני הימי ממשיך להסלים בים האדום, במפרץ עדן, בים הערבי, במפרץ עומאן ובאוקיינוס ההודי, כשהאיומים הולכים וגדלים בצורה יותר משמעותית, מורכבת ונרחבת. כך על פי דו״ח של חברת Ambrey,  חברת אבטחה ימית מובילה.

 

המצב מהווה סיכון משמעותי לחיים ולבטיחות כלי השיט באזור, כאשר כוחות איראנים, חות׳ים ושודדי הים מסומליה פתחו לאחרונה בהתקפות על ספנות סוחר אזרחית. לפי הדיווחים, איראן מכוונת לספנות סוחר המזוהה עם ישראל לפחות מאז פברואר 2021, כחלק מסכסוך מתמשך של ״אזור אפור״.

 

איום החות׳ים על אניות סוחר ישראליות התרחב גם בהיקף וגם בגיאוגרפיה, כאשר התקפות מכוונות כעת גם לאניות סוחר המזוהות עם אמריקאים ובריטים. למרות התגובה הימית המשמעותית לאיומים הללו, החות׳ים ממשיכים לתקוף את הספנות. חברת אמברי ציינה בדו״ח שלה כי רמת הסיכון בנתיבי שיט אחרים עולה גם כן ככל שיכולת הנשק החות׳י משתפרת.

 

אמברי גם ציינה כי גם אם הסכסוך בין ישראל לעזה יפסיק להתדרדר, זה לא מבטיח שהחות׳ים יפסיקו  את תקיפותיהם. בנוסף, פיראטים סומליים פעלו לאחרונה במים בינלאומיים מעבר לאזור באוקיינוס ההודי.

 

למרות נוכחות צבאית בינלאומית, אם כי משמעותית, אניות הצי לא הצליחו להבטיח מעבר בטוח של אניות דרך האזור. 

 

חברת אמברי ממליצה לשקול נקודות מעבר בהן אנשי אבטחה חמושים יעלו על אניות כדי לספק רמות מתאימות ופרופורציונליות של תמיכה ביטחונית מזוינת באזור. החברה גם מציעה שכל כלי השיט השוקלים לעבור או לסחור באזור צריכים לבצע הערכת סיכוני מסע לפני קבלת החלטה סופית על המסלול.