סמן V וריטס והמשלוח בדרך

חדשות וריטס סקירה כלכלית חג שבועות שמח

חדשות וריטס סקירה כלכלית חג שבועות שמח

בסקירה השבוע המשך ירידת מחירים, האטה בסחר הבינלאומי, ירידה ביבוא והמשך עליית ריבית בניסיון לעצור את האינפלציה .....
24.05.23 / 22:55
חדשות וריטס סקירה כלכלית חג שבועות שמח
24.05.23
חדשות וריטס סקירה כלכלית חג שבועות שמח

אנו רואים המשך ירידת מחירים בענפי התובלה בים ובאוויר, ירידה במסחר וביבוא סחורות מגמה שתמשך כל זמן שהריבית תמשיך להיות גבוהה במטרה לכרום למיתון והורדת האינפלציה.

נתוני המגמה מראים ירידה של 20% ביבוא סחורות מארה"ב , היבוא מארצות אירופה ירד ב-5.6% בחישוב שנתי בחודשים פברואר - אפריל 2023. על פי הנתונים 50% מהיבוא לישראל באפריל היה מארצות אירופה. יצוא הסחורות לארצות אסיה ירד ב-17.4% בחישוב שנתי בחודשים פברואר - אפריל 2023

בעקבות הודעת בנק ישראל על ההחלטה להעלות את הריבית במשק ב-0.25% נוספים לשיעור של 4.75% מסר נשיא התאחדות התעשיינים  והעסקים, ד״ר רון תומר, כי ״כלי הריבית מיצה את עצמו. הגיע הזמן שהממשלה תכניס את היד לכיס ותפחית עלויות שבשליטתה. ממשלת ישראל היא המונופול הדורסני ביותר, שגורמת ליוקר המחייה ויוקר עשיית עסקים יוצאת דופן בהשוואה לכל מדינה בעולם. על מנת להפחית את יוקר המחייה, על הממשלה לנקוט בצעדים אקטיביים ולתרום למאמץ המשותף. זאת באמצעות הורדת רמות המחירים במשק על ידי הרגעת מחוללי האינפלציה בתעריפי הארנונה, החשמל והמים״.

״השינוי הדרסטי בשיעורי הריבית, גם מעלה דרמטית את הוצאות המימון של בעלי עסקים ככלל והתעשיינים בפרט. בחודשים האחרונים שיעור הקושי בגיוס אשראי עלה לרמות שנרשמו בשיא משבר הקורונה, בשנת 2020. על כן על הממשלה לפעול באופן מיידי להפחתת יוקר הייצור ולהפעיל קרנות מימון, על מנת לסייע לעסקים קטנים ובינוניים בהתמודדות עם עליות הריבית״.

הלמ״ס פרסם את מדד המחירים לחודש אפריל ממנו עולה כי מדד המחירים לצרכן עלה באפריל ב-0.8% - זינוק כפול מרוב התחזיות. בשל המדד הגבוה יחסית באפריל, האינפלציה נותרה ללא שינוי לעומת מרץ, רמה של 5%.

על פי נתוני המגמה, לתקופה שבין ינואר 2023 - אפריל 2023, קצב העלייה השנתי של מדד המחירים לצרכן הגיע ל-4.2%.

השקל ממשיך להיחלש, שער הדולר עומד על 3.72 ש"ח לדולר.