סמן V וריטס והמשלוח בדרך

ועדת הכלכלה: המצב בנמלים דורש נקיטת פעולות חירום

ועדת הכלכלה: המצב בנמלים דורש נקיטת פעולות חירום

בתום דיון סוער על הפקק בנמלים ביקש ח״כ רון כץ דיווח משרת התחבורה. יוזמי הדיון, ח״כ כלפון וח״כ השכל, היפנו אצבע מאשימה כלפי ההסתדרות ואמרו כי הפקק משליך ישירות על יוקר המחייה. הוועדה קראה לשנות את כתב ההסמכה של מספנות ישראל. אבי אדרי: אין שביתה בנמלים
24.02.22 / 07:58
ועדת הכלכלה: המצב בנמלים דורש נקיטת פעולות חירום
24.02.22
ועדת הכלכלה: המצב בנמלים דורש נקיטת פעולות חירום

ועדת הכלכלה של הכנסת התכנסה אתמול לבקשת ח״כ שרן השכל וח״כ יום טוב כלפון ודנה בהשפעת ההסתדרות על נמלי הים, ועל הפקק והעומס בנמלים המוביל להחרפת יוקר המחייה ולשיבושים כבדים בשרשרת האספקה. בדיון הסוער השתתפו נציגים בכירים מסקטור הנמלים והספנות הישראלי בהם איציק בלומנטל, מנכ״ל חנ״י, ניר אבני, מנכ״ל צים ישראל, יואב צוקרמן, סגן נשיא חברת נמל המפרץ SIPG, שיקו ז׳אנה, מנכ״ל חברת נמל אשדוד, נציג רספ״ן צביקה שפירא, ואבי אדרי, יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים, השתתף אף הוא בדיון.

 

בתום דיון סוער הודיע ח״כ רון כץ, שמילא את מקומו של היו״ר מיכאל ביטון, כי הוועדה לא תנוח עד שלא תפתור את המצב, וקרא לשר האוצר ושרת התחבורה להרים את הכפפה ולמצוא פתרון לפקק שמשפיע ישירות על יוקר המחייה. ״בזמני חירום נוקטים פעולות חירום״, אמר.

 

את הדיון פתח ח״כ כלפון, שאמר כי ההשפעה על עליית מחירי ההובלה הימית מעטה, אולם יש גורם שכן יש שליטה עליו והוא ההסתדרות. הוא הוסיף כי הפקק בנמלים גורם לעלויות מטורפות שמתגלגלות לצרכן ומזניקות את מחירי הדיור ומחירי המוצרים בסופר, בשל ארגוני עובדים וההסתדרות שהיא אולי לא האשמה העיקרית אבל יש לה אחריות מסוימת לבעיה. ח״כ השכל הוסיפה כי 90 אניות מחכות מחוץ לנמל חיפה והדבר משליך ישירות על יוקר המחייה.

 

סגן השר אביר קארה אמר כי מדובר בהשתלטות פושעת של ההסתדרות על הנמלים, דבר שפוגע בכל אזרחי ישראל. הוא הוסיף כי ההסתדרות לא מאיימת בשביתה, אלא מאיימת ישירות על היבואנים.

 

יו״ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות, אבי אדרי, קרא בתגובה לסגן השר להסיר את חסינותו. סגן השר קארה השיב: ״הימים שאיימתם הסתיימו, הגיע הזמן שהמדינה, כשמישהו פוגע בה כמו אויב, תדע להפעיל כוח כמו נגד כל קבוצה אחרת״.

 

אדרי התייחס לכך ואמר כי כשמישהו קורא להסתדרות עובדים אויבת ופושעת הוא פוגע ב-850 אלף העובדים שהיא מייצגת. ״בחסות החסינות אפשר להגיד הכל, תסירו את החסינות ונבחן את זה במבחן משפטי״, אמר אדרי לחברי הכנסת קארה, השכל וכלפון.

 

ח״כ כלפון הגיב כי במקום לתת מענה אדרי תוקף את חברי הכנסת שיזמו את הדיון. אדרי הוסיף כי אין שביתה או עיצומים בנמלים והבעיה היא במקום אחר.

 

נציג רשות הספנות והנמלים, צביקה שפירא, העריך כי הבעיה היא מחסור בעובדים וכוח אדם מקצועי וזמין.

 

נשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר, מתח גם הוא ביקורת על ההסתדרות והוסיף ואמר: ״משרדי האוצר והכלכלה איתנו לגמרי, מי שלא אתנו לצערי זה משרד התחבורה. נשיק מהיום מדד שרת התחבורה, שיציין פעם בשבוע את ממוצע האניות הממתינות והעלות למשק. שאף אחד לא יוכל לעשות טיקטוק ולהגיד שאין פקקות בנמלים״.

 

מנכ״ל צים, ניר אבני, אמר כי אין ניצול משאבים וכי צריך שכל הידיים יהיו עובדות.

 

מנכ״ל קמור ספנות ונציג איגוד יבואני התבואות, רלי נורמנד, אמר ניתן לפתור את הבעיה תוך חודש, אם יאפשרו לנמל החדש ולמספנות ישראל לעבוד ולגייס עוד 200-300 עובדים. לדבריו, זה אמנם יעלה כסף אבל יחסוך הרבה יותר.

