סמן V וריטס והמשלוח בדרך

יבואני סוללות ליתיום וניקל יחויבו לעמוד בדרישות היבוא לישראל

יבואני סוללות ליתיום וניקל יחויבו לעמוד בדרישות היבוא לישראל

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, חתמה על תיקון לצו יבוא חופשי במטרה למנוע כניסתן לארץ של סוללות המסכנות את בטיחות הציבור. היבואנים יידרשו לחתום על הצהרת יבואן המאשרת עמידת הסוללות בתקן
28.12.22 / 15:54
יבואני סוללות ליתיום וניקל יחויבו לעמוד בדרישות היבוא לישראל
28.12.22
יבואני סוללות ליתיום וניקל יחויבו לעמוד בדרישות היבוא לישראל

בעקבות אירועי התלקחויות בהן היו מעורבות סוללות, ולאחר עבודה מקצועית במכון התקנים ובמשרד הכלכלה והתעשייה, ובמטרה למנוע יבוא סוללות בלתי תקינות לישראל, העלולות לסכן את בטיחות הציבור ורכושו, חתמה שרת הכלכלה והתעשייה, על תיקון לצו יבוא חופשי, לפיו סוללות ליתיום/ניקל יידרשו בעת יבואן לישראל לקבל אישור עמידה בתקן. הצו פורסם ברשומות ביום 25.12.2022 וייכנס לתוקף בתום 14 יום ממועד הפרסום.

 

בשנים האחרונות עלה באופן משמעותי השימוש בסוללות מסוג זה, המהוות מקור כוח למוצרים רבים בהם אופניים חשמליים, קורקינט חשמלי, טלפונים ומחשבים ניידים, סוללות גיבוי למיניהן וכדומה. יחד עם הכניסה המסיבית של סוללות אלו לשוק, אירעו מספר רב של מקרי שרפות והתפוצצויות בסוללות מסוג זה, אשר גרמו נזקי רכוש גדולים ואף פגיעות בנפש. על פי נתוני הרשות לכבאות והצלה, מדובר על מאות מקרי התלקחויות והיפגעות בשנים האחרונות.

 

בכדי למנוע כניסת סוללות בלתי תקינות ומסוכנות לשוק, הוכנו על ידי מכון התקנים סדרת תקנים, המאמצת תקינה בינלאומית ללא שינויים לאומיים:

 

ת״י 62133 חלק 1 ״תאים וסוללות נטענים המכילים אלקליין או אלקטרוליטים לא-חומציים אחרים - דרישות בטיחות עבור תאים נטענים ניידים ואטומים ועבור סוללות העשויות מהם, לשימוש ביישומים ניידים: מערכות ניקל״.

 

ת״י 62133 חלק 2 ״תאים וסוללות נטענים המכילים אלקליין או אלקטרוליטים לא-חומציים אחרים - דרישות בטיחות עבור תאים נטענים ניידים ואטומים ועבור סוללות העשויות מהם, לשימוש ביישומים ניידים: מערכות ליתיום״.

 

תקנים אלו הוכרזו כרשמיים על ידי שרת הכלכלה והתעשייה, וכעת הושלם המהלך עם עדכון חוקיות היבוא (נוהל היבוא) עבור הסוללות.

 

בהתאם לכללים שנקבעו במסגרת הרפורמה בתקינה שנכנסה לתוקף ב-01.06.2022, יבוא סוללות מותנה מעתה בהגשת הצהרת היבואן בדבר עמידתן בתקן, מבוססת על בדיקת דגם במעבדה ישראלית או מעבדה מוסמכת בחו״ל.

 

הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה קרא לציבור היבואנים להיערך בהתאם.