סמן V וריטס והמשלוח בדרך

ראשי המשק לרה״מ: אל תעצור את המשק – אסור ללכת לסגר נוסף

ראשי המשק לרה״מ: אל תעצור את המשק – אסור ללכת לסגר נוסף

טוענים כי קיים חשש משמעותי מהכניסה ל׳קורונה כלכלית׳, אשר השפעתה תהיה הרסנית בהרבה בהשוואה לקורונה הבריאותית, נוכח איומי הסגר הכולל. צופים ירידה של 7% בתוצר ו-6.5% ביצוא וטוענים כי סגר יביא לפגיעה אקוטית בצמיחת המשק והתעסוקה עשור קדימה
14.09.20 / 10:38
ראשי המשק לרה״מ: אל תעצור את המשק – אסור ללכת לסגר נוסף
14.09.20
ראשי המשק לרה״מ: אל תעצור את המשק – אסור ללכת לסגר נוסף

נשיאות המעסיקים והעסקים העבירה בשישי האחרון מכתב לראש הממשלה בו היא מתריעה נגד הסגר והשלכותיו ההרסניות. ד״ר רון תומר, יו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים ונשיא התאחדות התעשיינים, עו״ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אבשלום (אבו) וילן, יו״ר איגוד חקלאי ישראל, רו״ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, אופיר שריד, מנכ״ל מליסרון, דדי ריזל, יו״ר התאגדות רשתות המסחר, האופנה וההסעדה, שי ברמן, מנכ״ל איגוד המסעדות והברים, חיים פרנקל, מנכ"ל פורום ענף הכושר ואייל הלוי, ועד הפעולה כנסים, אירועים ותרבות, חתומים על המכתב שהעתקים ממנו נשלחו לשרי הממשלה.

החתומים כותבים כי ״לעומת ׳הגל הראשון׳ אליו נכנס המשק הישראלי בחוסן כלכלי ויחס חוב-תוצר של 60% בלבד, עם כניסתנו ׳לגל השני׳ אנו עומדים בהתמודדות מורכבת לאור היותו של המשק במשבר כלכלי עמוק. קיים חשש משמעותי מכניסתנו ל׳קורונה כלכלית׳, אשר השפעתה תהיה הרסנית בהרבה בהשוואה לקורונה הבריאותית, נוכח איומי הסגר הכולל״.

״כך, מהתחזית המאקרו כלכלית של בנק ישראל מאוגוסט האחרון עולה כי בתרחיש של רמת שליטה נמוכה בתחלואה לצד מגבלות נוספות עד כדי סגר פורמלי צפוי התוצר המשקי לרשום התכווצות ניכרת של כ-7% בשנת 2020, המהווה ירידה של כ-98 מיליארד שקל בתוצר. התכווצות זו תיגזר מירידה חדה של כ-6.5% ביצוא, לצד נסיגה של כ-8.5% בהשקעות בנכסים קבועים ושל כ-10.5% בצריכה הפרטית.

״במקביל, שוק העבודה צפוי לספוג פגיעה אנושה, בעקבות סגר נוסף שיעור האבטלה הרחב צפוי לזנק, דהיינו מספר הבלתי מועסקים (כולל עובדים בחל״ת) יעמוד על למעלה מ-700 אלף איש. בנושא זה כל הארגונים הכלכליים והעסקיים בתמימות דעים מלאה – אסור לסגור את העסקים והכלכלה בישראל. יש לדעת לחיות לצד הקורונה תוך הקפדה על כללים ואכיפה אגרסיבית״.

לטענת ראשי המשק, ״חוסר הוודאות העסקי, נוכח איומי הסגר, ואף שינויים במתווה העסקים החיוניים, מסכנים את יכולתו של המשק לחזור למסלול של צמיחה, לחדש מלאים, לקחת סיכון ולבצע השקעות. דבר אשר יביא לפגיעה אקוטית בצמיחת המשק והתעסוקה עשור קדימה״

לדבריהם, ״הצעדים העתידיים המונחים על שולחנך הינם קיצוניים בהשפעתם על חוסר הוודאות העסקית, וכל זאת בשעה שבה העסקים, העובדים והציבור לומדים איך לחיות לצד הקורונה וב׳שגרת קורונה׳. אנו מודעים לגידול בתחלואה, ויש לבחון צעדים קשים לריסון הנגיף אשר יהוו חלופה לסגר מלא/ריסון מהודק.

״העסקים בישראל לא יוכלו לשאת על גבם סגר כללי נוסף וצעדי הממשלה הצפויים יהוו מכה אנושה שלא לצורך, שכן ניתן לבצע צעדים אגרסיביים לקטיעת שרשראות ההדבקה ללא פגיעה בכלכלה, המשק, העסקים והמועסקים בישראל״.

ראשי המשק מציינים במכתבם כי הם ישמחו להופיע בפני הממשלה ולהציג את עמדתם. לדבריהם, ״אין זה סביר שהחלטה קריטית זו תתקבל ללא הבנת המשמעויות בשטח״.