סמן V וריטס והמשלוח בדרך

ועדת הכלכלה אישרה הצעת חוק לאיסור פגיעה ביבוא מקביל

ועדת הכלכלה אישרה הצעת חוק לאיסור פגיעה ביבוא מקביל

ההצעה תיכנס לתוקף בעוד כחודש ויבואן שיפר את החוק יהיה צפוי לקנס של עד 100 מיליון שקל. אושרה הוראת שעה במסגרתה היבואנים הישירים יעבירו לרשות המסים את רשימת הרכבים המיובאים באמצעות הסכמי סחר ותעודות מקור, והמכס יאפשר ליבואנים מקבילים לייבא את אותם רכבים באו
10.05.23 / 12:47
ועדת הכלכלה אישרה הצעת חוק לאיסור פגיעה ביבוא מקביל
10.05.23
ועדת הכלכלה אישרה הצעת חוק לאיסור פגיעה ביבוא מקביל

בעקבות דרישת היו״ר ביטן אושר כי יבואני הרכב הישירים יספקו את רשימת הרכבים שהם מייבאים ללא מכס כדי לאפשר ליבואן מקביל לקבל אותם תנאים ולהוזיל את מחירי הרכבים

 

ועדת הכלכלה של הכנסת, קיימה דיון מחדש בהצעה הממשלתית להוסיף לחוק התחרות הכלכלית הוראת שעה העוסקת באיסור פגיעה ביבוא מקביל או ביבוא אישי, ואישרה אותה לקריאה השנייה והשלישית. הדיון התקיים על רקע דרישתו של היו״ר ביטן לפתור את הבעיה המקשה על יבואנים מקבילים להתחרות ומייצרת להם עלות עודפת כאשר הם לא מצליחים להציג תעודת מקור.

 

היו״ר ביטן הזכיר כי הייבוא המקביל נועד להפחית מחירים, אולם כשהתברר שהוא נדרש לשלם מכס שיבוא ישיר לא נדרש אז הפחתת המחיר מתבטלת. לכן הוא ביקש לתקן את הבעיה. הוא ביקש להציג פתרון שמצד אחד יאפשר ליבואנים מקבילים להתחרות, אך לא יגרום נזק לקופת המדינה, ואמר כי הפתרון יהיה זמני בהוראת שעה, כדי לא לעכב את החקיקה שהיא חלק מהמלחמה ביוקר המחייה.

 

מנהל תחום היצוא ברשות המסים, דוד חורי, ביקש להודות לאיגוד יבואני הרכב, שלדבריו תרמו למציאת הפתרון. הוא הסביר כי היבואנים הישירים יעבירו לרשות המסים רשימה של הרכבים שהם מייבאים באמצעות הסכמי סחר ותעודות מקור, והמכס יאפשר ליבואנים מקבילים לייבא את אותם רכבים בדיוק באותם תנאי מכס. ״מה שהיבואנים הישירים מייבאים בפטור ממכס גם היבואנים המקבילים יוכלו להביא בפטור ממכס״, אמר. הוא הוסיף כי המהלך יושלם בוועדת הכספים תוך כשבועיים, וביקש לקבוע זאת כהוראת שעה לשנה כדי לבחון את היישום.

 

בעקבות זאת אושר תיקון עקיף לחוק רישוי שירותים ומקצועות בענף הרכב, לפיו היבואנים הישירים יספקו למכס את הפרטים האמורים, אחת לחצי שנה. התיקון יהיה כהוראת שעה שתיכנס לתוקף מה-2 ביולי 2023 ועד 30 ביוני 2025, כאשר היבואנים יעבירו רשימה ראשונה ב-1 בספטמבר 2023 ולאחר מכן כל חצי שנה. יבואן שלא ימסור את הפרטים או לא יעבירם במועד יהיה צפוי לעיצום כספי, ושרת התחבורה, באישור ועדת הכלכלה, תוכל להאריך את הוראת השעה לתקופות של שנתיים כל פעם ולא יותר מארבע שנים בסך הכל. בנוסף, כדי לאפשר את האכיפה נקבע כי המכס יעביר למשרד התחבורה מידע על יבואנים ישירים שלא מסרו מידע לפי התיקון הזה.

 

 

 

היו״ר ביטן ביקש להודות למכס על הפתרון, ואמר כי אחרת לא היינו מצליחים לקדם את היבוא המקביל ולהוזיל מחירים.

 

כזכור, התיקון המרכזי לחוק התחרות, כפי שאושר בוועדה, קובע כי יבואן ישיר לא יוכל לבצע מעשים שכתוצאה מהם עלול להיפגע יבוא מקביל או אישי, ובשל כך עלולה להיפגע התחרות בענף בו הוא פועל. לפי ההצעה שאושרה, ייאסר על יבואן ישיר להיות צד להסדר שעלול לפגוע ביבואן אישי או מקביל, להתנות תנאים מסחריים שעלולים להביא לפגיעה, לשנות תנאים מסחריים באופן חד צדדי, להתערב אצל קמעונאי בעניין סימון שונה של מוצר מיבוא מקביל, לסרב לספק נכס או שירות, לדווח על סחורה שמקורה ביבוא מקביל באופן המאפשר מעקב אחר שרשרת האספקה ולשנות מאפיינים או תכונות של מוצר.

 

ההצעה תיכנס לתוקף חודש לאחר פרסומה ברשומות, וכן נקבע כי רשות התחרות תוכל להטיל עיצום כספי של 8% ממחזור המכירות של יבואן שיפר את החוק, ועד 100 מיליון שקל. בתום הדיון הצביעה הוועדה על התיקון ועל הצעת החוק המקורית והם אושרו ברוב של חמישה תומכים.