סמן V וריטס והמשלוח בדרך

משרד הכלכלה והתעשייה משלים את ההיערכות לרפורמה ביבוא

משרד הכלכלה והתעשייה משלים את ההיערכות לרפורמה ביבוא

אלפי מוצרים ייובאו ארצה בקלות ובעלות זולה יותר באמצעות שני מסלולי יבוא לבחירה: התאמה לתקינה בינלאומית – כ-70% מהתקנים יכנסו לארץ על בסיס הצהרה להתאמה לתקינה בינלאומית, התאמה לתקינה ישראלית – כ-80% מהתקנים לא יידרשו בבדיקות מעבדה בכניסה לשוק הישראלי
03.05.22 / 08:59
משרד הכלכלה והתעשייה משלים את ההיערכות לרפורמה ביבוא
03.05.22
משרד הכלכלה והתעשייה משלים את ההיערכות לרפורמה ביבוא

לקראת השקת הרפורמה בתקינה, שהיא הראשונה היוצאת לדרך במסגרת הרפורמה המקיפה בייבוא, העבירה שרת הכלכלה והתעשייה, אלופה (במיל.) אורנה ברביבאי, דיווח מפורט ומקיף לכנסת, על המהלכים שהושלמו במסגרת ההיערכות לכניסת הרפורמה בייבוא לתוקף ב-1 ליוני הקרוב. הדיווח כולל את כלל הפעולות שנועדו להקל על דרישות הרגולציה בייבוא מוצרים עליהם חל תקן רשמי. הקלות אלו נועדו להביא להוזלת עלויות הייבוא לארץ, להגביר את מגוון המוצרים ולעודד את התחרות על המחירים, בכדי להוזיל את יוקר המחייה. היערכות משרד הכלכלה והתעשייה להשקת הרפורמה מתקדמת במספר אפיקים.

 

מסלולי יבוא: אלפי מוצרים ייובאו ארצה בקלות ובעלות זולה יותר באמצעות שני מסלולים שיעמדו לבחירת היבואנים:

 

מסלול בינלאומי: לאחר עבודה משמעותית של סקירת כלל התקנים והתאמתם לתקינה המקובלת בעולם, כ-300 תקנים, הכוללים אלפי מוצרים, יועברו למסלול זה ובמסגרת הרפורמה, ניתן יהיה ליבאם  על בסיס הצהרת היבואן על התאמה לתקינה בינלאומית, תוך הצגת תעודת בדיקה ממעבדות מוסמכות בעולם, דוגמת מדינות אירופה, אמריקה ואוסטרליה ועוד.

 

מסלול ישראלי: מתן אפשרות לייבא על בסיס הצהרת היבואן על התאמה לתקינה ישראלית, באשר לכ- 420 תקנים, זאת ללא בדיקות משלוח בישראל. בימים אלו מושלמים הדיונים האחרונים בנושא בין משרדי הממשלה השונים, להם נוגעים התקנים.

 

אכיפה בשווקים: עם מעבר כובד הפיקוח לשווקים, משרד הכלכלה והתעשייה משלים בימים אלו את הקמתו של מערך פיקוח קפדני, הכולל גיוסם של 23 עובדים חדשים, שיצטרפו לכח האדם הקיים. בתקופה הקרובה יוכשרו העובדים בקורס ייעודי, יוסמכו כמפקחים ויצורפו לצוות הפיקוח הקיים הפועל בשווקים.  המפקחים אוכפים יבוא שאינו בהתאם לתקנים ועלול לסכן את בטיחותו ובריאותו של הציבור, לצד בחינת אמינותם ותקינותם של הצהרות היבואנים. בין סמכויות האכיפה החדשות אשר נוספו בעקבות הרפורמה וההקלות בכניסה לארץ, ניתן למצוא החמרה בערוצי האכיפה, הן בקנסות גבוהים בגובה עשרות אלפי שקלים ועד מאסר, והן בביטול הרישום במרשם היבואנים, דבר אשר ימנע אפשרות היבוא.

 

מערכות מחשוב: הושלמה הבניה של מערכת מחשוב חדשנית להגשת בקשות ייבוא ובקרה על תהליך אישור הטובין המיובאים. פיתוח המערכת בוצע בזמן שיא, תוך סנכרון וסיוע של מטה ישראל דיגיטלית, ממשל זמין, רשות המיסים, שלוש מעבדות אשר קיבלו הכרה מאת הממונה על התקינה ומכון התקנים. מלבד התמיכה בניהול השוטף של כלל בקשות הייבוא לארץ, ופתיחת האפשרות להגשת ממוחשבת של הבקשות במסלולים השונים, המערכת מיועדת לסייע באיתור משלוחים חשודים והיבואנים האחראיים להם, והיא כוללת לראשונה מנגנון מחשוב חכם להערכת סיכונים, בשיתוף המכס, אשר תגדיל בצורה משמעותית את האפקטיביות של פעולות האכיפה במשרד נגד יבואנים מפרים, איתור מוצרים מסוכנים ועוד.