ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח״כ דוד ביטן, אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את התיקונים לפקודת הייבוא והיצוא, שנועדו להתאים את מתווה היבוא לישראל לשיטה הנהוגה באיחוד האירופי – מה שטוב לאירופה טוב לישראל. בדיון היום המשיכה הוועדה לטפל בסוגיות שלא הוסכמו בשבוע שעבר, בניהן הקלה על יבואנים מקבילים, הקלה על יבואנים שיבצעו בדיקות מעבדה באופן וולונטרי ואפשרות להעביר מידע על בדיקה ממעבדה אחת לאחרת.

 

שר הכלכלה והתעשייה, ניר ברקת: ״זהו יום היסטורי וחשוב מאוד במאבק שלנו נגד המונופולים והקרטלים. אני מברך את ועדת הכלכלה ואת יו״ר הועדה, דוד ביטן, על שיתוף הפעולה והעבודה המקצועית באישור החלק הראשון של הרפורמה שלנו מה שטוב לאירופה טוב לישראל, שתשים סוף לחוסר התחרות שעולה לצרכן הישראלי כסף רב. האישור של החוק היום, לקראת הצבעה של מליאת הכנסת, יאפשר ליבואנים להכניס לישראל מוצרים מאירופה ללא רגולציה כבדה שחונקת את הייבוא ומונעת תחרות. בדיוק כמו באירופה יהיה ניתן להכניס מוצרים אירופאים בקלות למדפים בסופרים ולהוזיל מחירים. כי מה שטוב לאירופה טוב לישראל״.

 

בפתח הישיבה אושרה הצעתו של ח״כ אליהו ברוכי, לפיה יבואן יוכל להעביר את המידע ממעבדה אחת לאחרת. ניתן יהיה להעביר את המידע במקרה שבו יש עיכוב בזמני ביצוע הבדיקה שלא תלויה ביבואן, או הממונה על התקינה קבע שהדבר מוצדק בהתאם לנסיבות שיפרט. לפי ההצעה שאושרה, מעבדה שלא תעביר את המידע צפויה לעיצום כספי של 50,000 שקלים. הממונה על התקינה במשרד הכלכלה והתעשייה, איגור דוסקלוביץ, אמר כי יכול להיות קושי מסוים באכיפה, אך ניתן יהיה להתמודד עם זה.

 

בנוסף אושרה ההצעה שנועדה לעודד את היבואנים לבצע בדיקות וולונטריות. בדיון הקודם עלתה השאלה האם לפטור את היבואנים שיבצעו בדיקות מקדימות גם מאחריות פלילית, אולם על רקע התנגדות משרד הכלכלה הוחלט להקל רק על האכיפה המנהלית ולא לפטור מהחובה הפלילית. בעקבות זאת הציע משרד הכלכלה הפחתה של 30% מהעיצום הכספי ליבואנים שיבצעו בדיקות מקדימות, אולם היו״ר ביטן ציין כי מדובר בהפחתה לא מספקת. בעקבות זאת אישרה הוועדה את הצעתו להפחתה של 40% במקרה הזה.

 

באשר לנושא היבוא המקביל הציע משרד הכלכלה כי מוצרים מקבוצה 3, הנחשבים לכאלה שהסכנה הבטיחותית שבהם היא הקטנה ביותר, יהיו פטורים מאחזקת מסמכים מסוימים בתיק מוצר. מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשייה, אמנון מרחב, הסביר כי בקבוצה 1 ובקבוצה 2 היבואנים נדרשים לבצע בדיקות דגם, אז ליבואן המקביל אין בעיה להסתמך עליה. הקושי של היבוא המקביל הוא בקבוצה 3, בה לא נדרשים היבואנים להחזיק בדיקת דגם ואין ליבוא המקביל על מה להסתמך, ובמקרה כזה כעת לא יצטרכו כל היבואנים להחזיק תיק דגם, אלא להצהיר על עמידה בתקינה.

 

עם זאת, במשרד הכלכלה ביקשו להגביל את התקופה ולקבוע זאת כהוראת שעה לשנה, עם אפשרות להארכה. בעקבות זאת אושר כי ההקלה הזו תהיה בתוקף למשך שנה מתחילת הרפורמה. בנוסף לכך, שר הכלכלה יוכל, באישור ועדת הכלכלה, להאריך את ההקלה בתקופות נוספות של עד שנה.

 

סמנכ״ל סיסטם מעבדות, אילן בר, הזהיר כי פתיחת הרגולציה תאפשר ״להביא לפה כל זבל שרק אפשר להעלות על הדעת״. מנכ״ל מכון התקנים, ד״ר גלעד גולומב, הוסיף כי נוצר הרושם שבקבוצה 3 יש מוצרים לא מסוכנים וזה לא נכון. המנכ"ל מרחב השיב כי בשל כך ההקלה נעשית בצורה מחושבת וכהוראת שעה. מרחב הוסיף כי עדיין יצטרך היבואן להחזיק תיק שיכלול את שם המוצר, שם תת המוצר, שם הדגם, ארץ הייצור, פרטי היצרן או הספק ותיעוד ערוצי ההפצה.

 

סמנכ״לית לובי 99, רחל גור, בירכה על אישור ההצעה ואמרה כי זה צעד משמעותי למאמץ שמובילים בלובי למאבק ביוקר המחייה. לדבריה, בעקבות הרפורמה הקודמת היבואן הרשמי יכול היה לייבא על סמך הצהרה והיבואן המקביל היה צריך לבצע בדיקות שכן אין לו קשר ישיר ליצרן.

 

בדיון היום אישרה הוועדה גם את הסעיף שיאפשר לממונה על התקינה לקבוע הנחיות שיחייבו את המעבדות לפרסם את רשימת המוצרים שלהם ביצעו בדיקת דגם. עוד אושר היום כי הרפורמה תיכנס לתוקפה ב-1 ביולי 2024. אולם על רקע הצורך בהיערכות מערכות מחשוב, יוכל שר הכלכלה לדחות את מועד הכניסה לתוקף של הרפורמה בשלושה חודשים.