סמן V וריטס והמשלוח בדרך

השרות סיכמו: מהלכים לשדרוג הסכם אזור הסחר החופשי בין ישראל לבריטניה

השרות סיכמו: מהלכים לשדרוג הסכם אזור הסחר החופשי בין ישראל לבריטניה

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי ומזכירת המדינה הבריטית לענייני סחר בינלאומי אן מארי טרווליאן סיכמו על מהלכים שיובילו להסרת חסמי סחר ביבוא ויצוא מזון, סחורות ושירותים
06.02.22 / 08:03
השרות סיכמו: מהלכים לשדרוג הסכם אזור הסחר החופשי בין ישראל לבריטניה
06.02.22
השרות סיכמו: מהלכים לשדרוג הסכם אזור הסחר החופשי בין ישראל לבריטניה

רת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי נפגשה אתמול עם מזכירת המדינה הבריטית לענייני סחר בינלאומי, אן מארי טרווליאן (Anne-Marie Trevelyan). הגב׳ טרווליאן, שהחליפה את מזכירת המדינה ליז טראס עמה נפגשה השרה ברביבאי ביוני 2021, היא הממונה על התוויה ויישום מדיניות הסחר ומו״מ על כל הסכמי הסחר של בריטניה. ביקור זה הוא ביקורה הראשון של השרה טרוויליאן בישראל.

 

במהלך הפגישה, שהתקיימה בלשכת השרה ברביבאי שבמשרד הכלכלה והתעשייה בירושלים, בירכה השרה ברביבאי את מקבילתה הבריטית על ביקורה הראשון בישראל והביעה נכונותה לפעול במשותף לקידום הסחר והקשרים הכלכליים בין שתי המדינות. כמו כן, העלתה השרה ברביבאי את יוזמת משרד הכלכלה והתעשייה להביא להגדלת הסחר ההדדי בין בריטניה וישראל באמצעות יצירת פלטפורמות עסקיות המשותפות לגורמים עסקיים בשתי המדינות.

 

מזכירת המדינה הבריטית לענייני סחר בינלאומי, אן מארי טרווליאן, העלתה את האפשרות לקדם שדרוג של הסכם אזור סחר חופשי (אס״ח) בין ישראל ובריטניה, שנחתם כבר ב-2019 ונכנס לתוקפו ביום ה-1.1.21, עת עזבה בריטניה את האיחוד האירופי - הברקזיט. במינהל סחר חוץ שבמשרד הכלכלה והתעשייה מסבירים כי מאחר שההסכם הקיים עם בריטניה מבוסס על הסכם הסחר הישן של ישראל עם האיחוד האירופי (משנת 1995) שתי המדינות שותפות בראיית הצורך בהסכם אס״ח עדכני ומודרני יותר. עם זאת, מבהירים במשרד הכלכלה והתעשייה כי כינון הסכם סחר חופשי מה׳דור החדש׳ עלול להיות כרוך בתהליך מורכב שיימשך למעלה מחצי שנה.

 

בנוסף, דנו השתיים בפרטי ׳פסגת הסחר וההשקעות ישראל – בריטניה׳, פרי יוזמה משותפת של משרד הכלכלה והתעשייה הישראלי ומשרד הסחר הבינלאומי הבריטי, שעתידה להתקיים באביב 2022, באירוח ממשלת בריטניה ובהשתתפות גורמים רמי מעלה, בכירי ממשל, נציגי חברות עסקיות במשק, לשכות מסחר וכו׳.


השרה הבריטית לסחר בינלאומי, אן-מארי טרווליאן, אמרה: ״שמחתי מאוד לפגוש היום את שרת הכלכלה אורנה ברביבאי – פגישה שפתחה את ההכנות לקראת הסכם סחר חופשי שאפתני ונרחב יותר בין בריטניה לישראל. כשתי מעצמות בתחומי הטכנולוגיה והשירותים, הכלכלות של בריטניה וישראל משלימות זו את זו, כך שהסכם סחר משופר ומתקדם יותר יפתח את ההזדמנות ליצירת מקומות עבודה איכותיים ומשתלמים בשתי המדינות.

 

ישראל היא בעלת ברית ותיקה וחשובה של בריטניה. כשותפת הסחר השלישית בגודלה של ישראל, בריטניה מאמינה שההסכם החדש טומן הזדמנויות לחיזוק הסחר הבילטרלי, ששוויו עמד על קרוב ל-5 מיליארד ליש״ט ב-2020. אני מצפה לצעדים הבאים בהתקדמות היחסים, ובהם פסגת הסחר וההשקעות בריטניה - ישראל שתתקיים באביב הקרוב. הפסגה תהווה הזדמנות להציג את תרבות היזמות המשותפת לשתי המדינות, ולהנעת התרחבות ההשקעות בין הצדדים״.

 

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי: ״בריטניה היא לא רק ידידת אמת של מדינת ישראל אלא גם שותפת הסחר השלישית בגודלה של ישראל בסחורות ושירותים. שיתוף הפעולה הקיים בין הכלכלות של בריטניה וישראל הוא בסיס טוב להעמקת והרחבת קשרי הסחר והיחסים הכלכליים בין המדינות ואנו נפעל - כבר במהלך החודשים הקרובים – להוריד חסמי סחר ביצוא וביבוא על מנת להבטיח את מימוש הפוטנציאל הכלכלי והמסחרי, הן למען התעשייה הישראלית והן כחלק מהמהלכים שאנו כמשרד הכלכלה והתעשייה מובילים למען הורדת יוקר המחייה בישראל״.
 

לאחר פגישת השרות, התקיים המפגש הראשון של הוועדה הכלכלית המעורבת הפועלת במסגרת ההסכם הקיים בין ישראל ובריטניה. במסגרת הוועדה הכלכלית המעורבת, יתקיימו דיונים בנושאים שונים הנוגעים ליישום ההסכם והפקת מירב הפוטנציאל המסחרי והכלכלי ממנו.

 

במינהל סחר חוץ מציינים כי בריטניה היא שותפת הסחר השלישית בגודלה של ישראל בסחר בסחורות ושירותים. בריטניה היא שותפת הסחר הגדולה ביותר של ישראל באירופה מבחינת ייצוא והשלישית בעולם בהיקף הייצוא והייבוא. בשנת 2021, היקף הסחר ההדדי בסחורות ובשירותים בין המדינות מוערך בכ-7.7 מיליארד דולר.