סמן V וריטס והמשלוח בדרך

איגוד לשכות המסחר: ״תוכנית 8 הנקודות״ להפחתת יוקר המחייה בישראל

איגוד לשכות המסחר: ״תוכנית 8 הנקודות״ להפחתת יוקר המחייה בישראל

איגוד לשכות המסחר הגיש היום לשר האוצר את התכנית שגיבש להפחתת יוקר המחייה בישראל. התכנית כוללת בין השאר ביטול המועצות החקלאיות, מעבר מחיוב מסי יבוא לבסיס של FOB, ייעול הפעילות בתחנות ההסגר בנמלים ופתיחת כל נמלי הים לתחרות
05.01.23 / 10:11
איגוד לשכות המסחר: ״תוכנית 8 הנקודות״ להפחתת יוקר המחייה בישראל
05.01.23
איגוד לשכות המסחר: ״תוכנית 8 הנקודות״ להפחתת יוקר המחייה בישראל

איגוד לשכות המסחר הגיש היום לשר האוצר את עיקרי ״תוכנית 8 הנקודות״ - התוכנית שגיבש להפחתת יוקר המחיה בישראל. זאת על רקע ההתייעצויות שמקיים בימים אלה שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ והתכניות אותן הוא מעבד בנושא.

 

בפנייה לשר האוצר מציין עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר כי מרביתן של התוכניות הקונקרטיות שגיבש האיגוד הינן בשליטת הממשלה. ״למגזר העסקי בישראל, לממשלת ישראל ולציבור הרחב אינטרס משותף להפחית בהקדם האפשרי את העלויות ההולכות וגואות המוטלות על העסקים ועל הציבור בישראל. ישנן הכבדות שהשפעתן על יוקר המחייה ברורה, כמו עליית מחירי החשמל או הארנונה. אולם ישנן מגבלות המוטלות על המגזר העסקי שמגולגלות בסופו של דבר על הציבור. בעת גיבוש תוכנית מקיפה להפחתת יוקר המחיה, חייבים להקל גם בתחומים אלה״, אומר לין.

 

להלן עיקרי ״תכנית 8 הנקודות״ שגיבש איגוד לשכות המסחר, להקלה על יוקר המחיה בישראל שהועברה לשר האוצר:

 

שינוי משטר המיסוי על יבוא: כיום, מסי הייבוא כוללים את מחיר המוצר בתוספת העלויות הכרוכות בשילוחו לישראל ושחרורו משער הנמל. באופן אבסורדי, ככל שעלויות השילוח גבוהות יותר, המס שייגבה מהיבואן יהיה גדול יותר, ללא קשר למחיר המוצר. כנ״ל לגבי המע״מ המוטל על המוצר המיובא. על פי תכנית האיגוד יש לשנות זאת ולהטיל את המיסים אך ורק על מחיר המוצר עצמו.

 

לעבור לתפקוד מלא של כל נמלי הים וכל רציפי הים בישראל על בסיס תחרות חופשית תוך ביטול כל המגבלות המוטלות כיום על חלק מהנמלים.

 

לבטל כליל את מתן האישורים החריגים להעלאת מס הארנונה. הרשויות המקומיות תסתפקנה בהעלאה האוטומטית של מס הארנונה על פי הנוסחה הקבועה בחוק.

 

לבטל את העלאת תעריפי החשמל ב-8.2%. המימון החסר לחברת החשמל יעשה דרך התייעלות החברה עצמה, באמצעות הכספים הצבורים ב״קרן העושר״ ומהתגמולים על חיפושי הגז.

 

להפחית את נטל עודף הרגולציה המועמס על המגזר העסקי - על פי הערכות של גורמי חוץ כמו OECD, ועדות בין משרדיות ומשרדי יעוץ, העלות למשק כתוצאה מעודף רגולציה נעה בין 54 מיליארד שקל ל-100 מיליארד שקל. באיגוד לשכות המסחר טוענים כי למרות החלטת ממשלה 2118 על פיה עד תום 2019 מוטל היה על כל רשות רגולטורית להפחית את נטל הרגולציה ב-25%, זה לא קרה.  אלא להיפך. נוספו יותר מ-40 הצעות חוק רגולטוריות. באיגוד טוענים כי הרגולציה מייקרת מאוד את עלות המוצרים בכל השלבים של הייצור וההשלכות על כך מגולגלות על המחיר הסופי ועל הציבור.

 

להפחית את המכס על מוצרי מזון בסיסיים ששיעור המכס עליהם הוא 12% ומעלה כמו שימורי ירקות, גבינות וחלב. במקביל, להמשיך את ביצוע תכנית החומש להפחתת המכסים על גידולים חקלאיים תוך מעבר לסבסוד ישיר לחקלאי. כמו כן, באיגוד ממליצים לבנות תוכנית יבוא חדשה מול מדינות מתפתחות וזאת ללא מכסים על מנת להוריד את יוקר המחייה ולהדק את קשרי המסחר עם מדינות אלה.

 

לבטל את כל  6 המועצות החקלאיות: חלב, לול, דבש, משק, גפן ואגוזי אדמה. באיגוד טוענים כי המועצות החקלאיות הינן גוף ארכאי, השולט בכמה מענפי חקלאות, בגודל התפוקה, ברמת המחירים

 

לייעל את פעילות תחנות ההסגר בנמלים - באיגוד לשכות המסחר מסבירים כי תחנות ההסגר בנמלים הינן הצינור דרכו עובר חלק גדול ממשלוחי המזון ובעיקר מזון רגיש. במקרים רבים מתעכבים המשלוחים בנמלי הים לתקופה של שבועיים או למעלה מכך כתוצאה מהיעדר כוח אדם מקצועי. עיכוב זה משמעותו עלויות נוספות ביבוא מזון. באיגוד ממליצים לתגבר את כוח האדם בתחנות ההסגר על מנת שיעבדו בתפוקה מלאה.