סמן V וריטס והמשלוח בדרך

נמל אשדוד: אניית יאנג מינג נאלצה לצאת מהרציף ועליה 40 מכולות מלאות בייבוא

נמל אשדוד: אניית יאנג מינג נאלצה לצאת מהרציף ועליה 40 מכולות מלאות בייבוא

זאת לאחר שעל האנייה בוצעו כ-3,200 פעולות וחלון הזמנים שלה הוארך עקב מנוף תקול. נשיא לשכת הספנות: המקרה הנוכחי הוא עליית מדרגה. חברת נמל אשדוד: חשוב להדגיש שהסכם החלונות מדבר על פריקת מכולות עד סיום מועד החלון ולא עד גמר הפעולות
09.02.22 / 07:20
נמל אשדוד: אניית יאנג מינג נאלצה לצאת מהרציף ועליה 40 מכולות מלאות בייבוא
09.02.22
נמל אשדוד: אניית יאנג מינג נאלצה לצאת מהרציף ועליה 40 מכולות מלאות בייבוא

האניה YN WONDERLAND של חברת הספנות יאנג מינג, פקדה את נמל אשדוד בלילה שבין יום ראשון לשני השבוע וביצעה כ-3,200 פעולות של פריקה וטעינת מכולות על האנייה. במהלך השהות הוארך חלון השירות שלה על ידי חברת נמל אשדוד, וזאת עקב מנוף תקול ברציף שפגם בתפוקות.

 

וכך, בבוקר יום שני, כאשר נותרו רק עוד 40 מכולות מלאות בייבוא לפריקה לרציף, הורה רמ״ח מכולות בנמל אשדוד לאנייה לצאת באופן מיידי מהרציף ולפנות אותה לאנייה הבאה. קפטן אניית יאנג מינג ביקש להביע את מחאתו על כך שהאנייה טרם סיימה את פריקתה. אולם, ולמרות שהקפטן אישר תחת מחאה שביכולתו לצאת מהנמל בתוך 30 דקות, התברר כי סירת הנתב לא תהיה לו זמינה, שכן הנתבים יוצאים להפסקת צהריים.

 

בסופו של דבר, האניה YM WONDERLAND יצאה מהנמל בצהרי יום שני, מספר שעות לאחר תום חלון השירות, כשעל סיפונה נותרו 40 מכולות יבוא שלא נפרקו.

 

מסוכנות קונמרט, אשר מייצגת את חברת Yang Ming בישראל נמסר: ״חוסר רגישות מצד נמל אשדוד. כל מכולה מלאה ביבוא היא עולם ומלואו עבור היבואן שממתין להגעתה. הנמל כבר ביצע 3,200 פעולות על האנייה. לא יכלו לסיים את העבודה ולפרוק 40 מכולות נוספות? הרי הכל מתחיל ונגמר במנופים תקולים ובבעיות התפעוליות של הנמל״.

 

נשיא לשכת הספנות: המקרה הנוכחי הוא עליית מדרגה

 

ד״ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, הגיב לדברים, ואמר: ״אמנם תיאורטית, ההובלה במכולות זוכה לעדיפות בתור התפעולי ואניות החלון גם נהנות מכניסה מיידית לרציפים, אבל בפועל קיימות מגבלות חמורות תוצרת הארץ בנמל אשדוד ש׳מענישות׳ את היבואנים, היצואנים ובעלי האניות בצורה בלתי מתקבלת על הדעת. כל אנייה כמעט מקבלת כל שבוע אלוקציה שהיא הכמות שהנמל יטפל בה בניגוד לדרישת הסוכן הגבוהה מכמות זו. הנמל טוען שאין לו אפשרות לספק את כל הדרישות. באופן רגיל ה׳קורבנות׳ הן המכולות הריקות שאחרי פריקת יבוא המלאות וטעינת יצוא המכולות המלאות (תמיד פחות מהיבוא) נשארות על הרציף וכמובן משלמות דמי אחסון עד שתבוא אנייה מיוחדת לחלצן, כאשר בעל האנייה נאלץ לשלם עבור האנייה הזו. ניסינו, ללא הצלחה, דרך משרד התחבורה, למנוע את תשלומי ה׳קנסות׳ הללו שיצר הנמל.

 

המקרה הנוכחי הוא עליית מדרגה בהשארת מכולות יבוא על האנייה והפלגת האנייה ללא פריקתן. כמובן שהעלות הנוספת להבאתן לארץ איננה בראש של הנמל/ בדיוק כמו האנייה ׳אקסודוס׳ שעזבה את חיפה עם המעפילים וחזרה לגרמניה. לעתים משאירים גם מכולות יצוא מלאות על הרציף, שזה כבר מקרה קיצוני נוסף. הנמלים חייבים להבין שאין דבר כזה כמו השארת מכולות מלאות באנייה או על הרציף. זה א״ב של שרותי מכולות בעולם שהקלות הבלתי נסבלת לבצע מחדל כזה לא צריכה לגרום לכך״.

 

נמל אשדוד: הסכם החלונות מדבר על פריקת מכולות עד סיום מועד החלון ולא עד גמר הפעולות

 

מחברת נמל אשדוד נמסר בתגובה: ״לאור תקלה באחד המנופים חברת נמל אשדוד אפשרה לסוכן באופן חריג ביותר לגלוש מהחלון בכדי להספיק פריקת מירב המכולות מוגבל בשעה, על מנת לא לפגוע בחלונות נוספים. חשוב להדגיש שהסכם החלונות מדבר על פריקת מכולות עד סיום מועד החלון ולא עד גמר הפעולות״.