סמן V וריטס והמשלוח בדרך

מדד מנהלי הרכש בנובמבר: המשק היצרני המקומי ממשיך במגמת ההתכווצות

מדד מנהלי הרכש בנובמבר: המשק היצרני המקומי ממשיך במגמת ההתכווצות

רכיב הביקושים המקומיים שוב שינה כיוון ועבר להתרחבות ומצטרף לרכיב תפוקות הייצור הממשיך גם החודש להימצא בהתרחבות, וזאת בעוד רכיבי התעסוקה והביקושים ליצוא ממשיכים גם החודש להימצא בהתכווצות
19.12.23 / 09:54
מדד מנהלי הרכש בנובמבר: המשק היצרני המקומי ממשיך במגמת ההתכווצות
19.12.23
מדד מנהלי הרכש בנובמבר: המשק היצרני המקומי ממשיך במגמת ההתכווצות

מדד מנהלי הרכש בישראל ממשיך זה החודש השישי ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה התעצמות נוספת בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 47.1% לעומת ערך של 47.6% שנמדד בחודש הקודם (סדרת נתונים מנוכה עונתיות), ירידה של 0.5%. החודש רכיב הביקושים המקומיים שוב שינה כיוון ועבר להתרחבות ומצטרף לרכיב תפוקות הייצור הממשיך גם החודש להימצא בהתרחבות, וזאת בעוד רכיבי התעסוקה והביקושים ליצוא ממשיכים גם החודש להימצא בהתכווצות. החודש רכיב מחירי חומרי הגלם ממשיך להימצא במגמת התרחבות כמו גם רכיבי רמות מלאי של מוצרים מוגמרים ומלאי חומרי הגלם. רכיבי זמני האספקה ממשיכים להימצא החודש במגמת התכווצות. יש לציין כי גם במדינות אחרות ובמיוחד בארה״ב ואנגליה המשקים נמצאים מזה מס' חודשים במגמת התכווצות.

 

רכיב תפוקות הייצור ממשיך זה החודש השישי ברציפות להימצא בהתרחבות אם כי החודש נצפתה התמתנות נוספת בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 51.0% לעומת ערך של 52.2% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 1.2% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה למגוון סיבות ובעיקר לעונתיות, לרמת הביקושים ומהלכי התייעלות.

 

ברכיב ההזמנות המקומיות חל החודש שוב שינוי כיוון ולאחר חודש אחד בלבד בהתכווצות שב רכיב  זה וחצה את קו 50% המפריד בין התרחבות והתכווצות ושב להתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 51.1% לעומת ערך של 47.9% שנמדד בחודש הקודם, עליה של 3.2% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את שינוי הכיוון והחזרה להתרחבות ברכיב זה למספר סיבות ובעיקר לרמת הביקושים, לעונתיות ולמהלכי התייעלות.

 

רכיב כמות הרכישות למלאי ממשיך זה החודש השמיני ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות קלה בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 41.5% לעומת ערך של 43.9% שנמדד בחודש שעבר, ירידה של 2.4% לעומת החודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך מגמת ההתכווצות ברכיב זה לעונתיות ולשינויים ברמת המחירים.

 

רכיב המחירים של חומרי הגלם ממשיך זה החודש הארבעים ברציפות להימצא במגמת התרחבות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות משמעותית בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד החודש עומד על 62.4% לעומת ערך של 66.4% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 4.0% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשמעות של רכיב המחירים הממשיך להימצא במגמת התרחבות הינו כי נצפתה המשך ההתייקרות במחירי חומרי הגלם. הסיבות העיקריות להמשך ההתרחבות ברכיב זה מיוחסת ע״י המשיבים לסקר להמשך העלייה במחירי חומרי הגלם , לשינויים בשערי החליפין ולמחסור בחומרי גלם.

 

רכיב זמני האספקה בשוק המקומי ממשיך זה החודש החמישי ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב התעצמות נוספת במגמת ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 39.2% לעומת ערך של 44.8% שנמדד בחודש הקודם, ירידה משמעותית של 5.6% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשמעות של רכיב זמני אספקה הנמצא בהתכווצות הינה כי קיימת ההתארכות בזמני האספקה המקומי.

 

רכיב זמני האספקה מחו״ל ממשיך זה החודש ה-53 ברציפות להימצא במגמת התכווצות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 42.2% לעומת ערך של 41.8% שנמדד בחודש הקודם, עליה של 0.4% לעומת החודש הקודם. המשמעות של רכיב זמני אספקה הממשיך להימצא בהתכווצות הינה כי נמשכת ההתארכות בזמני האספקה מחו״ל.

 

רכיב רמות המלאי של חומרי גלם ממשיך זה החודש השביעי ברציפות להימצא במגמת התרחבות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד ברכיב זה עומד החודש על 53.8% לעומת ערך של 53.1% שנמדד בחודש הקודם, עלייה של 0.7% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה למספר סיבות ובעיקר לרמת הביקושים, לעונתיות ולמדיניות מלאי מכוונת של הפירמות.

 

רכיב מלאי מוצר מוגמר ממשיך זה החודש השני ברציפות להימצא בהתרחבות אם כי החודש נצפתה ברכיב זה התמתנות משמעותית בעוצמה של ההתרחבות. הערך שנמדד ברכיב זה החודש עומד על 51.2% לעומת ערך של 55.6% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 4.4% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתרחבות ברכיב זה לרמת הביקושים ולמדיניות מלאי של הפירמות.

 

רכיב התעסוקה ממשיך זה החודש העשירי ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות קלה בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 45.5% לעומת ערך של 46.5% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 1.0% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך ההתכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים.

 

גם רכיב הביקושים ממשיך זה החודש העשירי ברציפות להימצא במגמת התכווצות והחודש אף נצפתה ברכיב זה התעצמות נוספת בעוצמה של ההתכווצות. הערך שנמדד החודש עומד על 45.9% לעומת ערך של 46.6% שנמדד בחודש הקודם, ירידה של 0.7% לעומת הערך שנמדד בחודש הקודם. המשיבים לסקר מייחסים את המשך התכווצות ברכיב זה לרמת הביקושים מחו״ל ולעונתיות.

 

פרסום זה מבוסס על מידע שנאסף ועובד על ידי ארגון מנהלי הרכש  בישראל  ומכיל נתונים אשר נאספים ממנהלי רכש בסקטור היצרני בישראל. במפעלים יצרניים נע ערך פעולות הרכש והלוגיסטיקה בין 50% ל-70% מעלות תשומות הייצור ומכאן השפעתם הרבה על מחיר המוצר והתנהגות השוק. היקף הרכישות  בישראל מסתכם במיליארדי שקלים מדי שנה.