סמן V וריטס והמשלוח בדרך

לשכת המסחר ת״א הגישה תביעה נזיקית נגד נמל אשדוד

לשכת המסחר ת״א הגישה תביעה נזיקית נגד נמל אשדוד

התביעה בגובה של 2.3 מיליון שקל, שהוגשה הינה בגין הנזק שנגרם להם עקב העומס החריג בנמל. על פי התביעה מטעני יבוא ויצוא לא הועמסו ונפרקו בפרקי זמן סבירים כתוצאה ממחסור בידיים עובדות. נמל אשדוד: פנינו להסתדרות כדי להאריך את משך התעסוקה של העובדים הזמניים
21.12.21 / 17:16
לשכת המסחר ת״א הגישה תביעה נזיקית נגד נמל אשדוד
21.12.21
לשכת המסחר ת״א הגישה תביעה נזיקית נגד נמל אשדוד

לשכת המסחר תל אביב והמרכז תובעת מנמל אשדוד לקחת אחריות על הנזקים שנגרמו ליבואנים במהלך כל שנת 2021 עקב העיכובים הבלתי סבירים שחווה המגזר העסקי בנמל.

לאחר שפנייה מוקדמת של לשכת המסחר לנמל אשדוד לפצות את היבואנים בגין הנזקים שנגרמו להם נענתה בסירוב, הגישה אתמול, ב030 בנובמבר, לשכת המסחר יחד עם תשעה יבואנים, תביעה נזיקית כנגד הנמל על סך 2,298,908 שקל, לבית משפט השלום באשדוד, במסגרתה נתבע הנמל לפצות את היבואנים בגין הנזק שנגרם להם עקב העומס החריג בנמל.

על פי האמור בכתב התביעה, אשר הוגש על ידי עורכת הדין אליס אברמוביץ, בשנה האחרונה מטעני יבוא ויצוא לא הועמסו על אניות או לא נפרקו מהן בפרקי זמן סבירים, וזאת כתוצאה ישירה ממחסור בידיים עובדות, שנוצר בתורו עקב מחדליו של נמל אשדוד לגייס עובדים חדשים או לתפעל כוח אדם, בעיקר בשל הסכמים קיבוציים שאינם מאפשרים לחברת הנמל, לפי טענתה, לגייס עובדים זמניים או חדשים ללא אישור ארגון העובדים.

כתוצאה מכך, סבלו בעלי המטענים מנזקים והוצאות כגון איבוד זמן קריטי לשיווק המוצרים בשווקים, הפרות חוזים כתוצאה מאי עמידה בלוחות זמנים של יעדי אספקה, השמדת סחורה ושורה ארוכה של חיובים והיטלים הן מחברות הספנות והן מהנמל עצמו.

לדברי עו״ד אוריאל לין נשיא איגוד לשכות המסחר, ״נמל אשדוד הוא מונופול. ככזה הוא מחויב ברמת שירות סבירה ללקוחותיו. אי מתן שירות ברמה סבירה, שמוביל לעיכובים, תוך העמסת הוצאות נוספות על משתמשי הנמל, דוגמת דמי אחסנה, הם משום ניצול לרעה של בעל מונופולין. בסיטואציה כזו על רשות התחרות הייתה חובה להתערב על פי הסמכויות הנתונות לה בחוק התחרות הכלכלית ולתת הוראות לנמל לשפר את רמת השירות, אבל היא התעלמה מחובתה זו״.

״הנמל המשיך לנצל את כוחו המונופוליסטי ולהגדיל את ההוצאות של לקוחותיו השבויים. על מנת למנוע הישנות של תופעה פסולה זו, החליטה לשכת המסחר להביא את העניין לפתחו של בית המשפט״.

בכתב התביעה נכתב כי: ״לנמל אשדוד מעמד ציבורי ייחודי, הנובע משיוכו הממשלתי, ועל כן חלה עליו מחויבות נורמטיבית לוודא אספקת שירותים חיוניים ובזמן סביר לציבור בכלל ולתובעים בפרט. הדבר עולה בבירור גם מכתב ההסמכה שהוענק לנמל אשדוד על ידי שר התחבורה באישור שר האוצר לתקופה של 49 שנים. התחייבויות אלה הופרו באופן שיטתי בשנה האחרונה״.

בהמשך לכך החליטה לשכת המסחר למצות את הדין, ולבקש מבית המשפט לחייב את חברת הנמל בנזיקין, וזאת בהתאם להתחייבותה במסגרת כתב ההסמכה לפצות את בעלי המטענים במקרה של התרשלות, וזאת הן בגין נזקים ישירים והן בגין נזקים תוצאתיים.

חברת נמל אשדוד: פנינו להסתדרות כדי להאריך את משך תעסוקתם של העובדים הזמניים

מחברת נמל אשדוד נמסר כי ״חברת נמל אשדוד הצליחה בשבועות האחרונים לצמצם את התור התפעולי לכדי מספר חד-ספרתי של אניות ממתינות. ההישג הינו תודות למאמצים משותפים של משרד התחבורה והנהלת נמל אשדוד אשר הובילה מהלך לגיוס כוח אדם בשיתוף ההסתדרות.

״הצמצום הדרמטי בתור התפעולי הוא ייחודי בעולם המערבי וחשוב מאוד לשמר אותו בעזרת כוח האדם הזמני. נמל אשדוד גייס 90 עובדים זמניים שיועדו להתמודדות עם העומסים יוצאי הדופן שהלכו וגדלו עקב מגפת הקורונה וההשלכות הרוחביות שהיכו בכל נמלי העולם המרכזיים. 

״מגיפת הקורונה יצרה סדר עולמי חדש שהיכה בעולם התובלה הימית, מהקשים שידענו בהיסטוריה. תודות להובלת שרת התחבורה ובשיתוף פעולה עם ההסתדרות אנו מתמודדים בהצלחה עם המגמה במטרה לספק שירות ולשמור על הרציפות התפעולית לטובת המשק והכלכלה הישראלית. בנוסף, חברת נמל אשדוד פנתה להסתדרות כדי להאריך את משך תעסוקתם של העובדים הזמניים, בכדי לפעול להמשך צמצום התור התפעולי.

כמו כן השקיעה חברת הנמל מאות מיליוני שקלים בבניית מסוע, ברכישת ציוד מהמתקדמים בעולם ובניית רציף ייעודי לפריקת תבואות בנמל, הצפוי להימסר לנמל במחצית השנייה של 2022, כל זאת לטובת שיפור השירות והיעילות ללקוחותינו הנאמנים״.