סמן V וריטס והמשלוח בדרך

עוקף קיבולת באניות המכולה דוחף את התעריפים מטה

עוקף קיבולת באניות המכולה דוחף את התעריפים מטה

לנוכח כניסתן של אניות מכולה ענקיות וחדשות לשירות, ולנוכח ביקושים דלילים חברות הספנות מתחילות להודות כי קיימת ירידה בתעריפי ההובלה – גם בתעריפי הספוט וגם בחוזים השנתיים
17.05.23 / 10:19
עוקף קיבולת באניות המכולה דוחף את התעריפים מטה
17.05.23
עוקף קיבולת באניות המכולה דוחף את התעריפים מטה

האם החלה מלחמת מעריפים בין חברות הספנות? אם שואלים את האנליסט הואה ג׳ו טאן, העומד בראש חברת המחקר Linerlytica, התשובה כי מלחמת התעריפים ״ברורה כאור היום״.

 

״הספקים ויתרו על כל העליות באפריל. הפלגות ריקות מוסרות, מהירויות ההפלגה עולות, וחברות הספנות העלו את מחירי אניות הצ׳רטר. צריך יותר מכמה חברות ידועות כדי להניע מלחמת מחירים״, אמר טאן לעיתונות זרה.

 

אלן מרפי, מנכ״ל חברת ייעוץ הספנות Sea-Intelligence, אמר שהשוק של היום ״בשל״ למלחמת תעריפים. ״עם כמויות משמעותיות של עודף קיבולת, עוד יותר נפח קיבולת שנכנסה לזרם השנה ובשנה הבאה, וסביבת ביקוש חלשה, השוק בשל למלחמת תעריפים, במיוחד מכיוון שלספקים יש עודפים יפים מהשנתיים האחרונות״.

 

מרפי אמר כי קיימות שלוש דרכים שבהן ניתן להימנע ממלחמת תעריפים. ראשית, פריחה פתאומית ובלתי צפויה לחלוטין בביקוש למכולות, בסדר גודל קרוב לתנופת הביקוש בזמן מגפת הקורונה. שנית, גריטה המונית והעמדת אניות, ובנוסף, חברות ספנות שלומדות לא לשנע מטען בהפסד. לדבריו, הוא אינו רואה אף אחד משלושת המצבים הללו מתממש.

 

פיטר סאנד, אנליסט ראשי ב-Xeneta, פלטפורמת תעריפי הובלה, טען שמלחמת התעריפים כבר חלפה מזמן, לאחר שהתנהלה בין המובילים בשנה שעברה. ״מה שאנו רואים שיש במאי 2023 הוא שוק ספוט הפסדי עבור כולם״, אמר סאנד, וטען כי השוק ממשיך להיחלש מיום ליום.

 

יאן טיידמן, אנליסט ספנות בחברת Alphaliner, אמר כי לאחר שחברות הספנות הציגו איפוק מסוים במהלך הרבעון הראשון, מספר ספינות חדשות גדולות נמסרות כעת לפעילות, מה שיפעיל לחץ על התעריפים.

 

לאחר שחוו את תעריפי ההובלה הגבוהים והרווחיים ביותר אי פעם בשנתיים האחרונות, חברות הספנות מודות כי הן מורידות תעריפי הובלה בששת החודשים האחרונים – ירידות של 20-80% בהתאם למסלול בתעריפים נקודתיים והפחתות תעריפים של 50-80% על שיעורי חוזה שנתי.