סמן V וריטס והמשלוח בדרך

לין לממונה על התחרות: דרושה התערבות במשבר בנמלי הים

לין לממונה על התחרות: דרושה התערבות במשבר בנמלי הים

דורש מעו״ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, כי תבדוק בדחיפות את מכלול החיובים והצדקתם. לין: ״נדרשת בדיקה מהירה של מכלול הבעיות ומכלול העלאת המחירים, מידת הצדקתן והפתרונות המוצעים״
13.06.21 / 16:19
לין לממונה על התחרות: דרושה התערבות במשבר בנמלי הים
13.06.21
לין לממונה על התחרות: דרושה התערבות במשבר בנמלי הים

נוכח העלייה התלולה בעלויות ההובלה הימית, חיובי נמלי הים בגין תפקוד ירוד וחיובי חברות הספנות המוטלים כולם על היבואנים בישראל פנה היום עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, לעו״ד מיכל הלפרין, הממונה על התחרות, כי תבדוק בדחיפות, במסגרת סמכותה, את מכלול החיובים והצדקתם בשלושה מקטעים: מחירי ההובלה הימית הממריאים; חיובי נמלי הים את היבואנים בגין ההשהיות בפריקת המטענים והצטברות המכולות הריקות; חיובי חברות הספנות את היבואנים בגין העומס החריג בנמלי הים.

לין כותב כי ״בחודשים האחרונים הצטמצמה מאוד זמינות אניות המשא של יבוא לישראל ויצוא מישראל. ובמשולב עם כך חלה ירידה חמורה בכושר התפקוד של נמלי הים ובעיקר באשדוד נוכח הגאות ביבוא המוצרים״.

לדבריו, מדובר בזינוק חד בעלויות הרבה מעבר למקובל בעבר, ברמה של מאות אחוזים ופעמים פי חמש ואפילו פי שבע מהעלות המקובלת בשלושה מקטעים: מחירי ההובלה הימית שזו אכן תופעה גלובלית אך מחמירה במיוחד בכל הקשור ביבוא לישראל כתוצאה מהתפקוד החסר של נמלי הים וסירובן של הרבה חברות ספנות לפרוק מטענים בישראל.

חיובים אותם מטילים הנמלים על היבואנים עקב ההשהיות הממושכות בכניסת אניות לנמלים ופירוק המטענים, כמו אגרות האחסון של המכולות הריקות, חיובי אגרות מעגן, אגרות מינגש במשמרות וכן אגרות עיתוק. חיובים אלה הם חמורים במיוחד, שכן ככל שתפקוד הנמלים יורד וההתמודדות עם קבלת המטענים פוחתת, האגרות המושתות על היבואנים ממריאות.  וטרם נמצא אפילו פתרון הולם לאחסון שפע המכולות הריקות בישראל. חיובים אותם מטילות חברות ההובלה הימית בגין העומס בנמלים שהם צירוף של היטל דלק חירום ועונת שיא. 

״שלושת מקטעים אלה, כאמור, מתנקזים כולם בהשתת עלויות חריגות, חסרות תקדים על היבואנים עצמם״.

״לעניות דעתי״, מציין לין, ״נדרשת בדיקה מהירה של מכלול הבעיות ומכלול העלאת המחירים, מידת הצדקתן והפתרונות המוצעים. המלצות הרשות לתחרות לעניין זה הן חיוניות ביותר על מנת למנוע את המצב של החמרה נמשכת וגלגול עלויות אלה על ציבור הצרכנים בישראל״.