סמן V וריטס והמשלוח בדרך

לין: השפעות האיום החותי ניכרות היטב על היבוא לישראל

לין: השפעות האיום החותי ניכרות היטב על היבוא לישראל

אוריאל לין: ״עקב הפעילות העוינת של החות'ים בים האדום נוצר משבר תובלה אמיתי שהשפעותיו ניכרות היטב על היבוא לישראל. מחירי התובלה קפצו במאות אחוזים ועלול להיווצר מחסור במוצרי יסוד בתעשיית המזון״
26.12.23 / 08:05
לין: השפעות האיום החותי ניכרות היטב על היבוא לישראל
26.12.23
לין: השפעות האיום החותי ניכרות היטב על היבוא לישראל

בעקבות משבר התובלה הימי התקבל באיגוד לשכות המסחר מידע רב מחברות בתחומים רבים, כגון: יבואני מזון ורשתות מזון, יבואני מוצרי חשמל, אופנה, חלפים לרכב, ציוד רפואי, צעצועים ומוצרים לתינוקות. להלן עיקרי המידע שהתקבל באיגוד לשכות המסחר: 

 

צמצום מספר חברות הספנות המגיעות לארץ: על פי המידע שהתקבל רק שלוש חברות ספנות ממשיכות להגיע לארץ, צים אחת מהן, כאשר חברות רבות ביטלו את ההגעה לישראל בהן מארסק ו- OOCL. חברות אחרות שינו את המסלולים, תוך עיקוף אפריקה ושטעון בנמלים אחרים – כגון MSC, Hapag Lloyd וגם צים. עקב צמצום חברות הספנות המגיעות לארץ קיימת בעיית מציאת מקום למשלוחים. הדבר יביא לעליית מחירים שכן הביקוש גדול על ההיצע.

 

עיכובים בהגעת הסחורות: ישנם עיכובים משמעותיים בזמני האספקה, עד כדי 30-40 ימים, וכן עיכובים הכוללים שטעון נוסף בנמל זר באירופה. יצוין כי משלוחים שהיו צרכים להגיע לישראל ב 5.12.23 כרגע תאריך הגעה משוער 10.1.24.

 

התייקרות מחירי ההובלה: המצב מביא לעליית מחירי ההובלה של עד 350% למשל: יבואן צמיגים דיווח על עלייה מ-1,800 דולר למכולה ל-6,400 דולר. יבואני רכב דו״ג ויבואני חלפים מרכזיים -  העלויות הוכפלו לכל סוג מכולה, למשל מ-1,500 דולר ל- 3,000 דולר, מ-2,000 דולר ל-4,000 דולר או מ-3,000 דולר ל-6,000 דולר (השוני תלוי בסוג המכולה בין היתר). יבואן של מוצרי תינוקות דיווח על עליית מחיר מ-1,750 דולר לכ-2,950 דולר ובינואר צפויה עלייה נוספת ל-3,850 דולר וזה לא סופי. המחיר הסופי נקבע רק בעת הזמנה בפועל. יבואן של מוצרי הלבשה דיווח על עליית מחירים מ-2,000 דולר למכולה ל- 6,2000 דולר למכולה. יותר מפי 3. יבואני מזון ציינו על הכפלת מחירי ההובלה (כ-2,000 דולר).

 

חוסרים במוצרים והשפעות נוספות: יבואן מזון ציין שככל והבעיה תימשך אז עלול להיווצר מחסור במוצרי יסוד כגון אורז, טונה, שימורים וחומרי גלם לתעשיית המזון. מרשת מזון נמסר שהעיכובים והחוסרים שעלולים להיווצר משפיעים על תכנון המלאי ועשויים לפגוע בהיערכות המלאי הנדרש של מוצרים כשרים לפסח. הערכת יבואן בתחום החלפים - ייקור עלויות ההובלה והארכת זמני האספקה עלולים לגרום להתייקרות המוצרים. מתחיל להיווצר מחסור במוצרים לתינוקות, הלקוחות בלחץ מאוד גדול כי ״אי אפשר לעצור את הילודה״. מיבואן של מוצרי הלבשה צוין בנוסף שהמפעלים הסינים סוגרים את שעריהם כבר ב- 20.1.24 בשל החג הסיני שחל ב 10.2.24 וכבר לא יהיה ניתן להוציא סחורה. כתוצאה מכך, קיים חשש גדול בפגיעה במכירות החג הצפויות של פסח. מתחום החשמל והציוד הרפואי נמסר שנכון להיום אין חוסרים, אבל אם המצב יימשך אז קיים חשש לחוסרים. ישנן חברות שביטלו הזמנות משום שהעריכו שהסחורה לא תגיע במועד המתוכנן (לפני חג הפסח). 

 

בכל הקשור לכלי הבית וציוד שמגיע ברובו מסין והמזרח מעריכים שעוד כשבועיים או שלושה יתחילו לראות עיכובים שעשויים להשפיע על תמחור המוצרים. מהמידע שנמסר השפעת עלות ההובלה על מחיר המוצר תלויה בסוג המוצר, במשקל ובעיקר בנפח שלו. ככל שהמוצר תופס יותר נפח מצד אחד (כגון חלקי גוף לרכב), ומחיר הבסיס שלו זול יותר, כך רכיב ההובלה ממחירו גדול יותר (עד כדי כך שעלות ההובלה יכולה להיות יותר יקרה מעלות המוצר הבסיסית לפני הובלה) וכפועל יוצא תעלה גם השפעת ההתייקרויות על המחיר הסופי של המוצר. ההשפעה על מחירי המוצרים תהיה שונה ממוצר למוצר, גם בתוך אותו הענף - פחות מהותית לחלקים קטנים ויקרים, יותר מהותית למוצרים גדולים וזולים ביחס לנפחם. מנהל היבוא של רשת למוצרי הלבשה מתאר את המצב ככאוס גמור ובעיה חמורה מאוד - גם בהיבט המחיר ובעיקר חוסר הוודאות לגבי מועד אספקת הסחורה״. 

 

אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר: ״עקב הפעילות העוינת של החות׳ים בים האדום נוצר משבר תובלה אמיתי שהשפעותיו ניכרות היטב על היבוא לישראל. מחירי התובלה קפצו במאות אחוזים ועלול להיווצר מחסור במוצרי יסוד בתעשיית המזון״.