 

מנכ״ל חברת נמלי ישראל, יצחק בלומנטל, הזהיר כי ״אם הנושא לא יטופל בקרוב נהיה בבעיה קשה לקראת פסח״ בלומנטל הוסיף כי יש אניות שעומדות ברציף בחיפה ולמעשה לא נפרקות בגלל שאנייה מקבלת יד אחת ביממה. הוא הוסיף כי יאפשר לחברת נמלי ישראל לקבל שטח עורפי נוסף, כדי שיאפשר להם לפרוק מטען ככללי.

 

ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ אמר כי אם לא יאפשרו למספנות ישראל לפרוק יותר מ-5% מהמטען הכללי אז הצעד לא יעזור.

 

סגן נשיא חברת נמל המפרץ SIPG, יואב צוקרמן, אמר כי בהתאם לחוזה בין נמל המפרץ לחנ״י ניתן להקצות את רציפים 7 ו-8 באופן מיידי, באישור שרי האוצר והתחבורה, ובכך לסייע באופן משמעותי ומיידי להקטנת העומס במפרץ חיפה.

 

מנכ״ל חברת נמל אשדוד, משה ז׳נה, אמר כי באשדוד עובדים 24-6 לצמצם את התור וכי גייסו לאחרונה 90 עובדים זמניים, אך צריך להכשיר אנשים לראשי צוותים וצריך לשאול למה הנמלים החדשים לא נפתחו.

 

סגן השר קארה ביקש לדעת האם ההסתדרות תתנגד להפעלת הנמלים החדשים בחיפה ואשדוד, ואדרי השיב כי ההסתדרות תפעל לפי ההסכמים ואם רציפים 7-8 בחיפה יועברו לנמל המפרץ אז נמל חיפה צריך לקבל את רציף כרמל ב׳ וקרא שלא להחליש את הנמלים הקיימים.

 

ח״כ סמוטריץ׳ אמר כי ייקח שנים עד שכרמל ב׳ ייבנה ואדרי השיב כי יש הסכם.

 

ח״כ סמוטריץ השיב: ״אל תשחקו אתנו, ההסכם לא צפה מציאות כזו שמצריכה הפעלת 7-8 מהר, אפשר במקביל להפעיל את המימון של כרמל ב׳״.

 

ח״כ רון כץ הוסיף ושאל האם ההסתדרות לא סומכת על המדינה שתבנה את כרמל ב׳, ואדרי השיב כי רוצים לרמוס הסכמים שעבדו עליהם 10 שנים וביקש התחייבות לא לפגוע באיתנות הפיננסית של נמל חיפה. אדרי שאל האם בתום הפקקים ייסגרו רציפי 7-8, ואמר: ״נעשה כל מה שאפשר להילחם בפקקים בלי לסכן אלפי משפחות״.

 

ח״כ כלפון ענה בתגובה כי מדובר בדבר שמשפיע על מאות אלפי משפחות בכל מדינת ישראל ויש רציפים שאפשר להפעילם וההסתדרות מונעת את זה. אדרי השיב: ״זו דמגוגיה, יש הסכם שמונע את זה״.

 

ח״כ סמוטריץ' הודה כי המצב קצת יותר מורכב, שכן אם הנמלים הוותיקים ייפגעו בסוף לא תהייה תחרות והמחירים שוב יעלו. הוא הוסיף כי זה אירוע מורכב ואם שרת התחבורה לא תלכלך את הידיים ותייצר דיוני עומק עם כל אנשי המקצוע לא יהיה פתרון.

 

נציגת משרד התחבורה, סיגלית ברקאי, הגיבה ואמרה כי השרה והמנכ״לית עוקבות באופן שוטף ומודעות לנושא, וכי נעשות פגישות יומיומיות לרבות מעקב אחר היקף כוח אדם והכלים. ״הנושא על סדר היום של המשרד, כל ההצעות שהועלו פה נידונות והן חלק מהמערך״, אמרה. ח״כ השכל אמרה כי זה נידון זמן רב וצריך מועד סיום.

 

ח״כ כץ סיכם את הדיון ואמר: ״לא ננוח עד שנמצא פתרון. הוועדה סבורה שיש השפעה ישירה של העומס בנמלי ישראל על יוקר המחייה ובשל כך מחייב התייחסות מהירה ונחושה של שרת התחבורה, שר האוצר ושרת הכלכלה. הוועדה קוראת לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים ולשר האוצר להגדיל את כתב ההסמכה ולאפשר לחברת מספנות ישראל לפרוק היקף נרחב יותר אניות מטען כללי. הוועדה קוראת לשרת התחבורה ובטיחות בדרכים ולחברת נמלי ישראל לאשר לנמל הצפון לתפעל את הרציפים 7 ו-8 לפריקת אניות מטען כללי. הוועדה קוראת לשרת התחבורה והבטיחות בדרכים ולהסתדרות להגיע בהקדם להסכם שיאפשר להגדיל את היקף העובדים הזמניים בנמלי אשדוד וחיפה. הוועדה מבקשת ממשרד התחבורה לדווח לה בכתב בתוך שבועיים באילו צעדים נקטה ובאילו צעדים בכוונתה לנקוט כדי להפחית את התור התפעולי בנמלי ישראל. לאחר קבלת הדיווח של שרת התחבורה הוועדה תקיים ישיבת מעקב בהשתתפותה, לא ננוח עד שנמצא פתרון. בזמן חירום נוקטים פעולות של חירום״.