סמן V וריטס והמשלוח בדרך

80% מאנשי מקצוע לוגיסטיים חושבים שהגרוע ביותר מאחורינו בים האדום

80% מאנשי מקצוע לוגיסטיים חושבים שהגרוע ביותר מאחורינו בים האדום

תעריפי ההובלה הימית מאסיה לצפון אירופה והים התיכון צנחו שניהם בכ-7% בשבוע שעבר והם נמוכים ב-15% מהשיאים של סוף ינואר כאשר התנאים משתפרים והביקוש פוחת. הצפי: גם אם ההסטות מהם האדום יימשכו התעריפים יירדו בהדרגה ככל שקיבולת חדשה תמשיך להיכנס לשוק
15.02.24 / 07:41
80% מאנשי מקצוע לוגיסטיים חושבים שהגרוע ביותר מאחורינו בים האדום
15.02.24
80% מאנשי מקצוע לוגיסטיים חושבים שהגרוע ביותר מאחורינו בים האדום

הלחץ על ההובלה הימית המשיך להירגע בשבוע שעבר, כאשר הבלאגן שקיים לפני ראש השנה הסיני הגיע לסיומו, מכולות ריקות נוספות חזרו למוקדי יצוא, ולוחות הזמנים מתייצבים כאשר חברות הספנות מוסיפות אניות כדי להכיל נתיבים שעברו שינוי עם מרחקים ארוכים יותר לכסות.

 

סקר של אנשי מקצוע לוגיסטיים שהשתתפו בסמינר של פרייטוס בנושא עדכון משבר ים סוף בשבוע שעבר מצא ש-80% חושבים שההשפעה הגרועה ביותר על תעבורת המכולות והתעריפים מאחורינו, כאשר שליש צופה שרמות השיבוש ותעריפי ההובלה הימית ירדו בשבועות הקרובים.

 

תעריפי ההובלה הימית מאסיה לצפון אירופה והים התיכון צנחו שניהם בכ-7% בשבוע שעבר והם נמוכים ב-15% מהשיאים של סוף ינואר כאשר התנאים משתפרים והביקוש פוחת. המחירים לצפון אמריקה המשיכו לטפס בשבוע שעבר, אם כי לא בצורה חדה כמו בינואר, כאשר התעריפים היומיים עד כה השבוע הראו התייצבות מסוימת.

 

לפני תחילת המשבר בים האדום, עודף קיבולת כתוצאה מגידול מתמשך בצי האניות היה הסיפור הגדול בספנות הקווית והגורם העיקרי לצניחת התעריפים. אבל הסטת האניות הרחק מתעלת סואץ גרמה לכך שחברות הספנות משתמשות ביותר אוניות כדי להסתגל למעברים ארוכים יותר ולעמוד בלוחות הזמנים השבועיים שלהם, שספגו הרבה מהקיבולת העודפת הזו. הצורך בקיבולת פעילה יותר גרם למספר האניות הגדולות שעומדות על עוגן לרדת לאפס בשבוע שעבר, ואף הוביל להתאוששות בשוק ההחכרה. 

 

מארסק מעריכה כי פתיחה מחודשת של הים האדום בטווח הקרוב תוביל לירידה חדה בתעריפים שכן ההיצע יעלה על הביקוש, בעוד שאם ההסטות יימשכו, התעריפים בכל זאת יירדו בהדרגה לאורך השנה ככל שהקיבולת החדשה תמשיך להיכנס לשוק.

 

כמו כן, חברות ספנות מובילות נוספות חוזרות למעבר בתעלת פנמה מכיוון שהתנאים שם התייצבו, ובתקווה ישתפרו עם תחילת העונה הגשומה במאי - גורם נוסף שאמור למתן את השפעת משבר ים סוף על הסחר באוקיינוס צפון אמריקה.