סמן V וריטס והמשלוח בדרך

פרייטוס: איום החות׳ים יגרום לעיכובים בשרשרת האספקה

פרייטוס: איום החות׳ים יגרום לעיכובים בשרשרת האספקה

על פי נתוני החברה כ-19% מהסחר העולמי במכולות יוסט ויפליג מרחק של 2,500 עד 3,500 מיילים ימיים נוספים, קרי בין 7 ל-14 יום נוספים בתנועה. מציינים כי נרשמה עלייה של 14% בתעריפי ההובלה בין אסיה וצפון אירופה
25.12.23 / 11:42
פרייטוס: איום החות׳ים יגרום לעיכובים בשרשרת האספקה
25.12.23
פרייטוס: איום החות׳ים יגרום לעיכובים בשרשרת האספקה

ההסלמה של התקפות החות׳ים על כלי שיט בים האדום הובילה לכך שמחצית מחברות הספנות הגדולות בעולם הכריזו על הסטת הפלגותיהם דרך תעלת סואץ. תנאי השוק עשויים למתן את ההשפעה בהשוואה לחסימת סואץ של 2021, אך סביר להניח שהדבר יגרום לעיכובים מתמשכים ועלייה בדמי ההובלה. 

 

פרייטוס כותבת בדו״ח מיוחד כי ״פעולות האיבה החות׳יות בים האדום מהוות איום ישיר על הסחר הימי, מה שמוביל להסטות של מסלולי ההפלגות. האירוע הבולט ביותר, חטיפת אניית גלנוע שהובילה רכבים, מדגישה את חומרת המצב. תקריות אחרות כוללות התקפות על מכליות נפט ואניות מסחריות, התורמות לאי ודאות ולסיכון באחד מהמסדרונות הימיים העמוסים בעולם״. 

 

ההשלכות העיקריות של האירועים הם כי 19% מהסחר העולמי במכולות יוסט ויפליג בין 2,500 ל-3,500 מיילים ימיים נוספים - מרחק שייקח בין 7 ל-14 יום נוספים בתנועה. המשמעות היא התייקרות של 15 עד 20 אחוז עבור חברות ההובלה. על פי פרייטוס, חברת צים הודיעה כי תעריפי ההובלה בין אסיה וצפון אירופה יעלו ב-14% ויעמדו על 3,300 דולר למכולת 40 רגל לעומת מחיר של 2,400 דולר למכולת 40 רגל לפני הסטת המסלול. 

 

ראש מחלקת המחקר של פרייטוס מציין בפרסום כי מארסק צופה שייקח כמה שבועות עד שכוח המשימה הימי בראשות ארה״ב יחזיר את הביטחון לים האדום. כמו כן ציינו בדו״ח כי חברת ONE הצטרפה לרשימה של שש מתוך עשר חברות הספנות הגדולות בעולם שיסיטו את מסלולן מהים האדום ותעלת סואץ, ויקחו מסלולים ארוכים ויקרים יותר ליעדיהם.