סמן V וריטס והמשלוח בדרך

סיכום 2022: האירועים המרכזיים בתחום היבוא והיצוא בישראל

סיכום 2022: האירועים המרכזיים בתחום היבוא והיצוא בישראל

השנה החולפת סיפקה לנו אירועים דרמטיים בתחום המיסוי כגון ביטול המכסים על כלל המוצרים המיובאים לישראל וכן העברת שלוש רפורמות מיסוי משמעותיות: רפורמת הבלו על שמנים וממסים, הטלת מס קניה על משקאות מתוקים, והטלת מס קניה על כלים חד פעמיים. מה צופה לנו 2023?
06.02.23 / 21:00
סיכום 2022: האירועים המרכזיים בתחום היבוא והיצוא בישראל
06.02.23
סיכום 2022: האירועים המרכזיים בתחום היבוא והיצוא בישראל

שנת 2022 סיפקה לנו אירועים דרמטיים ביותר בתחום היבוא והיצוא בישראל - אירועים בתחום המיסוי והרגולציה שהשפעתם ממשיכה גם לשנת 2023. בתחום המיסויי-פיסקאלי חווינו בשנת 2022 שני אירועים מרכזיים ודרמטיים בחשיבותם.

 

האירוע הראשון הוא ביטול המכסים על כלל המוצרים המיובאים לישראל למעט מוצרי מזון וחקלאות, כלי רכב וחריגים מועטים נוספים. הביטול נעשה במספר גלים בשנת 2022, בטכניקה של הוראת שעה עד לסוף שנת 2022. הוראת השעה של ביטול המכסים הוארכה כרגע עד לאמצע פברואר של שנת 2023, ויש להניח (אף כי אין בכך וודאות) כי שר האוצר החדש יאריך את הוראת השעה עד לסוף שנת 2023, כדרך שנעשה בעבר ביחס להוראות שעה אחרות בתחום מסי היבוא.

 

ככל שהוראת השעה אכן תוארך עד לסוף שנת 2023, ואף תיהפך בסופו של דבר לקבועה, הרי שמדובר באירוע חסר תקדים בהיקפו. משמעות הדברים שעולמות תוכן עמוקים ומגוונים ייהפכו לבלתי רלבנטיים – כמו  סיווג טובין או פטור ממכס על פי הסכמי סחר, שכן ממילא הכל יהיה פטור. אכן, להיבטי סיווג עשויות להיות משמעויות נוספות כמו ענייני חוקיות יבוא, אך הדיונים הפיסקליים שנגזרו מסוגיות הסיווג, ושהיוו כר נרחב למחלוקות עם רשות המסים, ירדו בהיקפים משמעותיים.

 

הדבר רלבנטי כמובן גם להסכמי סחר עתידיים עם מדינות ברחבי העולם. בסביבה ישראלית רזה במכסים, התמורה שמדינת ישראל תוכל לתת למדינות אחרות בגין הפחתת מכסים ליצוא הישראלי, לא תוכל להיות בדמותה של הפחתת מכסים ישראלית, שכן מדינת ישראל עשתה זאת ממילא באופן חד צדדי, והיא תצטרך להינתן באופנים אחרים – ויזות עבודה, מיזמי תשתיות ועוד ועוד.

 

האירוע הפיסקאלי השני שאירע בשנת 2022 הוא העברת שלוש רפורמות מיסוי משמעותיות – רפורמת הבלו על שמנים וממסים, הטלת מס קנייה על משקאות מתוקים, והטלת מס קנייה על כלים חד פעמיים. שלושת רפורמות אלו מכניסות למדינת ישראל כמיליארד וחצי שקלים בשנה. לאחרונה התבשרנו כי שתיים מתוך שלוש הרפורמות יבוטלו בתחילת 2023 – רפורמת מס הקנייה על המשקאות המתוקים ורפורמת מס הקניה על כלים חד פעמיים באופן שמס הקנייה יבוטל. ביחס להטלת הבלו על שמנים וממסים – דומה כי עניין זה יישאר על מכונו. הטלת מס קניה נוספת שאירעה בשנת 2023 ושדומה כי היא תישאר בתוקפה היא מיסוי סיגריות אלקטרוניות ומוצרי טבק ועישון דומים.

