סמן V וריטס והמשלוח בדרך

השביתה בנמלים: דיון בבית הדין היום אחה״צ

השביתה בנמלים: דיון בבית הדין היום אחה״צ

בדיון שהתקיים אתמול נציגי המדינה לא הסכימו לפתרון שהציעו באי כוחה של ההסתדרות במסגרתו יישמר סטטוס קו של עבודה סדירה בנמלים ובחברות הניתוב רק ללא הכנסה של אניות מטען כללי לנמלים החדשים
31.01.22 / 14:39
השביתה בנמלים: דיון בבית הדין היום אחה״צ
31.01.22
השביתה בנמלים: דיון בבית הדין היום אחה״צ

היום בשעה 17:00 יתקיים בבית הדין הארצי לעבודה בירושלים דיון נוסף בבקשות לצו מניעה שהגישו התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר נגד השביתה שהוכרזה בנמלי הים וחברות הניתוב.

 

בדיון שהתקיים אתמול נציגי המדינה לא הסכימו לפתרון שהציעו באי כוחה של ההסתדרות במסגרתו יישמר סטטוס קו של עבודה סדירה בנמלים ובחברות הניתוב רק ללא הכנסה של אניות מטען כללי לנמלים החדשים.

 

הדיון שהיה אתמול עסק בשני נושאים עיקריים: האחד - האם המדינה התחייבה שלא תהיה תחרות באניות מטען כללי, כך שאלה ייכנסו וייפרקו רק בנמלים הוותיקים? ההסתדרות טענה כי ניתנה התחייבות וכי ״המדינה רימתה אותה במו״מ״. המדינה טוענת שאין התחייבות כזו, שההסתדרות אכן העלתה דרישה זו במו״מ אך היא נדחתה וכתב ההסמכה של נמלי הים החדשים שנחתמו ב-2016 מאפשר לנמלים החדשים לקבל ולטפל באניות מטען כללי. המדינה טוענת בנוסף כי ההסתדרות הייתה מודעת לאותם כתבי הסמכה ולכתוב בהם.

 

הנושא השני שנדון היה טענת המדינה כי הנמלים הוותיקים לא עומדים בעומס. לטענת המדינה, קיים תור תפעולי של 50 אניות שממתינות מחוץ לנמלים, וכי חייבים למצוא פתרון למצב בלתי רגיל זה. הפתרון, לדעת המדינה, הוא פריקה בכל תשתית קיימת, שהיא משאב לאומי, ואין שום סיבה לתת לנמלים הוותיקים בלעדיות בתחום אניות המטען הכללי ולמנוע תחרות. לטענת המדינה, מדובר בסכסוך משפטי והדיון צריך לעסוק בפרשנות הסכמי הרפורמה. יחד עם זאת, כאשר קיים סכסוך משפטי, אין מקום לשביתה ואין מקום להפעיל אמצעי ארגוני - לא בנמלים הוותיקים ולא בחדשים, שם ההסתדרות הודיעה שלא תאפשר כניסת אניות מטען כללי.

 

ההסתדרות הסכימה אתמול בדיון להודיע כי לא יהיו בשלב זה שום הפרעות לתפקוד התקין של הנמלים הוותיקים, אבל עמדה על כך שלא תאפשר הכנסת אניות מטען כללי לנמלים החדשים. ההסתדרות התבקשה להודיע לבית הדין הארצי לעבודה אם היא מסכימה לבטל את הודעת סכסוך העבודה ולא להפעיל שום אמצעי ארגוני באף נמל. לאחר התייעצות ההסתדרות הודיעה כי היא לא מוכנה לאפשר כניסת אניות מטען כללי לנמלים החדשים ועל כן נקבע הדיון בצווי המניעה להיום אחה״צ.

 

בעקבות אי ההסכמות, כאמור, היום יתקיים דיון בנושא ותינתן החלטה.

 

נזכיר כי בתגובה לבקשות לצו מניעה שהגישו התאחדות התעשיינים ואיגוד לשכות המסחר ההסתדרות הציגה ראיות להתחייבות ולמצגים שהעמידה מדינת ישראל לאורך השנים להגבלת התחרות בנמלים לתחום המכולות בלבד, והיא מפריכה את טענת המדינה כי מעולם לא הובטח לעובדים שתחום הובלת המטען הכללי יישאר בידי הנמלים הקיימים.

 

 כזכור, ב-17 בינואר ההסתדרות הכריזה על סכסוך עבודה בנמלי הים ובחברות הניתוב לאור מחלוקת שנתגלעה בינה לבין מדינת ישראל בשאלת כניסת אניות הנושאות מטען כללי – מלט, ברזל וכיו״ב - לנמלים הפרטיים החדשים שהוקמו במפרץ חיפה וליד נמל אשדוד.

 

נציין כי במסמך מה-19 בינואר כתבה מיכל פרנק, מנכ״לית משרד התחבורה, לאבי אדרי, יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, כי ״במסגרת כתב ההסמכה שניתן לחברת SIPG על ידי שרת התחבורה ושר האוצר בשנת 2015 נקבעו שירותי רשות אותם החברה רשאית לתת, ובהם שירותי ניטול ואחסנה למטענים, שאינם מכולות. זאת, בנוסף לשירות חובה של ניטול ואחסנה של מכולות שעל החברה לבצע בהתאם להוראות כתב ההסמכה. יצויין כי הסדר זה עוגן במסגרת המכרז שפרסמה חברת נמלי ישראל בו זכתה SIPG להקמת והפעלת נמל״.

 

״כך״, ממשיכה וכותבת מנכ״לית משרד התחבורה במכתב עליו חתום גם איליה כץ, מ״מ סגן הממונה על התקציבים, ״פריקה של אנייה הנושאת מטען כללי בנמל נעשית בהתאם לדין, להוראות כתב ההסמכה של החברה ולמסמכי המכרז. מהלך החברה עליו אתם מלינים אינו חורג ממימוש הזכויות שיש לה על פי דין״.

 

פרנק ממשיכה וכותבת כי ״המדינה לא נתנה כל התחייבות לכך שנמל המפרץ יעסוק רק במתן שירותי נמל למכולות, כך, גם במסגרת המשא ומתן שהתנהל. בקשות של נציגות העובדים שהמדינה תתחייב להגביל את המפעיל החדש למתן שירותים רק למכולות שבו ונדחו תוך שהובהר כי לא תוטל כל הגבלה״.

 

פרנק מוסיפה וכותבת לאדרי כי ״אין כל בסיס לנקיטה בהכרזה של סכסוך עבודה. נקיטה בצעדים ארגוניים שאין להם שום בסיס משפטי, בפרט בתקופה בה השוק הנמלי בישראל סובל מעומסים כבדים הגוררים נזק עצום למשק הישראלי וליוקר המחייה, ובעיצומו של גל הקורונה, תהווה צעד לא אחראי, והפרה חמורה ובוטה של התחייבותכם לשקט תעשייתי כפי שנקבע בהסכמים הקיבוציים. אנו רואים בחומרה רבה הפרה של התחייבויות אלו, שיש בהם כדי להוסיף ולהכביד על הנזק המשקי הכבד ועל יוקר המחייה לצרכן הישראלי״.