סמן V וריטס והמשלוח בדרך

הפעימה השנייה ברפורמת הייבוא נכנסת לתוקף

הפעימה השנייה ברפורמת הייבוא נכנסת לתוקף

החל מהיום ניתן יהיה לייבא שורת מוצרי חשמל על בסיס דרישות נצילות האנרגטית המקובלות בעולם. הרפורמה צפויה לחסוך לציבור כ-1.5 מיליארד שקל בשנה
04.09.22 / 08:33
הפעימה השנייה ברפורמת הייבוא נכנסת לתוקף
04.09.22
הפעימה השנייה ברפורמת הייבוא נכנסת לתוקף

במסגרת הפעימה השנייה שנכנסת לתוקף היום, ב-01/09, ניתן יהיה לייבא מוצרי חשמל ביתיים ומוצרי חשמל תעשייתיים על בסיס הצהרה בלבד, ללא צורך בבדיקת יבוא של מכון התקנים. בנוסף דרישות הנצילות האנרגטית של ישראל הותאמו למקובל באירופה כך שניתן יהיה לייבא את אותם המוצרים על בסיס הרגולציה האירופית. מדובר בהיקף שוק שמוערך על פי משרד האנרגיה בלמעלה מ-10 מיליארד שקל.

 

בין המוצרים שנכללים בפעימה זו: מזגנים, מקררים, מכונות כביסה, מייבשים, נורות, מדיחי כלים, תנורים, טלוויזיות וממירים לטלוויזיה וכן מוצרי חשמל לתעשייה.

 

פעימה זו מצטרפת לפעימה הראשונה ברפורמה לפתיחת המשק לייבוא שנכנסה לתוקף ב-01/06 במסגרתה עברו כ-130 תקנים למסלול הצהרה בלבד, וזאת במקום בדיקת כל משלוח בכניסה לארץ ובדיקות דגם.  בנוסף, כ-300 תקנים ניתן כיום לייבא במסלול יבוא בהצהרה לפי תקן בינלאומי, כך שבוטלה לגביהם התקינה הייחודית שהיוותה חסם משמעותי לתחרות.

 

רפורמה זאת הינה חלק מרפורמה רחבה שאותה מוביל משרד הכלכלה והתעשייה והיא מתמקדת במעבר לשיטות הנהוגות בשווקים מפותחים בעולם. זאת, ע״י שינוי שיטות הפיקוח על חוקיות הייבוא בשערי הכניסה לארץ עבור מאות מוצרים, לצד הגברת האכיפה בשווקים.

 

הרפורמה צפויה להביא להקלה משמעותית בבירוקרטיה הנלווית לתהליך היבוא, להוזיל את עלויות הבדיקה ליבואן ולצמצם את זמני ההמתנה לתוצאות המעבדה. ההערכה היא כי משלוחים שיעברו דרך המסלול האירופי, עשויים לחסוך ליבואן עד 7% מהעלות של הליך הייבוא. כפועל יוצא מכך, בכוחה של הרפורמה לשפר את רמת התחרות בשוק, להוזיל מחירים לצרכן ולהגדיל את מגוון המכשירים הנמכרים בישראל.

 

לצד הקלות אלה, האחריות לעמידת המוצר בדרישות האנרגיה, שהיתה מוטלת עד היום על היבואן, אך בכפוף לבדיקות טרם כניסת המוצר לארץ, עולה מדרגה וכדי לוודא עמידה בדרישות אלו, ירחיב משרד האנרגיה את פעילות האכיפה בשווקים על יבואנים המפרים את החוק.

 

כאמור, עוד במסגרת הרפורמה, למכשירי החשמל שיובאו לישראל במסגרת הסתמכות על הרגולציה האירופאית, תצטרף החל מהיום תווית דירוג אנרגיה חדשה, שמתאימה לרמת הנצילות באנרגיה של המכשיר החשמלי. תווית האנרגיה מאפשרת לצרכן להשוות בין הביצועים של דגמי מוצר שונים ובאמצעותה לקבל החלטה מושכלת במעמד הרכישה.

 

לפי הערכות האיחוד האירופי, הטמעת הרגולציות צפויה להניב חיסכון משמעותי באנרגיה, כמו גם להביא לצמצום בהוצאות החשמל של הצרכן. יתרה מכך, לחיסכון זה באנרגיה תרומה סביבתית רבה, כתוצאה מהפחתה בפליטות לאוויר. לפי אומדן שבוצע, משרד האנרגיה צופה שאימוץ הרגולציה האירופית למוצרי חשמל יביא לכך שייחסכו בישראל 200 ג׳יגה וואט שעה כבר בשנת 2025, ו-1200 ג׳יגה וואט שעה בשנת 2030. זאת, לאחר שמרבית מוצרי החשמל המצויים בשוק יפעלו בהתאם לדרישות החדשות.

 

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי: ״פרק האנרגיה ברפורמה, אשר יביא להקלה

משמעותית ביבוא מוצרי חשמל לישראל ויעודד יבואנים נוספים לקחת בה חלק, הנו משמעותי ביותר להשלמת הרפורמה הכוללת ביבוא. צעד זה יגביר את התחרות במטרה להשפיע על ירידה במחיר המוצרים לצרכנים. יבואנים, זה הזמן שלכם להצטרף לרפורמה, המקלה  על תהליכי וזמן היבוא – המשיכו להרחיב את היבוא לישראל״.

 

שר האוצר אביגדור ליברמן: ״רפורמת הייבוא היא בשורה משמעותית לצרכן הישראלי שתחסוך מיליארדים בכל שנה והכל בזכות רפורמה פשוטה ומתבקשת שמורידה חסמים ומגבירה תחרות. לא צריך להמציא את הגלגל ולהוסיף ביורוקרטיה עם רגולציה ייחודית ומיותרת – מדיח שנמכר באתונה טוב גם לעפולה, מכונת כביסה שנמכרת בליסבון טובה גם לרמת השרון״.