סמן V וריטס והמשלוח בדרך

נשיאות המעסיקים והעסקים לממשלה: הפסקת החל״תים ופיצויים לעסקים

נשיאות המעסיקים והעסקים לממשלה: הפסקת החל״תים ופיצויים לעסקים

על פי התכנית, הממשלה תסבסד את שכר העובדים אשר ירדו בהיקף המשרה וכך תאפשר החזרת עובדים מהירה לשוק העבודה. ראשי המעסיקים תקפו: ״היעדר תכנית פיצויים מרכזית – סכנה ממשית למשק״
14.05.20 / 15:58
נשיאות המעסיקים והעסקים לממשלה: הפסקת החל״תים ופיצויים לעסקים
14.05.20
נשיאות המעסיקים והעסקים לממשלה: הפסקת החל״תים ופיצויים לעסקים

נשיאות המעסיקים והעסקים הכוללת את התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר והתאחדות חקלאי ישראל, הגישו לרה״מ תכנית כלכלית להחזרת העובדים לעבודה והאצת המשק הישראלי.

התכנית, שנכתבה על ידי מנהיגי המשק הישראלי, כוללת מנגנון שבבסיסו הממשלה תסבסד את שכר העובדים אשר ירדו בהיקף המשרה וכך תאפשר החזרת עובדים מהירה לשוק העבודה. כך יופחת היקף האבטלה במשק, יצטמצם תשלום דמי האבטלה על ידי הממשלה ועובדים רבים יוכלו לחזור לפרנס את משפחותיהם מבלי להיאלץ להסתמך על תמיכה כספית ממשלתית.

המנגנון המוצע גם צפוי לתמרץ מעסיקים לקלוט חזרה עובדים מחל״ת ולמנוע הוצאה לחל"ת של עובדים נוספים בהמשך הדרך. זאת בהתאמה למודל הגרמני שאומץ על ידי ארגון העבודה העולמי. מנגנונים ברוח דומה כבר קיימים גם ב- 25 מדינות של ה-OECD. לצד מנגנון זה דורשים המעסיקים לאמץ מודל פיצויים מרכזי ושקוף לכלל המגזר הפרטי המבוסס על ירידה במחזורים בעקבות הקורונה. נשיאות המעסיקים והעסקים מייצגת חברות המעסיקות 85% מהמועסקים במגזר השירותים, ההייטק, המסחר, הלוגיסטיקה והחקלאות.

עיקרי התוכנית: במסגרת הסכם קיבוצי כללי, אשר יחול על כלל המשק באמצעות צו הרחבה, תהיה לכל עובד הזכות ל״תוספת הפחתת משרה״ - אם היקף עבודתם נפגע בשל משבר הקורונה. המעסיק יקבל תוספת כספית מהמדינה, כ״מקדם עלות מעביד״ על עלות תשלום התוספת, והמקדם יגלם בתוכו גם את ההפרשות לביטוח לאומי, פנסיה, זכויות סוציאליות ועוד.

יאומץ מודל פיצוי שקוף ואחיד למעסיקים על ירידה בהיקף הכנסות בשל משבר הקורונה, לכל ענפי המגזר הפרטי. המודל יהיה בשני מסלולים: מסלול מחזורים- על ירידה בהיקף מחזור המכירות, ומסלול עסקאות- על ירידה בהיקף העסקאות. תקרת הפיצוי תעמוד על 3 מיליון שקל.

הפחתת עלויות - תשלומי המע״מ יהיו על בסיס מזומן, הפסדים יקוזזו מול רווחי השנה הקודמת, תוקפא העלאת תשלומי הארנונה ותשלומי הביטוח הלאומי יידחו בשלושה חודשים. כמו כן, על מנת להזרים כסף חי למשק, מס החברות יופחת לרמה של 20% והמס על משיכת דיבידנד ירד ל- 20%.

הפחתת הבירוקרטיה והרגולציה - כל משרד ממשלתי יוותר על חמישה תהליכים רגולטוריים משמעותיים וייושמו פתרונות לשיפור ההליך לרישוי עסקים. הממשלה תגדיל תקציבים מעוררי צמיחה, כגון תקציבים לעובדים קיימים וסיוע לעסקים קטנים ובינוניים.

נשיא התאחדות התעשיינים, ד״ר רון תומר: ״ממשלת ישראל היטיבה להתמודד עם המשבר הבריאותי, אבל הניהול הכלכלי בעת משבר הקורונה מסכן את מקום עבודתם ורמת חייהם של מאות אלפי עובדים בישראל. רק תכנית סיוע מרכזית תסייע למגזר הפרטי לחזור ולהניע את מנועי הכלכלה והתעסוקה״.

נשיא איגוד לשכות המסחר, עו״ד אוריאל לין: ״נשיאות המעסיקים והעסקים הוקמה על רקע ההבנה שיש להדק את שיתוף הפעולה בין כל מגזרי המשק וכי מדובר במערכת משולבת אחת ששלוחותיה משלימות האחת את השנייה - תעשיה, יבוא, מסחר, חקלאות ושירותים. התוכנית המוגשת היא פרי של חשיבה מעמיקה המבוססת גם על עקרונות של הגינות ביחסי מדינה ומגזר עסקי. התוכנית מושתתת על שלושה רכיבים מרכזיים: פיצוי הוגן לכלל העסקים שנפגעו ממשבר הקורונה, השבה מהירה של המשק לתעסוקה מלאה ויצירת תנאים על בסיסם יוכל המגזר העסקי לחזור לצמיחה מואצת. לא הכל מותנה בתקציבים, לעיתים כפי שמוכיחה התוכנית אנו זקוקים לדרך חשיבה אחרת״.

מזכ״ל התאחדות חקלאי ישראל, אבשלום וילן: ״המטרה שלנו להגיע לעסקת חבילה כוללת במשק שתאפשר למעסיקים לעובדים ולמדינה להסכים על תכנית כוללת ליציאה מהמשבר. אם כולנו נכניס יד לכיס זה אפשרי״.