סמן V וריטס והמשלוח בדרך

האיחוד האירופי פתח במבצע ימי בים סוף

האיחוד האירופי פתח במבצע ימי בים סוף

מבצע ASPIDES יפעל בתיאום הדוק עם EUNAVFOR ATALANTA, מבצע האנטי - פיראטיות המתמשך של האיחוד האירופי מול קרן אפריקה ומערב האוקיינוס ההודי, כדי לשפר את הביטחון הימי במערב האוקיינוס ההודי ובים האדום
21.02.24 / 08:54
האיחוד האירופי פתח במבצע ימי בים סוף
21.02.24
האיחוד האירופי פתח במבצע ימי בים סוף

המועצה האירופית השיקה מבצע ימי חדש לביטחון ימי המתמקד בהגנה על חופש הניווט בים האדום. הנציג העליון לענייני חוץ ומדיניות ביטחון, ג׳וזפ בורל, הודיע כי מבצע ASPIDES יבסס נוכחות ימית באזורים שהיו ממוקדים בהתקפות החות׳ים על ספינות מסחריות בינלאומיות מאז אוקטובר 2023. מטרת המבצע היא להגן על הביטחון הימי ולשמור על חופש ניווט עבור כלי שיט מסחריים, וכן יציע מודעות מצב ימית ויגן על כלי שיט מפני התקפות פוטנציאליות של ״רב-דומיינים״ בים.

 

״עם השקת EUNAVFOR ASPIDES, האיחוד האירופי מגיב במהירות לצורך להחזיר את הביטחון הימי וחופש הניווט במסדרון ימי אסטרטגי ביותר״, אמר בורל.

 

בפיקודו של קומודור וסיליוס גריפריס ואדמירל בדרגה סטפנו קוסטנטינו, המבצע יהיה פעיל במצר באב אל-מנדב, מצר הורמוז ובמים הבינלאומיים בים האדום, במפרץ עדן, בים הערבי, במפרץ עומאן, והמפרץ הפרסי. הבסיס למבצע ימוקם בלריסה, יוון.

 

מבצע ASPIDES יפעל בתיאום הדוק עם EUNAVFOR ATALANTA, מבצע האנטי - פיראטיות המתמשך של האיחוד האירופי מול קרן אפריקה ומערב האוקיינוס ההודי, כדי לשפר את הביטחון הימי במערב האוקיינוס ההודי ובים האדום. היא גם תשתף פעולה עם שותפים בתחום הפעילות שלה.

 

יוזמה זו באה בתגובה למספר רב של התקפות החות׳ים על כלי שיט בים האדום, במפרץ עדן, בים הערבי ובמפרץ עומאן מאז אוקטובר 2023. התקפות אלו לא רק מסכנות אזרחים על סיפונה של ספינות מסחר ומסחר אלא גם מפרות את החופש של הים הפתוח וזכות המעבר במיצרים המשמשים לניווט בינלאומי, כהגדרתם באמנת חוק הים של האומות המאוחדות.

 

מועצת הביטחון של האו״ם אימצה את החלטה 2722 (2024) ב-10 בינואר 2024, גינתה את ההתקפות הללו והדגישה את חשיבותן של זכויות ניווט. בהודעתה, המועצה קראה להפסיק לאלתר את התקפות החות׳ים ואישרה כי יש לכבד את זכויות הניווט והחירויות של כלי שיט מסחריים ומסחריים.

 

ג׳יבוטי חילצה צוות ספינה שהותקפה על ידי החות׳ים

 

רשות הנמל של ג'יבוטי הודיעה אתמול על חילוץ צוות הספינה ״רובימאר״, שהותקפה ביום ראשון בערב בדרום הים האדום, כך לפי הודעה שפרסמה רשות הנמל. בהצהרה בפלטפורמת X מסרה הרשות כי רב החובל וצוות  האנייה נאלצו לנטוש אותה ולהשאיר אותה בים בשל חששות בטיחותיים עקב מתקפה של החות׳ים מתימן.

 

ברשות ציינו כי צוות הספינה, שהובילה כ-22,000 טון מטרי דשנים, כלל 24 אנשים שחולצו על ידי ספינה חולפת. על פי ההודעה, מדובר ב-11 סורים, 6 מצרים, 4 פיליפינים ו-3 הודים. לפי ההצהרה ב-X, הספינה ״רובימאר״ ננטשה במצר באב אל מנדב.

 

הרשות הבריטית למבצעי סחר ימי מסרה אתמול כי לספינה נגרם נזק קל לסיפון, לאחר שהותקפה על ידי כטב״מ בים האדום, 60 מייל ימי צפונית לג׳יבוטי.