סמן V וריטס והמשלוח בדרך

כנס חירום: ״הפקק העצום בנמלים בולם את התאוששות המשק״

כנס חירום: ״הפקק העצום בנמלים בולם את התאוששות המשק״

אתמול נערך בזום כנס חירום בהשתתפות כלל בכירי הנמלים, התעשייה ומשרד התחבורה בארץ. רון תומר: ״אני קורא לראש הממשלה להתערב״. אמיר שני: סירבו לכל מה שהצענו ועכשיו הגענו לנקודת האל-חזור. שיקו ז׳אנה: אנחנו מנסים למצוא פתרונות
30.04.21 / 16:38
כנס חירום: ״הפקק העצום בנמלים בולם את התאוששות המשק״
30.04.21
כנס חירום: ״הפקק העצום בנמלים בולם את התאוששות המשק״

אתמול נערך בזום כנס חירום בהשתתפות כלל בכירי הנמלים, התעשייה ומשרד התחבורה בארץ. וזאת כאשר עשרות אניות תקועות בנמלים - חלקן כבר יותר מחודש. מטרת הכנס היתה לנסות ולמצוא פתרון למשבר.

מנכ״ל משרד התחבורה, עופר מלכה, לקח גם כן חלק בפגישה, אך ספג התקפות רבות מצד שאר המשתתפים על כך שמשרדו אינו עושה מספיק על מנת לפתור את המשבר. בתגובה אמר מלכה שהם פועלים מאחורי הקלעים, אך עדיין המשתתפים הביאו תרעומת שאין לכך משמעות בשטח.

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים, ד״ר רון תומר, שיזם את הכנס, אמר כי ״הגיע הזמן שהממשלה תתעורר ותבין כי המשבר הלאומי הכלכלי המיידי הוא כבר לא רק הקורונה, אלא גם הפקק העצום נמלים. לא ייתכן שכבר יותר מחודש אניות תקועות מחוץ לנמלי ישראל עם קונטיינרים של חומרי גלם חיוניים לתעשייה, סחורה שמתקלקלת,  אבל לא יכולות לפרוק סחורה בשל העומס העצום שנוצר. מכולות של ייצוא ישראלי גם מתעכבות והלקוחות בעולם לא מקבלים זאת בהבנה. אני קורא לראש הממשלה להתערב ולפתור את המשבר, שהפך למשבר לאומי, באופן מיידי. כל יום שבו אנייה תקועה מחוץ לנמל עולה לה עשרות ואף מאות אלפי דולרים, ואת המחיר בסוף נשלם כולנו, תושבי מדינת ישראל, שכבר כך כורעים תחת הנטל הכלכלי הכבד והמשבר שהותיר אחריו נגיף הקורונה. הפגיעה בייצוא הישראלי עלולה ליצור נזק מתמשך ויפגע עוד יותר בסיכויי הכלכלה להתאושש ממשבר הקורונה. יש פתרונות למצב הקשה הזה, אבל צריך מבוגר אחראי בממשלה שגם יישם אותם״.

בכנס עלו מספר פתרונות מרכזיים לפתרון המשבר, אשר דורשים התערבות ממשלתית- בהם להגדיל את תפוקת העבודה של הנמלים בחיפה ובאשדוד על ידי אישור שעות נוספות, העסקה של עובדים זמניים (מבלי לפגוע בעובדים הקיימים) והפעלת רציפים נוספים, להעניק היתר מיוחד לנמלים החדשים שצפויים להיפתח רק בספטמבר להתחיל ולפעול כבר עכשיו לפני תאריך הפתיחה הרשמי.

כמו כן השתתפו בכנס מנכ״ל נמל אשדוד משה שיקו ז׳אנה, מ״מ מנכ״ל נמל חיפה דוד כהן, מנכ״ל מספנות ישראל צביקה שכטרמן, מנכ״ל חברת נמלי ישראל, שלמה ברימן, אמיר שני, סגן נשיא לשכות המסחר ואבשלום (אבו) וילן, יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ועוד.

מנכ״ל משרד התחבורה רמז כי אינו רואה צורך בדיווח על פעולות המשרד בנושא.

אמיר שני, סגן נשיא איגוד לשכות המסחר אמר כי ״היינו נחמדים, ויצאו מכתבים שלנו למשרד התחבורה ולשרה, אבל כנראה אנחנו לא בסדר העדיפויות שלהם. גם ניסינו להציע פתרונות מחוץ לקופסה אבל סירבו לכל מה שהצענו ועכשיו הגענו לנקודת האל-חזור. אם משרדי התחבורה והאוצר לא ידחפו את הנמלים לפעול בתפוקה מלאה, וינסו למצוא פתרונות נוספים, המשבר רק יילך ויעמיק״.

אבשלום (אבו) וילן, יו״ר התאחדות חקלאי ישראל הוסיף ואמר כי ״יש עיכוב בייבוא מזון לחקלאות, כולל גרעינים לתרנגולות ולפרות, וזה עניין של זמן עד שכולם ייכנסו ללחץ בגלל שיתחיל להיות מחסור במזון״.

מנכ״ל נמל אשדוד, משה שיקו ז׳אנה, הסכים כי המצב קשה ואמר כי ״מדובר במשבר גלובאלי. הנמל שלנו מתמודד עם עומסים כבדים שלא נראו בעבר, אבל אנחנו מנסים למצוא פתרונות״.