סמן V וריטס והמשלוח בדרך

עשרות תקנים בתחום יבוא מזון יבוטלו בתחילת 2023

עשרות תקנים בתחום יבוא מזון יבוטלו בתחילת 2023

מתוך 127 תקנים רשמיים ייחודיים לישראל בתחום המזון, בתחילת שנת 2023 תבוטל הרשמיות של 96 תקנים מלאים עבור יבואני מזון, בעוד ש-18 תקנים נוספים יבוטלו באופן כמעט מלא. עבור יצרני המזון, תבוטל רשמיות 96 התקנים האמורים ב-3 פעימות
29.09.22 / 16:00
עשרות תקנים בתחום יבוא מזון יבוטלו בתחילת 2023
29.09.22
עשרות תקנים בתחום יבוא מזון יבוטלו בתחילת 2023

הוועדה לבחינת תקני המזון, בראשות יו״ר רשות האסדרה יואל בריס, בה חברים נציגים ממשרדי ראש הממשלה, האוצר, הבריאות, המשפטים, הכלכלה, רשות התחרות והרשות להגנת הצרכן, בחנה בחודשים האחרונים את תקני המזון הישראלים. מטרת הוועדה להשוות ככל הניתן את הרגולציה הישראלית בתחום המזון לזו הנוהגת במדינות מפותחות אחרות, ובכך להקל הן על ייבוא מזון לישראל והן על ייצורו המקומי בתעשיית המזון הישראלית. התקנים שיבוטלו יקלו על ייבוא וייצור מגוון מוצרים, כגון: מוצרי שוקולד, שימורי ירקות למיניהם, פסטה, אורז, קרקרים, מגוון מוצרי ירקות קפואים, תבלינים, קטשופ, תה, מוצרי חלב וגלידה ועוד.

 

הוועדה קבעה כקנה מידה להותרת תקנים ישראליים מבחן אחד ויחיד: תקן ישראלי יישאר רק אם ביטולו יביא להיעדר מוחלט של רגולציה (״ואקום״), שיסכן את בריאות הציבור. לגבי התקנים הישראליים שהוועדה ראתה הכרח בריאותי להותיר אותם כעת, המליצה הוועדה על מתווה להמשך שיפור הרגולציה והתאמתה, ככל האפשר, למקובל במדינות מפותחות.

 

ההסכמות שהתקבלו לגבי 127 תקני המזון הישראלים, הן:

 

1.         ליבואנים - תבוטל רשמיות התקנים של 96 תקנים מלאים החל מתאריך 1.1.2023.

 

2.         ליצרנים הישראלים – תבוטל לחלוטין רשמיות התקנים של 96 תקנים בשלוש פעימות, עד לתחילת שנת 2026 באופן הבא:

- 60 תקנים יבוטלו לחלוטין בתאריך 1.1.2023.

- 21 תקנים יבוטלו לחלוטין בתאריך 1.1.2024.

- 15 תקנים יבוטלו לחלוטין בתאריך 1.1.2026.

 

3. יבוטלו באופן כמעט מלא 21 תקנים: יבוטלו למעלה מ-70% מסעיפי התקנים בתאריך 1.1.2023, הן ליבואנים והן ליצרנים.

 

4. לצד השמירה על רשמיות התקן הישראלי תמליץ הוועדה על אימוץ תקנים אמריקאים ואירופיים ביחס ל3 תקנים: דבש, קפה נמס וקפה קלוי, זאת באופן שיאפשר ליבואנים וליצרנים מקומיים לבחור באיזה תקן לעמוד דרך תיקון התוספת הרביעית לחוק התקנים בכפוף לאישור ועדה משותפת של ועדת בריאות ועדת כלכלה בכנסת.

 

5.עוד תמליץ הוועדה על אימוץ תקנים אירופאים ביחס לתקן שמן הזית באמצעות תיקון חוק הגנה על בריאות הציבור (מזון), בכפוף לאישור ועדת הכלכלה ותיקון התוספת השנייה לחוק המזון.

 

6. עבור 13 תקנים הנוגעים לשימורים משרד הבריאות מתחייב לפעול לתיקון חוק המזון עד ה1.1.26 על מנת שיתאפשר להסיר רשמיות מתקנים אלו ולאמץ רגולציה אירופאית. במידה ולא יתאפשר לפעול באמצעות חוק המזון, משרד הבריאות יבחן אם תקנים אלו עומדים בתנאי הסף להוספה לתוספת הרביעית לחוק התקנים ומשרד הכלכלה יבחן את האפשרות להכללתם בתוספת זו.