 

אם בענייני מיסוי עסקינן, הרי שזה המקום לספר על כניסתו לתוקף בתחילת דצמבר 2022 של הסכם אזור הסחר החופשי בין דרום קוריאה לישראל, שהביא לביטול מכסים מיידי על מוצרים רבים כבר בעת כניסתו לתוקף, וביטול מכסים זה יישאר בתוקפו גם אם הוראות השעה בענייני הפחתות המכסים שנזכרו לעיל  לא יוארכו או שלא ייהפכו לקבועות. ההשפעה המיידית של הסכם הסחר בהיבט היבוא לישראל הוא פטור ממכס לכלי רכב שמקורם בדרום קוריאה. מוצרים אלו לא נכללו בהפחתות המכסים הרוחביות, ככל הנראה על מנת שלא לעקר מתוכן את הסכם הסחר מצידה של התעשייה הקוריאנית שמבקשת לייצא לישראל. וכך כלי רכב שמקורם בדרום קוריאה נהנים מפטור ממכס בכניסה לישראל בדומה לרכבים שמקורם, למשל, באיחוד האירופי, תורכיה, קנדה או ארה"ב, בעוד שרכבים שמקורם בסין או יפן משלמים מכס בשיעור של 7 אחוזים.

 

ומכאן – לענייני רגולציה. אין ספק שהכוכב המרכזי בעניין זה היא רפורמת התקינה שנכנסה לתוקף בחודש יוני 2022. רפורמה זאת באה להקל על יבוא מוצרים שחל עליהם תקן רשמי, ומשמעותה היא שמשיעור של 40-50 אחוזים מכלל הבקשות  ליבוא מוצרים שהיו עוברות במסלול איטי של בדיקות דגם ובדיקות בשחרור, נגיע לשיעור של בין 10 ל 15 אחוזים. הווה אומר - הרוב המכריע של המוצרים ישוחרר מפיקוח המכס על בסיס הצהרה של היבואן שהמוצר עומד בתקן רשמי ולא על בסיס בדיקה שתתבצע למוצר בעת יבואו. האחריות המרכזית על העמידה בדרישות החוק עוברת לכתפי היבואן, ללא בדיקות מצד הרגולטור בעת היבוא, למעט דיגומים בשיעור של אחוזים בודדים. הרפורמה כוללת העברת תקנים רבים למסלולי הצהרה, וכן אפשרות ביחס ללמעלה מ 50% מהתקנים הרשמיים להתבסס על דוחות בדיקה של מעבדה זרות ולא על בסיס דוחות בדיקה של מעבדות ישראליות.

 

בצד הגזר קיבל הממונה על התקינה במשרד הכלכלה גם מקל משמעותי לצורך ביצוע דיגומים ואכיפה. הממונה על התקינה קיבל תקציב של 30 מיליון שקל לגיוס מפקחים והוא כבר אייש 27 משרות. בעקבות פעולות הפיקוח יוכל להכריז הממונה על יבואן שהפר הוראות חוק כאלו ואחרות כיבואן מפר אמון ולהוריד אותו מהמסלול המהיר של שחרור על בסיס הצהרות למסלול האיטי של בדיקות בעת היבוא. הממונה גם יוכל להטיל עיצומים כספיים בגובה משמעותי ביותר על יבואנים שישווקו מוצרים שאינם עומדים בדרישות התקן. ואכן, בשטח כבר ניכרת פעולות הפיקוח השונות, בעיקר ביחס להכרזות על יבואני כמפרי אמון ועל ביצוע החזרות (ריקול) של מוצרים מהשוק, ויש להניח שגם העיצומים הכספיים בוא יבואו.

 

ומה מכינה לנו שנת 2023? מסתבר ששלושה מהלכים משמעותיים מבוצעים ממש בתקופה הקרובה. מהלך אחד הוא עלייתה לאוויר של מערכת שער עולמי ביצוא, שעלתה לאוויר חמש שנים לאחר שאחותה הבכורה – שער עולמי ביבוא – עלתה לאוויר בהצלחה רבה. מהלך נוסף הוא רפורמת התמרוקים, שהתחילה להיכנס כבר בעבר באופן צולע ביותר, וכעת  מבקשים משרד הכלכלה והבריאות להשיק אותה כמו שצריך. נראה שהעסק מתקדם אך עדיין נתקל בעיכובים ומכשולים. המהלך השלישי הוא רפורמת יבואן נאות למוצרים רגישים, שתביא להקלה רבה בשחרור מוצרי מזון רגישים שעומדים בדרישות רגולציית המזון האירופית, יחד עם מהלך נוסף של אימוץ רגולציה אירופית במספר סוגיות עקרוניות בענייני מזון שהיו אבן נגף בעבר. על מהלכים אלו נספר באחת או יותר מהסקירות שלנו בהמשך שנת 2023.

 

תודתנו לעו"ד גיל נדל שמלווה אותנו עשרות שנים בליווי מקצועי.

 

                  

                           לחצו: לכל חדשות וריטס