 

רה״מ לפיד: המהלך יבוא להורדת המחירים ולפתיחת שוק המזון לתחרות

 

ראש הממשלה יאיר לפיד: ״הממשלה שמה לה לדגל לקצץ ברגולציה עודפת כדי להקל על יוקר המחיה ולפתוח את השוק לתחרות. בהמשך למדיניות הממשלה, רשות האסדרה פועלת בשיתוף פעולה מלא עם משרדי הממשלה השונים למען האזרחים. מהלך זה, שאנו מביאים כעת, יביא להורדת המחירים ולפתיחת שוק המזון לתחרות. אנו נמשיך לפעול לטובת אזרחי מדינת ישראל ורווחתם״.

 

שר האוצר אביגדור ליברמן: ״אנחנו ממשיכים לנקוט צעדים נוספים להורדת יוקר מחיה ומטפלים בבעיה מהשורש, והיום מביאים בשורה אדירה עם ביטול תקני המזון הייחודיים לישראל במסגרת רפורמת היבוא. התאמת הרגולציה הישראלית למקובל בעולם המפותח, הינה המפתח להגברת התחרות והורדת המחירים לצרכן. לא צריך להמציא את הגלגל ולהוסיף ביורוקרטיה עם רגולציה ייחודית ומיותרת״.

 

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי: ״המהפכה בייבוא מוצרי מזון עולה מדרגה, עשינו היום צעד נוסף ומשמעותי במאבק ביוקר המחייה. כחלק מהרפורמה בייבוא, יוסרו ממוצרי מזון התקנים הייחודיים שנוספו לאורך השנים בישראל. מתוכם 96 באופן מידי. זהו צעד משמעותי להגברת התחרות, הוזלת עלויות היבוא ועידוד רשתות קמעונאות נוספות להיכנס לישראל. אני מודה לראש הממשלה, שר הבריאות, שר האוצר ויו״ר רשות האסדרה על שיתוף הפעולה והנחישות לקידום הנושא״.

 

יו״ר רשות האסדרה יואל בריס: ״התאמת הרגולציה בתחום המזון חשובה ותקדימית. יישום המהלך יפחית את הרגולציה בענף המזון באופן משמעותי ויתרום למאבק שלנו להורדת יוקר המחיה בישראל. אני מודה לאגף המזון במשרד הבריאות, לאגף התקציבים במשרד האוצר, למשרד הכלכלה על אגפיו ולכלל השותפים על העבודה המאומצת בקידום הרפורמה בייבוא מזון, לטובת הצרכן הישראלי״.

 

לין: פריצת דרך אמיתית במאבק ביוקר המחייה

 

באיגוד לשכות המסחר מברכים את הצוות המקצועי שטיפל בנושא ואת השרים המעורבים בתהליך על ההמלצות החשובות שגיבשו במסגרתן יוסרו התקנים על מוצרי מזון רבים. רבים מהתקנים הללו היוו חסמי סחר וחסמי חדשנות, הסרת הרשמיות מהם היא חלק חשוב מהמהלך הרחב יותר להתאמת דרישות הרגולציה בישראל לדרישות במדינות המפותחות, נושא שבאיגוד לשכות המסחר מקדמים כבר שנים רבות.

 

המהלכים הללו מאפשרים מגוון רחב יותר של מוצרים ופחות חיכוך מיותר שנובע, בין היתר, ממסמכים שרק בישראל נדרשים להמציא - יותר תחרות ויותר חדשנות. כפי שאף הציג האיגוד בפני הוועדה הבין משרדית, חשוב להשלים את המהלך גם בטיפול בצו הגנת הצרכן (סימון ואריזה של מוצרי מזון) שעדיין נותן תוקף לרבים מהתקנים שהוחלט להסיר מהם רשמיות.

 

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: ״מדובר בהחלטה תקדימית בעלת ערך גבוה מאוד המגיעה אל ליבת הבעיה של התקינה הישראלית. זו פריצת דרך אמיתית במאבק ביוקר המחייה״.

 

לין מוסיף: ״עד היום נרתעה ישראל מלאמץ תקינה בינ״ל בתחום המזון מה שיצר בעיה גדולה מאוד ביישום הרפורמה ביבוא ובעידוד התחרות. אנו מברכים על ההחלטה החשובה שקיבלו במשרד האוצר".